کد خبر: ۲۷۶۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 20
محمد رضا آهنچیان گفت: مشکلی با عنوان اینکه برنامه‌های ما در وزارت علوم به میزان زیادی کهنه شده است، نداریم.
شفاآنلاین>اجتماعی>مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم به بیان توضیحاتی درباره کهنه شدن برنامه‌های درسی در دانشگاه‌ها و برنامه‌های وزرات علوم برای به روز رسانی آن‌ها پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین:محمد رضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناروی گفت: مشکلی با عنوان اینکه برنامه‌های ما در وزارت علوم به میزان زیادی کهنه شده است، نداریم. ضمن اینکه تعداد زیادی از این برنامه‌ها با عمر بیش از ۵ سال نیاز به بازنگری ندارند و بعد از بررسی برنامه درسی در شورای مربوطه در وزارت علوم اعلام می‌شود که در این رشته تحول جدی اتفاق نیفتاده، نیازمند روزآمدی نیست و دلیلی برای این کار وجود ندارد.

آهنچیان در ادامه اظهار کرد: لزوما همه برنامه‌ها لازم نیست که بازنگری داشته باشند، اما برنامه‌هایی مثل نانو و بیوتکنولوژی که همواره در حال تغییر و پیشرفت هستند، تغییر می‌کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناروی افزود: در طرح تسریع بازنگری یک هزار برنامه درسی تاکید بر رویکرد روزآمدسازی، کارآمدسازی و مهارت افزایی است. اصول دیگری مثل بومی سازی و اسلامی سازی نیز در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول، مهارت افزایی سرلوحه بازنگری در برنامه‌های درسی قرار گرفته است و برنامه ریزان همیشه جنبه‌های عملی را نیز در برنامه‌های درسی مورد توجه قرار می‌دهند. به عنوان مثال در این بازنگری ها مشخص شد که در دوره کارشناسی ۱۴۰ برنامه درسی داریم که در مجموع ۳۰ واحد آن عملی است و انتظار داریم که این ۳۰ واحد افزایش پیدا کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم توضیح داد: در این بازنگری ها ترکیب دروس به قوت خود باقی است، اما تاکید داریم که دروس علمی افزایش پیدا کند تا در مسیر افزایش  مهارت قرار بگیرد. ضمن اینکه استادان نگران این هستند که جنبه‌های نظری برنامه‌ها آسیب ببیند، زیرا یک دانشجو باید مبانی نظری رشته را هم فرا بگیرد و فقط نباید بحث‌های مهارتی را در نظر گرفت.

آهنچیان بیان کرد: البته منظور ما از مهارت این نیست که فقط آن‌ها را به کارگاه‌ها و کارخانه‌ها بفرستیم، بلکه مهارت یعنی اینکه شایستگی و صلاحیت دانشجو بهبود پیدا کرده و ارتقا پیدا کند. نگاه ما به مهارت یک نگاه عام‌تر از کار یدی است و تاکید بر این است که فرد بتواند فضای کسب و کار را درک کند و آماده ورود به بازار کار باشد.

او تاکید کرد: دفتر برنامه ریزی نقطه شروع برنامه درسی است و وقتی برنامه ای تصویب می‌شود دانشگاه‌های مختلف برای تدریس این برنامه درسی درخواست می‌دهند و سپس در صورت احراز شرایط می‌توانند این دروس را در اختیار بگیرند.

آهنچیان درباره رشته های کم متقاضی توضیح داد: رشته هایی که تا ۱۵ نفر پذیرفته شده در کنکور داشته اند ۳۰ رشته محل بوده اند که این میزان در ۷ هزار رشته محل نسبت خیلی کوچکی می‌شود، زیرا برای کمتر از ۱۵ دانشجو کلاس تشکیل نمی‌شود. رشته‌هایی هستند که دانشجوی کافی برای به حد نصاب رسیدن کلاس‌ها ندارند که برای آن‌ها رشته‌های جدید جایگزین می‌شود.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: