کد خبر: ۲۷۸۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 12
اگرچه ظاهر ناخن‌ها باتوجه به شرایط بدن تغییر می‌کند و این تغییرات به ندرت نشانه اولیه هستند، اما این قضیه برای همه افراد صدق نمی‌کند و افراد زیادی هم هستند
شفاآنلاین>سلامت> رنگ‌پریدگی، زرد بودن یا صاف نبودن ناخن می‌تواند هشداری باشد که فرد بدنش در معرض بیماری است.
به گزارش شفاآنلاین:آیا می‌دانید ناخن‌های تان راز‌هایی را درباره سلامتی‌تان فاش می‌کنند؟ به گفته متخصصان، برخی از مشکلات کبدی، ریوی، تیروئید و ناراحتی قلبی می‌تواند از طریق ناخن‌های تان آشکار شود.

برای دانستن اطلاعات بیشتر درباره این راز‌ها با ما همراه باشید.

رنگ‌پریدگی ناخن
گاهی اوقات رنگ‌پریدگی ناخن، نشانه یک بیماری جدی از قبیل کم‌خونی، نارسایی قلبی، بیماری کبدی و سوء تغذیه است.

ناخن‌های سفید
اگر بیشتر اوقات ناخن‌های شما سفید و دور آن تیره است، می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات کبدی مانند هپاتیت یا تورم کبد باشد.

ناخن‌های زرد
یکی از بیشترین علل رایج داشتن ناخن‌های زرد، ابتلا به عارضه عفونت قارچی است. وقتی عفونت زیاد می‌شود، لایه سطحی ناخن ممکن است منقبض و جمع شود و ناخن‌ها استحکام خود را از دست بدهند و خرد شوند و بیفتند. در حالت‌های نادر آن، ناخن‌های زرد می‌توانند نشانه بیماری شدید تیروئید، بیماری ریوی، دیابت و پسوریازیس باشند.

ناخن‌های مایل به رنگ آبی‌
یکی از علایم کسانی که اکسیژن کافی به بدن‌شان نمی‌رسد، داشتن ناخن‌های مایل به رنگ آبی است؛ بنابراین اگر ناخن‌های شما به رنگ آبی متمایل است، می‌تواند نشانه ابتلا به مشکلات ریوی و ناراحتی قلبی باشد.

ناخن‌های موج‌دار و حفره‌دار
اگر سطح بیرونی ناخن‌های شما موج‌دار یا حفره‌دار است، نشانه اولیه بیماری پسوریازیس یا ورم مفاصل است. در چنین حالتی، پوست زیر ناخن بی‌رنگ و در مواقع نادر هم به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است.

ناخن‌های شکسته و ترک ‌دار
ناخن‌های خشک و شکننده که بار‌ها و بار‌ها ترک خوردند یا شکاف برداشتند هم از نشانه‌های بیماری تیروئید است و اگر علاوه بر ترک‌خوردگی، رنگ آن هم زرد باشد احتمالا به دلیل عارضه عفونت قارچی است.

داشتن خطوط تیره زیر ناخن
افرادی که زیر ناخن‌هایشان خطوط تیره دارند، باید این قضیه را جدی بگیرند و سریع به پزشک مراجعه کنند. این حالت احتمالا به دلیل وجود تومور سیاه‌رنگ زیرپوست است که نوعی سرطان پوست به شمار می‌رود.

ناخن‌های جویده شده‌
ناخن‌های جویده فرد ناشی از یک عادت قدیمی است، اما در بعضی حالات، نشانه یک اضطراب دایم است که این حالت به صورت بیماری اختلال وسواس اجباری ظاهر می‌شود. چنان چه فرد قادر به متوقف کردن آن نباشد، بهتر است از پزشک کمک بگیرد.

ناخن‌ها تنها بخشی از یک معما هستند
اگرچه ظاهر ناخن‌ها باتوجه به شرایط بدن تغییر می‌کند و این تغییرات به ندرت نشانه اولیه هستند، اما این قضیه برای همه افراد صدق نمی‌کند و افراد زیادی هم هستند که ناخن‌های غیرطبیعی دارند، اما هیچ خطری متوجه آن‌ها نیست.

به عنوان مثال همیشه ناخن‌های سفید که دور آن نیز تیره باشد، نشانه مشکلات کبدی نیست. فقط اگر نگران ظاهر ناخن‌های تان هستید حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

 
برچسب ها: راز ، ناخن ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: