کد خبر: ۲۷۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - 2021March 23
رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران مطرح کرد:
مجید صفاری‌نیا اظهار کرد : "ماندن در خانه" با ماهیت تکاملی انسان به دلیل ذات اجتماعی، تمایل به شادی و نشاط، جمع و اجتماعات گروهی همخوانی ندارد.
شفاآنلاین>اجتماعی>رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران معتقد است، برگزاری دید وبازدیدهای مجازی با توجه به شیوع کرونا و ضرورت قرنطینه خانگی در نوروز ۱۴۰۰ تبعات روانی این پدیده را کاهش و شادی ونشاط را تقویت خواهد کرد.  

به گزارش شفاآنلاین:مجید صفاری‌نیا افزود: "ماندن در خانه" با ماهیت تکاملی انسان به دلیل ذات اجتماعی، تمایل به شادی و نشاط، جمع و اجتماعات گروهی همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین ظهور پدیده‌ای تحت عنوان کرونا که بشر را با برخی محدودیت‌ها همچون قرنطینه خانگی روبه‌رو کرد، برای بعضی از انسان‌ها که لذت‌های آنی ارجح بر منافع بلندمدت است، پذیرفته نخواهد بود.

صفاری‌نیا تصریح کرد: بر این اساس، رعایت ضوابط پیشگیرانه کرونا برای برخی شهروندان مستلزم اعمال قانون، برنامه‌های کنترل شده و هدایت کننده است.

وی با اشاره به سفرهای نوروزی گفت: به عنوان مثال، بعضی از انسان‌ها براساس جنبه‌های غریزی مسافرت نوروزی را در شرایط کنونی با شیوع این بیماری به حفظ جان و سلامتی فردی و اجتماعی ترجیح می‌دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اما دولت و حاکمیت می‌توانند با اتخاذ برخی از سیاست‌ها همچون توزیع ماسک در سطح شهر، وضع ضوابط پیشگیرانه در اماکن عمومی، امکان حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، رفتارهای اجتماعی پیشگیرانه را تقویت کنند.

‌به گفته رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران، طرح واکسیناسیون سراسری در کشور نیز باید تسریع شده و جمعیت در معرض خطر به سرعت واکسینه شوند، واردات و توزیع تدریجی و کند واکسن هم می‌تواند رفتارهای پیشگیرانه اجتماعی را کاهش دهد.

بازگشت به اتفاقات نوستالژیک و کاهش تاثیرات روانی کرونا 

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران با اشاره به تبعات روانی بحران کرونا یادآور شد: این بیماری بدون شک سلامت روان جامعه را تحت تاثیر قرار داد. میزان اضطراب وتنش، افسردگی و سوگواری افزایش در کشور یافت، اما اعمال بعضی از سیاست‌ها همچون توزیع کتاب، برگزاری جشنواره‌های مجازی و تخفیف کتاب، تزئین شهرها، اهداء گل و گلدان رایگان، ماهی می‌تواند شادی و نشاط را در شهروندان تقویت کند.  

صفاری‌نیا افزود: بهره‌گیری از رسانه‌های جمعی نظیر صدا وسیما به منظور پخش برنامه‌های طنز بویژه در ساعات منع تردد، پهن کردن سفره‌های هفت سین در میادین شهرها به صورت سمبلیک، بازگشت به اتفاقات نوستالژیک، تداعی خاطرات شیرین و شخصیت‌های محبوب، برگزاری سیاه‌بازی، خیمه شب بازی، تئاترهای عروسکی و همچنین راه‌اندازی تعدادی از کمپین‌ها به منظور امیدبخشی به شهروندان برای برگزاری نوروزی بهتر در آینده نیز بدون شک از تبعات مخرب این پدیده خواهد کاست.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: