کد خبر: ۲۷۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 03
با گذشت ۱۴ ماه از شیوع کرونا هنوز در بیمارستان‌ها تخت خالی برای بیماران وجود ندارد. در حالی شروع پیک چهارم را در ایران اعلام کردند که آمار فوتی‌ها در کشورهای درگیر دیگر همانند انگلیس به صفر رسیده است.
 شفاآنلاین>سلامت>با گذشت ۱۴ ماه از گسترش کووید۱۹ و براساس آمارهای رسمی تا کنون ۶۲ هزار و ۸۷۶ ایرانی جان باخته‌اند. همچنین مجموع بیماران تا لحظه نگارش این گزارش به یک میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۷۴ نفر رسیده است. این در حالی است که ۹ ماه از ساخت اولین واکسن کرونا توسط روسیه می‌گذرد که البته هنوز تایید سازمان بهداشت جهانی را کسب نکرده است. اما پس از آن برخی کشورها یکی پس از دیگری واکسن کرونا را تولید و واکسیناسیون را شروع کردند. این در حالی است که هنوز به صورت قطره‌چکانی واکسن کرونا آن هم تنها نمونه «اسپوتنیک وی» وارد ایران شده است. از طرفی ۸۶ درصد از واکسن‌های کرونا توزیع شده در جهان در کشورهای ثروتمند تزریق شده است. البته نزدیک به ۳۳ میلیون دوز واکسن در کشورهای فقیر و کم‌درآمد توزیع شده اما این مقدار تنها ۶ درصد از کل ۵۶۴ میلیون دوز واکسنی است که تا این لحظه در جهان تزریق شده است. با این حال کارشناسان بهداشت در ایران بر این عقیده‌اند که وزارت بهداشت و دولت در تهیه واکسن کووید۱۹ تعلل‌های جدی کرده است.
به گزارش شفاآنلاین:به همین دلیل افرادی همچون دکتر محمدرضا‌ هاشمیان فوق تخصص آی‌سی‌یو پیش‌تر  گفته بود: «مقصر اصلی مرگ و میر‌های این روزها تنها وزارت بهداشت است.» در حالی تمام انگشت اتهام‌ها به سوی وزارت بهداشت نشانه رفته است که خود وزارت بهداشت، دولت را مسبب تمام این اتفاقات می‌داند. وزارت بهداشت بر این عقیده است که از زمان گسترش کرونا تاکنون دولت تنها به فکر چرخه اقتصاد بوده و بس چرا که برخلاف تمام کشورهای درگیر، ایران هیچ‌گاه به صورت منظم قرنطینه را اعمال نکرده و دولت مکررا عدم توانایی مالی را برای تامین مردم بهانه کرده است در صورتی که منتقدان بر این باورند دولت بودجه‌ لازم را برای این امر داشته اما اولویتش مردم نیستند وگرنه حداقل کاری که می‌توانست بکند بستن جاده‌ها در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بود. چه بسا براساس آمارها بیش از یک میلیون نفر سفر رفتند که به گفته معاون وزارت بهداشت حدود شش هزار نفر از آنها ناقل بیماری کرونا بودند. با اینکه وزارت بهداشت قرنطینه را قرون وسطایی می‌دانست اما دیگر کشورها با قرنطینه کرونا را کنترل کردند.
حال دیروز نمکی – وزیر بهداشت- با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود ضمن انتقاد از مجاز بودن سفرها و تصمیم‌های اخیر مسوولان برای نوروز ۱۴۰۰، نوشت: «روزهای سختی در پیش است. خداوند یاری‌مان کند تا نمانیم، تا دستاورد افتخارآمیز روزهای سخت تحریم به سادگی به باد نرود. تا شرمسار آنان که پایداری و همراهی‌مان کردند و شرمنده روح بلند مدافعین سلامت و خانواده‌هایشان نشویم و کمک کنند تا عزیزان ارجمند دیگری را از دست ندهیم.»
با این تفاسیر تناقض در رفتارها و سخنان مسوولان بر همگان آشکار است چرا که منتقدان بر این نظر هستند که وقتی هنوز در هر بیمارستان تنها تعداد کمی از کادر درمان حاضر در خط مقدم مبارزه و درمان بیماری واکسینه شدند و روند واکسینه به‌طور کلی بسیار کند طی می‌شود چرا کشور به حالت عادی بازگشته است؟! اگرچه پیش‌تر رییس سازمان غذا و دارو گفته بود: «هرچه دیرتر واکسن وارد کنیم، ارزان‌تر است!» اما گویا هر چه دیرتر اقدام کردن برای واکسن کرونا موجب نایاب‌تر شد، به حدی که وزارت بهداشت طی بیانیه‌ای دست به دامان شرکت‌های خصوصی برای تهیه واکسن شده است. البته به گفته کارشناسان بهداشت این امر نشان‌دهنده شکست وزارت بهداشت و تسلیم آنها در برابر مردم بود. بسیاری هم خواهان استعفای وزیر بهداشت بودند اما این امر محقق نشده است زیرا تهیه واکسن کرونا از طریق شرکت‌های خصوصی مشکلات زیادی اعم از ورود آنها به بازار سیاه و نمونه تقلبی آن به وجود می‌آورد.
واکسنی در جهان وجود ندارد!
این در حالی است که علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت عقیده متفاوتی دارد و در همین رابطه گفت: مدتی پیش قرار بود از هند تعدادی واکسن کرونا وارد شود اما در حال حاضر دادستان هند از صادرات آنها جلوگیری کرده است زیرا آنها بر این عقیده‌اند که تا تمام مردم کشورشان واکسینه نشوند واکسنی به دیگران ندهند. اگر شما به شخصه توانایی تهیه واکسن کرونا را دارید به ما اطلاع دهید؛ چه بسا در حال حاضر هیچ منبعی برای تهیه واکسن کرونا وجود ندارد. ماه‌ها می‌شود که از کوواکس تعدادی واکسن پیش‌خرید کردیم اما هنوز انجام نشده است در حالی که قرار بود واکسن آسترازنکا را قبل از سال به ما تحویل دهند اما ندادند. با پیگیری‌هایی که صورت گرفت چند روز پیش به ما قول اوایل بهار را دادند.
وی افزود: اینکه برخی می‌گویند وزارت بهداشت در خصوص تهیه واکسن کرونا تعلل کرده است، حرف اشتباهی است زیرا کوواکس هنوز واکسنی تحویل نداده است. اگر به صورت قطره‌چکانی از روسیه واکسنی وارد می‌کنیم به دلیل تولید محدود اوست. چین هم فعلا قصدی برای ارائه واکسن به ما ندارد.
واکسنی در مملکت وجود ندارد!
حال با گذشت ۱۴ ماه از شیوع کرونا هنوز در بیمارستان‌ها تخت خالی برای بیماران وجود ندارد. در حالی شروع پیک چهارم را در ایران اعلام کردند که آمار فوتی‌ها در کشورهای درگیر دیگر همانند انگلیس به صفر رسیده است.
با این تفاسیر هنوز واکسنی در مملکت وجود ندارد! دکتر پیام طبرسی، متخصص عفونی و رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران در این مورد گفت: متاسفانه پیک چهارم در حالی شروع شده که هیچ واکسنی در مملکت وجود ندارد. اگر فردی هم درخصوص عوارض واکسن روسی صحبتی کرده نباید زیاد جدی گرفته شود زیرا تمام واکسن‌ها عوارض محدودی دارند اما امروزه واکسن کرونایی در ایران وجود ندارد که بخواهیم درباره عوارض آن سخن بگوییم. اگر واکسنی پیدا کردید بعد در خصوص تزریق یا عدم تزریق آن صحبت می‌کنیم. با این حال خدا پدر روس‌ها را بیامرزد که ۵۰۰ هزار دوز برای ما ارسال کردند وگرنه کشورهای دیگر و کوواکس هنوز به ما واکسنی تحویل ندادند. حالا اگر برخی رسانه‌ها در خصوص عوارض واکسن کرونا صحبتی کنند همین تعداد اندک هم دیگر به دست ما نمی‌رسد.
مسوولان بی‌لیاقت
طبرسی در خصوص وقوع فاجعه در بیمارستان‌ها اظهار کرد: به عقیده من از فردا به دلایل متعددی از جمله بازگشت مسافران آمار فوتی‌ها چندین برابر روزهای قبل می‌شود. بیمارانی که از مسافرت بازمی‌گردند باید کف خیابان بخوابند زیرا تخت خالی در بخش آی‌سی‌یو برای آنها در بیمارستان‌ها وجود ندارد. حالا اگر در این رابطه آقای وزیر اعلام کند تخت تامین می‌کند ولی مرگ و میر تا الی سه هفته دیگر صعودی می‌شود. شروع پیک چهارم بعد از ۱۴ ماه نشان‌دهنده بی‌لیاقتی مسوولانی است که در تعطیلات نوروز جاده‌ها را نبستند.
حال دیروز بعد از اینکه بیش از یک میلیون نفر به مسافرت رفتند برای سیزده به در یادشان افتاد که پارک‌ها را ببندند. مگر ۱۲ فروردین کرونا منتقل نمی‌شود که تنها ۱۳ فروردین را بستند؟! این مسخره‌بازی آقایان ما را خسته کرده است. این در صورتی است که متاسفانه مشخص نیست از شنبه که بیماران پشت درهای بیمارستان بدون تخت می‌مانند چه ارگانی به آنها پاسخگو خواهد بود.
دوباره تخت خالی وجود ندارد!
وی افزود: دیروز وزیر بهداشت از اعمال محدودیت‌های جدیدی خبر داد ولی تمام این موضوعات الان دیگر بی‌فایده است زیرا ویروسی که در حال چرخش است، نوع جهش‌یافته آن است. زمانی که دولت به فکر اعمال محدودیت‌ها در تعطیلات نوروز نبود حالا باید همگان تاوان بی‌لیاقتی‌های آنها را بدهند زیرا تا دو ماه دیگر با موج شدید کرونا و افزایش فوتی‌ها مواجه خواهیم بود. چون در حال حاضر نوع جهش‌یافته ویروس کرونا بر کشور غالب شده است. از این رو افزایش مبتلایان آمار مرگ و میرها را صعودی می‌کند. چه بسا تختی هم برای درمان مبتلایان وجود ندارد. همانطور که در روزهای گذشته بیمارستان‌ها به نسبت خالی بود و رسیدگی به مبتلایان هم برای کادر درمان آسانتر بود و اکثریت آنها به سرعت بهبود پیدا می‌کردند. در نتیجه آمار فوتی‌ها هم کاهش پیدا کرده بود. این در حالی است که وقتی ازدحام در بیمارستان‌ها به وجود می‌آید رسیدگی به مبتلایان هم کاهش می‌یابد و به موازات آن آمار فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند.
دولت مقصر است نه وزارت بهداشت
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت تقصیری ندارد بیان کرد: عدم کنترل کرونا هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد. چه بسا وزیر بهداشت پیش از تعطیلات از مردم حضرت عباسی خواهش کرد اگر جاده‌ها هم باز بود کسی به مسافرت نرود. وقتی تمام جاده‌های ایران حتی جاده‌های منتهی به نواحی شمال کشور را باز کردند اینکه دیگر تقصیر وزارت بهداشت نیست. از سویی مگر برای وزارت بهداشت بیمارستانی ساختند!؟ خیر، آقایان فقط به دنبال میز و صندلی و ریاست خودشان هستند. وقتی وزیر کشور در صدا و سیما به صراحت اعلام می‌کند که مردم خسته شدند، حالا کمی سفر بروند که اشکالی ندارد فقط اگر به شهرهای قرمز برخوردند از کمربندی بروند!!! با این سخنان باز هم مقصر وزارت بهداشت است؟ بلکه به عقیده من همین افراد باید مسوولیت پیک چهارم را برعهده بگیرند.
عدم ارتباط دولت با مردم
طبرسی در مورد تعلل وزارت بهداشت برای تهیه واکسن گفت: مگر وزارت بهداشت مسوول خرید واکسن کرونا است؟! وزارت بهداشت از کجا و چگونه باید واکسن کرونا بخرد؟ مگر در حال حاضر واکسنی هم در جهان وجود دارد؟! هم اکنون آلمان و فرانسه زیر ۵ درصد واکسن زدند، حالا وزارت بهداشت ایران از کجا واکسن کرونا تهیه کند؟ دولت به دلیل فرار از مسوولیت‌هایش و تامین بودجه، وزارت بهداشت را مقصر جلوه داده است.
این در حالی است که وقتی رییس‌جمهور در رسانه ملی به صراحت اعلام می‌کند که ما دیگر پیک نداریم ولی در حال حاضر در بیمارستان‌ها تخت خالی وجود ندارد این نشان‌دهنده عدم ارتباط آنها با مردم است. آقایان حصاری دورشان کشیده‌اند که تنها چهار نفر برای آنها پیغام می‌برند و حرف همان چهار تن را گوش می‌دهند.
اگر واقعا دولت بودجه تامین واکسن را به وزارت بهداشت داده است چرا تاکنون خودش شخصا واکسنی را تهیه نکرده است؟!
با واگذاری تهیه واکسن به شرکت‌های خصوصی رد گم‌کنی می‌کنند
وی افزود: واگذاری تهیه واکسن به شرکت‌های خصوصی هم دردی را دوا نمی‌کند زیرا اکنون واکسنی در دنیا وجود ندارد. چه بسا فرض کنید یک شرکت خصوصی ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد کند. شک نکنید که سازمان غذا و دارو هیچ ساختار و برنامه‌ای برای پیشگیری از جلوگیری واکسن کرونا در بازار آزاد ندارد. به همین خاطر واکسنی که در کشورهای دیگر به صورت رایگان در حال توزیع است، در کشور ما به قیمت گزافی فروخته می‌شود. در نتیجه خانواده‌هایی که درآمد بالایی دارند آن را تهیه و تزریق می‌کنند ولی افرادی که توانایی خرید واکسن را ندارند، جان می‌دهند. به عقیده من تهیه واکسن توسط بخش خصوصی اشتباه محض است، زیرا شرکت‌های خصوصی به دنبال منفعت و سود هستند. با این اوصاف سود شرکت‌های خصوصی را چه فرد یا سازمانی می‌خواهد بدهد. چه بسا شرکت‌های خصوصی در سطح کلان توانایی تهیه واکسن را ندارند. تمام این حرف‌ها برای ردگم‌کنی است. رد گم کنی از ناکارآمدی دولت درخصوص عدم قرنطینه و کنترل کرونا است. بنابراین دولت باید مسوولیت تهیه و واکسیناسیون رایگان را بر عهده بگیرد.
واکسن داخلی تا ۳ ماه دیگر
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر تولید واکسن داخلی تا سه ماه دیگر اظهار کرد: با وجود اینکه قرار است تا خرداد یا تیر ماه واکسن‌های کرونای داخلی به تولید انبوه برسند اما باید در نظر گرفت که تا سه ماه دیگر ۱۰۰ هزار تن دیگر بر اثر کرونا فوت می‌کنند. دولت باید از مرگ ۱۰۰ هزار نفر دیگر جلوگیری کند نه اینکه دست روی دست بگذارد تا واکسن داخلی به نتیجه برسد.
وی افزود: با این تفاسیر از فردا فاجعه‌ای در تهران رخ می‌دهد که روزهای آتی متوجه آن می‌شوید. زیرا منی که هر روز در بیمارستان هستم، وضعیت وخیم مبتلایان را می‌دانم. چه بسا تست‌های منفی کاذب هم از ابتدا وجود داشت اما این روزها ویروس کشنده‌تر شده است. تنها راهکار برای برون رفت از این وضعیت اعمال محدودیت‌های جدی در کشور است. البته اگر محدودیت‌ها از فردا هم اعمال شود ما باز تا ۲ ماه درگیر این پیک خواهیم بود زیرا براساس تجربه زمانی که یک پیک شروع می‌شود تا ۲ ماه ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر از همین امروز هم محدودیت‌های جدی اعمال شود دو ماه دیگر نتیجه آن را خواهیم دید. البته محدودیت تردد ۱۰ شب تا ۳ صبح هیچ تاثیری ندارد، چرا که مردم در طول تعطیلات نوروز ایرانگردی کردند! این مورد هم از همان مسخره‌بازی‌های آقایان بود. با این اوصاف تمام تقصیرها به گردن دولت است نه وزارت بهداشت، چه بسا دولت برای تمام کم‌کاری‌ها و فوتی‌ها باید پاسخگو باشد.
دورکاری دوسوم کارمندان
با این اوصاف ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت رنگ‌بندی شهرهایی که اخیرا به دلیل بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی با طغیان بیماری مواجه شده و تغییر رنگ به نارنجی و قرمز داده‌اند، اظهار کرد: در شرایط کنونی و بر اساس آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در مناطق نارنجی یک‌سوم کارمندان مشاغل ضروری و مهم باید به صورت دورکاری کارهای محوله را انجام دهند؛ سایر ادارات هم باید نیمی از کارمندان به صورت دورکاری کارهای خود را انجام دهند.وی در خصوص نحوه حضور کارمندان ادارات در مناطق و شهرهای قرمز افزود: براساس آخرین دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در این مناطق در ادارات ارائه دهنده خدمات ضروری حضور کارمندان به نصف کاهش پیدا می‌کند و یک دوم کارمندان باید به صورت دورکار کارهای مربوطه را انجام دهند البته نحوه دورکاری کارمندان با موافقت مدیر هر قسمت خواهد بود.معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: در شهرهای قرمز و در سایر اداراتی که خدمات غیرضروری ارائه می‌دهند، دوسوم کارمندان به صورت دورکار کارهای مربوطه را باید انجام دهند. البته به عنوان متولی بهداشتی کشور دستورالعمل‌های بهداشتی را ابلاغ می‌کنیم و در این باره باید دستگاه‌های مربوط تصمیم‌گیری کنند.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: