کد خبر: ۲۷۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 06
روش دیگر پیشگیری از پوسیدگی، فلورایدتراپی است که هر از گاهی به شکل طرح ملی در مدارس اجرا می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص دندانپزشکی کودکان، درباره روش‌های پیشگیری از ایجاد مشکلات دندان کودکان در ایام تعطیلات سخن گفت.
به گزارش شفاآنلاین:مجید مهران متخصص دندانپزشکی کودکان درباره روش‌های پیشگیری از ایجاد مشکلات دندان کودک در ایام تعطیلات، اظهار کرد: بهتر است قبل از تعطیلات، با مراجعه به دندانپزشک، بازبینی روی دهان و دندان کودک انجام شود و مشکلات برطرف شود.

او ادامه داد: توصیه کلی این است که در ایام تعطیلات مصرف تنقلات، شیرینی و شکلات محدود شود و ترجیح بر این است که نزدیک به وعده‌های نهارو یا شام، این خوراکی‌ها مصرف شود؛ زیرا خوردن مواد غذایی و آب، خود موجب تمیزی دهان می‌شود.

متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: چیپس، پفک، پاستیل و تافی‌ها که به دندان کودکان می‌چسبند و دیر پاک می‌شوند، به مراتب بیشتر موجب پوسیدگی دندان می‌شود و در هربار خوردن این مواد، بعد از حدود ۲۰ دقیقه، محیط دهان اسیدی می‌شود و تا این اسید بخواهد پاک شود؛ زمان بر است.

مهران گفت: علاوه بر محدود کردن تنقلات، والدین بر بهداشت بچه‌ها نظارت کنند و تا قبل از زمان مدرسه، والدین، خود برای کودکان مسواک بزنند؛ نخ بکشند و نظارت کنند.

او اظهار کرد: اگر در ایام تعطیلات، کودک دچار درد دندان یا مشکل شد، حتی المقدور دسترسی به دندانپزشک داشته باشد یا از راه دور از طریق تلفن، از پزشک کمک و راهنمایی بگیرد؛ همچنین بلافاصله آن ناحیه را شستشو دهد و مسواک بزنند و اگر حفره‌ای در ناحیه دندان هست با مسواک تمیز کنند زیرا مواد غذایی که درون حفره‌های پوسیدگی گیر می‌افتد؛ درد دندان را تشدید می‌کند.

متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: هرچه دندان‌های شیری به موقع بیفتد، در ردیف درآمدن دندان‌های دائمی موثر است. عمده بیمارانی که درمان‌های ارتودنسی می‌کنند؛ افرادی هستند که در زمان کودکی زودتر از موعد، دندان‌های شیری را از دست داده اند.

تدابیری برای پیشگیری از پوسیدگی دندان
مهران اظهار کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان، شیار پوش یا فیشور سیلانت است؛ یعنی به محض آن که رویش کامل آخرین دندان که در هر قوس فکی است یا اولین دندان کرسی دائمی، یک لایه نازک روی دندان‌ها گذاشته می‌شود که مانع از پوسیدگی می‌شود.

او گفت: روش دیگر پیشگیری از پوسیدگی، فلورایدتراپی است که هر از گاهی به شکل طرح ملی در مدارس اجرا می‌شود. فلوراید مقاومت دندان در برابر پوسیدگی را افزایش می‌دهد و ساختار دندان را استحکام می‌بخشد.

متخصص دندانپزشکی کودکان تاکید کرد: در تمام تمهیداتی که برای پیشگیری وجود دارد، هیچکدام به اندازه تغذیه فرد موثر نیست. اگر تغذیه کنترل شود، کودکان کمتر دچار پوسیدگی دندان می‌شوند.
برچسب ها: راهکار ، پیشگیری ، مشکلات ، دهان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: