کد خبر: ۲۷۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021April 26
آنگونه که متخصصان و اپیدمی‌لوژیست‌ها می‌گویند، این ویروس جهش‌یافته توانایی دور زدن آنتی‌بادی سیستم ایمنی بدن و واکسن کرونا را دارد و به راحتی می‌تواند منتقل و در قاره‌‌های دیگر منتشر شود.

شفاآنلاین>سلامت> نوع جدیدی از ویروس کرونای جهش‌یافته پیدا شده که این بار منشأ آن نه چین بلکه هند است. هند در شرایطی با همه‌گیری این ویروس جهش‌یافته مواجه شده که تا قبل از این موج سهمگینی از پاندمی کرونا را تجربه کرده بود، به گونه‌ای که به لحاظ موارد روزانه ابتلا و بدون در نظر گرفتن نسبت آن با جمعیت، در هیچ کشوری سابقه نداشت. حالا و با همه‌گیری این ویروس جهش‌یافته در هند، این کشور درگیر دومین موج شدید پاندمی شده به گونه‌ای که سیستم بهداشتی آن را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

این پاندومی در شرایطی در هند رقم می‌خورد که خود هند موفق به ساخت واکسن (کوواکسین) شده و حتی توصیه کرده بود که واکسن ساخت کشورش می‌تواند از طریق سازوکار (کوواکس) به کشور‌های نیازمند داده و توزیع شود. جدای از این ویروس جهش‌یافته در هند، برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که مواردی از ابتلا به این ویروس جهش‌یافته هندی، در آلمان نیز مشاهده شده است.

آنگونه که متخصصان و اپیدمی‌لوژیست‌ها می‌گویند، این ویروس جهش‌یافته توانایی دور زدن آنتی‌بادی سیستم ایمنی بدن و واکسن کرونا را دارد و به راحتی می‌تواند منتقل و در قاره‌‌های دیگر منتشر شود.

حال با توجه به پیدایی ویروس جهش‌یافته هندی پای این پرسش به میان می‌آید که آیا در رهگذر این جهش بزرگ و فاجعه کوویدی مرگ فقط برای همسایه خوب است؟ و یا اینکه ورود این ویروس جهش‌یافته هندی مانند ویروس جهش‌یافته انگلیسی به کشور ما قطعی است؟ آیا خطر این جهش بزرگ و یا اقداماتی مانند ممنوعیت پروازهای رفت و برگشت میان ایران با هند و پاکستان می‌تواند سبب مصونیت مردم کشورمان از گزند‌های این جهش بزرگ و فاجعه کوویدی جدید باشد؟

با توجه به سابقه عملکرد مسوولان و مقام‌های پزشکی در کشورمان به نظر نمی‌رسد که پاسخ مثبت باشد و اقدامات و پروتکل‌های ضدکرونایی آنان بخواهد مصونیتی را برای مردم کشور از گزند‌های کرونا ایجاد کند. در این ارتباط رعایت پروتکل‌های ضدکرونایی روی کاغذ، عادی‌انگاری وضعیت، اعمال و انعکاس سیاست‌های یاس و امید و یا همان سیاست (شل‌کن و سفت‌کن کرونایی)، وجود چندصدایی در مدیریت بحران و در نتیجه منع ورود برخی از واکسن‌های اثرگذار به کشور و در شرایط حاضر نیز تردید‌ها به تاثیر‌گذاری و خنثی‌سازی کرونا از طریق واکسینه کردن برخی از واکسن‌ها نظیر (جانسون اند جانسون) و نیز واکسن (آکسفورد- آسترازنکا) را باید از مهم‌ترین عوامل ناکارآمدی و عدم توفیق مقامات کشور در مدیریت بحرانی چون کرونا دانست.

ضمن آنکه ساخت واکسن‌های داخلی و اثربخشی‌های بالینی آنها محتاج زمان است و آنگونه که به نظر می‌رسد بوی بهبودی از اوضاع شنیده نمی‌شود. البته تا قبل از قرار گرفتن کشور در موج چهارم کرونا بسیاری از کارشناسان قویا تاکید می‌کردند که اجازه نخواهند داد کشور درگیر کرونای جهش‌یافته انگلیسی شود. اما لغو ممنوعیت تردد‌های نوروزی و سفر‌های استانی موجب شد که کشور درگیر موج چهارم کرونا شود.

در این باره مقام‌های بهداشتی ایران گفته‌اند که لغو ممنوعیت تردد‌های نوروزی سبب شده که ۲۵ استان از ۳۱ استان در کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت وخیم قرار گیرد و آمار ابتلای روزانه به ویروس کرونا به بالاتر از ۲۵ هزار نفر در روز رسیده که تقریبا دو برابر بالاتر از آمار ثبت‌شده در سال گذشته است. ضمن آنکه در آستانه شب‌های قدر تصمیم مقامات بر این است که منعی برای اجتماعات دینی نداشته باشند و اجازه دهند که طرح ممنوعیت تردد از ۹ شب تا ۳ صبح که در برخی از شهرها همچون تهران اجرا می‌شود، در شب‌های قدر برداشته شود.

در شرایط حاضر و با استناد به مجموعه‌ای از قراین و شواهد پیداست که ورود کرونای جهش‌یافته هندی به کشور قطعی است. این ادعا بیش از همه در ارتباط با بازگشت تیم پرسپولیس از بازی‌های جدید باشگاهی فوتبال آسیاست. به ویژه آنکه تیم پرسپولیس با تیم (گوا) هند در دو بازی رفت و برگشت مسابقه داده است. افزون بر این، سیاست‌های جدی و بازدارنده‌ای بابت تردد‌های مرزی در استان‌هایی که در همسایگی افغانستان و پاکستان قرار دارند، اعمال نمی‌شود و اگر می‌شود، کنترل‌ها جدی نیست.

واقعیت آن است که تلاش مسوولان ما با همه جدیت و نگرانی بابت کنترل ویروس جهش‌یافته انگلیسی نتوانست قرین توفیق شود، حال اگر کرونای هندی جهش‌یافته روی این پیک چهارم و یا همان ویروس جهش‌یافته انگلیسی سوار شود ما هم سرانجامی مانند هندوستان خواهیم داشت و اینکه وقوع یک هلوکاست کرونایی در کشور منتفی نیست. دکتر صلاح‌الدین هرسنی/  کارشناس مسائل بین‌الملل/ روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: