کد خبر: ۲۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۱۹ تير ۱۳۹۳ - 2014July 10
شفا آنلاین: یک متخصص تغذیه گفت: بین مدت زمان تغذیه انحصاری با شیر مادر و میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی کودکان زیر ۲ سال رابطه معنی داری وجود دارد همچنین بین تحصیلات مادر و میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی هم با هم رابطه معنی داری وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین، سید مرتضی صفوی دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تعیین رابطه بین مدت زمان تغذیه با شیر مادر و میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی در کودکان زیر 2 سال اظهار داشت: هدف از انجام این مطالعه، تعیین ارتباط سن و تحصیلات مادر، جنس و سن نوزاد، مدت زمان تغذیه انحصاری با شیر مادر، کل مدت زمان تغذیه با شیر مادر با میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی دستگاه گوارش، تنفسی، اسهال و عفونت گوش در کودکان زیر 2 سال روستاهای شهرستان بافت بود.

وی گفت: این مطالعه توصیفی – تحلیلی بر روی 46 کودک روستایی که به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شده بودند انجام شد. جنس، وزن هنگام تولد، تاریخ تولد کودک، سن و تحصیلات مادر، مدت زمان تغذیه انحصاری با شیر مادر، کل مدت زمان تغذیه با شیر مادر، میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی بر اساس پرونده خانوار و فرم‌های مانا جمع آوری شد.

این دانشیار نعذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: 50 درصد کودکان مورد بررسی دختر و 50 درصد پسر بودند. بین مدت زمان تغذیه انحصاری با شیر مادر و میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی کودکان زیر 2 سال رابطه معنی داری وجود دارد.

صفوی افزود: این ارتباط در مورد عفونت‌های دستگاه گوارش، اسهال، عفونتهای تنفسی و عفونت گوش معنی دار بود. تحصیلات مادر و میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی هم با هم رابطه معنی داری وجود داشت.

وی ادامه داد: ولی سن مادر و جنسیت کودک با میزان ابتلا با بیماری‌های عفونی مرتبط نبودند. یافته‌های این مطالعه ضرورت و اهمیت ترویج تغذیه با شیر مادر را نشان می‌دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: