کد خبر: ۲۷۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 17
آمارهای سازمان نظام پزشکی مشهد نشان می دهد که در شهر مشهد بیش از 9 هزار پروانه مطب صادر شده که از این تعداد پنج هزار مطب فعال هستند و به گفته دکتر بیرجندی نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی 50 درصد مطب های فعال زباله های عفونی تولید می کنند

شفاآنلاین>سلامت> با بی توجهی برخی از مطب ها و مراکز پزشکی بخش خصوصی برای بی خطرسازی پسماندهای پزشکی عفونی در شهر مشهد، این زباله های مخوف سلامتی مردم را به خطر انداخته است.

به گزارش شفاآنلاین: از شهرداری که جویا شدیم اعلام کرد که برای جمع آوری پسماندهای پزشکی هیچ گونه وظیفه ای ندارد و نظام پزشکی هم  گفت که برای برخورد با مطب های خصوصی که به منظور بی خطرسازی پسماندهای عفونی خود اقدامی نمی کنند، اختیار قانونی ندارد.

آمارهای سازمان نظام پزشکی مشهد نشان می دهد که در شهر مشهد بیش از 9 هزار پروانه مطب صادر شده که از این تعداد پنج هزار مطب فعال هستند و به گفته  دکتر بیرجندی نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی 50 درصد مطب های فعال زباله های عفونی تولید می کنند که حدود 500 مطب برای عقد قرارداد به منظور مدیریت پسماندهای خود اقدامی نکرده اند.  با یکی از مدیران شرکت های خصوصی که در زمینه بی خطر سازی پسماندهای پزشکی در مشهد فعالیت می کند، صحبت می کنم.

وی به  جمع آوری پسماندهای پزشکی از مطب ها و درمانگاه های  خصوصی اشاره می کند و می گوید: در هفته دو بار برای جمع آوری پسماندهای پزشکی اقدام می کنیم و تعداد روزهای جمع آوری منوط به میزان این پسماندهای تولیدی است که از طرف مطب ها اعلام می شود.

این مدیر در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود بیماری کرونا جمع آوری پسماندهای پزشکی و بی خطرسازی آن ها چگونه انجام می شود،  می افزاید: در طول یک سال و نیم گذشته از زمان وجود کرونا، با مطب ها و مراکز درمانی خصوصی به روال قدیم کار می کنیم.
وی با بیان این که طبق قانون دفع پسماندهای پزشکی باید جایگاه خاصی برای آن ها در نظر گرفته شود، ادامه می دهد: این جایگاه می تواند یا اتاقک یا سطل های خاص باشد که موارد بهداشتی آن ها رعایت شود.

این مدیر تصریح می کند: پسماندهای پزشکی مطب های خصوصی به واحد بی خطرسازی در جاده کلات منتقل می شود، در این واحد پسماندهای پزشکی بی خطرسازی و بعد از آن به عنوان پسماند بی خطر به مدیریت پسماند شهرداری تحویل می شود و آن ها خودشان این زباله ها را دفن می کنند. 

وی به گزارش سازمان نظام پزشکی اشاره می کند که در انتهای سال 97 اعلام کرده بر اساس آن در شهر مشهد 11 هزار پروانه مطب صادر شده است و می گوید: از این تعداد شش هزار و 500 مطب فعال هستند که دو هزار و 850 مطب پسماندهای پزشکی تولید می کنند، همچنین از این تعداد تنها 600 تا 700 مطب قرارداد امضا کرده اند و بقیه مطب ها هیچ قراردادی برای بی خطرسازی پسماندهای پزشکی ندارند و به صورت عادی زباله های خود را مدیریت می کنند و قطعا این رویه با وجود بیماری کرونا خیلی خطرناک است و مطب ها می تواند جولانی برای این بیماری باشد.

این مدیر تاکید می کند: ما بارها این موضوع را به سازمان نظام پزشکی اطلاع دادیم، حتی دادستانی در این خصوص ورود کرد. نمی دانم آیا منافع اقتصادی این وسط هست که برای آن ها اقدامی نمی شود؟ حتی میزان هزینه ای که در ماه از مطب ها دریافت می شود، 110 هزار تومان است که مبلغ ناچیزی است اما این مطب ها اقدامی نمی کنند.

وی ادامه می دهد: حتی تعدادی از مطب ها هم که قرارداد امضا کرده اند این هزینه را نمی دهند و این باعث شده بدهی های هنگفت به وجود بیاید و قطعا این اقدام در مدیریت پسماندهای پزشکی اختلال ایجاد می کند.

نظارت روزانه کارشناسان حفاظت محیط زیست
همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز  در خصوص نظارت های این سازمان بر مدیریت پسماندهای عفونی مطب ها و مراکز درمانی خصوصی می گوید: مشهد تنها کلان شهری است که زباله های مطب ها و مراکز درمانی خصوصی آن توسط شرکت های خصوصی بی خطرسازی می شود، کارشناسان ما روزانه این موضوع را برای بی خطرسازی و دفن بهداشتی آن ها نظارت می کنند.

تمدید فعالیت مطب های خصوصی منوط به امضای قرارداد
علی اصغر حسنی مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این خصوص می گوید: تمدید فعالیت مطب های خصوصی منوط به امضا و تمدید قرارداد با شرکت های خصوصی بوده که در زمینه بی خطرسازی پسماندهای پزشکی است؛ همه مطب ها باید قرارداد را امضا کنند.

کریمیان، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز در این خصوص می گوید: طبق قانون مدیریت پسماندها، مسئولیت بی خطرسازی به ویژه پسماند های پزشکی با تولید کننده آن است، زمانی که بی خطر بودن این پسماندها به تایید حفاظت محیط زیست رسید، تحویل شهرداری می شود تا به صورت بهداشتی دفن شود. وی ادامه می دهد: در خصوص پسماندهای پزشکی مطب ها و مراکز درمانی خصوصی، دانشگاه علوم پزشکی می تواند به شرکت های خصوصی بی خطرسازی پسماندهای پزشکی، مجوز جمع آوری و  بی خطرسازی را  بدهد.

شهرداری مسئولیتی در خصوص جمع آوری و بی خطر سازی پسماندهای عفونی ندارد  
وی می افزاید: بر اساس نامه مکتوبی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سازمان پسماند شهرداری داشته این سازمان هیچ گونه مسئولیتی در خصوص جمع آوری و بی خطر سازی پسماندهای عفونی این مراکز ندارد و طبق این نامه گفته اند شهرداری نباید دخالتی کند.

تولید روزانه 20 تن پسماند پزشکی بی خطرسازی شده در مشهد
وی ادامه می دهد: پسماندهای پزشکی از زمان شیوع کرونا کاهش یافته است. به طور متوسط، روزانه 20 تن پسماندهای پزشکی بی خطر و دفن می شود. دکتر بیرجندی نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در خصوص نظارت و مدیریت بر پسماندهای مطب ها و مراکز درمانی خصوصی می گوید: این مطب ها موظف اند برای امضای قرارداد با شرکت های خصوصی به منظور بی خطرسازی پسماندهای پزشکی عفونی خود اقدام کنند.

اگر مواردی هم باشد حتما پیگیری می کنیم. خود سازمان نظام پزشکی اگر بخواهد نظارتی صورت بدهد، باید همراه با کارشناسان معاونت درمان و معاونت بهداشتی باشد. وی تصریح می کند: اگر نیاز باشد واحدهای متخلف به مراجع قضایی معرفی شود، از طریق معاونت بهداشتی یا درمان است و ما هم تذکر شفاهی را می دهیم. دکتر بیرجندی نژاد می افزاید: در شهر مشهد بیش از 9 هزار پروانه مطب صادر شده که از این تعداد پنج هزار فعال هستند و 50 درصد مطب های فعال زباله های عفونی تولید می کنند که 500 مطب یاکمتر برای عقد قرارداد به منظور مدیریت پسماندهای خود اقدامی نکرده اند.

مهم ترین انتقال بیماری کرونا از طریق تنفس و تجمعات است
دکتر بیرجندی نژاد در ادامه با بیان این که مهم ترین انتقال بیماری کرونا از طریق تنفس و تجمعات است، اظهار می کند: پسماندهای پزشکی در انتقال بیماری های عفونی نقش دارند. در خصوص کرونا مطب ها باید برای پیشگیری از کرونا تجمعات را کاهش دهند و تا جایی که امکان داشته باشد نوبت ها به صورت اینترنتی گرفته شود و این اولویت ما در مطب هاست.روزنامه خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: