کد خبر: ۲۷۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 02
با توجه به اینکه پیک بعدی بیماری ممکن است در فروردین‌ماه رخ دهد، سفرها می‌تواند این پیک را بسیار شعله‌ور کند

شفاآنلاین>سلامت> بعید است امروز کسی باشد که نسبت مستقیم بین افزایش موارد ابتلا به کرونا و انجام سفر را انکار کند. با این وجود در یک سال گذشته علی‌رغم پیک‌های متعدد کرونا و فارغ از رنگ‌بندی‌های گوناگون، در هر تعطیلات و مناسبتی، شاهد افزایش حجم مسافرت‌ها بودیم و نه‌تنها هشدارها جدی گرفته نمی‌شد بلکه حتی برخوردهای قهرآمیزی مانند اعمال جریمه برای ورود به برخی شهرها و استان‌ها هم آنچنان که باید، کارساز نشد.

به گزارش شفاآنلاین: این‌درحالی است که هرچه به نوروز 1400 نزدیک می‌شویم، سردرگمی‌ها و نگرانی‌ها از انجام سفرهای نوروزی شدت بیشتری به خود می‌گیرد. از یک طرف خطر شیوع هرچه بیشتر سویه جهش‌یافته ویروس کرونا، سلامت مردم را با خطری جدی مواجه کرده است، از سویی طولانی شدن دوران همه‌گیری، باعث ایجاد شرایط فرسایشی و مشکلات روحی برخی از مردم شده و از این رو خواسته و ناخواسته، پروتکل‌های مربوط به پرهیز از سفر و دوری از تجمع را ناشنیده می‌گیرند و از سویی دیگر، آژانس‌های گردشگری و تورهای مسافرتی که ماه‌ها در شرایطی نیمه‌تعطیل به سر می‌برده‌اند، حالا دیگر عنان از کف داده و خواستار برگزاری تورهای مسافرتی خود ولو در شرایط تحت کنترل هستند.

در این میان اگر از تک‌تک مردم و حتی مسئولان بپرسید که در ایام نوروز امسال، وضعیت سفر به چه صورت خواهد بود و چه کسانی و تحت چه شرایطی اجازه سفر دارند، با جواب‌هایی مختلف و غیرقطعی مواجه خواهید شد و آنچه از این شرایط در ذهنتان متبادر می‌شود، چیزی نیست جز مفهوم «سردرگمی»!

همه اینها در حالیست که ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان قانونگذار اصلی شرایط اضطراری کشور در دوران همه‌گیری، هنوز مصوبه‌ای درباره «سفر» تصویب نکرده است. با این‌وجود وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر این موضوع پافشاری می‌کند که ستاد ملی کرونا، مجوز‌ انجام سفر با تورهای گردشگری تحت کنترل را صادر کرده است. این ادعای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در حالی ارائه می‌شود که حتی نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری که در روزهای اخیر از سوی این وزارتخانه برگزار شد هم به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با انتقادات جدی مواجه شد و منتقدان را بیش از پیش متقاعد کرد که انجام سفرهای نوروزی در شرایط کنترل‌شده و به دور از خطرات بهداشتی، تقریبا غیرممکن است.

تقریبا منتفی
سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون وزیر بهداشت، در گفت‌وگویی درباره پیشنهاداتی که در مورد سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا مطرح است، گفت: «با توجه به اینکه پیک بعدی بیماری ممکن است در فروردین‌ماه رخ دهد، سفرها می‌تواند این پیک را بسیار شعله‌ور کند. با توجه به شرایط فعلی بیماری و افت پروتکل‌های بهداشتی، به نظر من سفرهای نوروز تقریبا منتفی است مگر اینکه در دو تا سه هفته آینده، رعایت پروتکل‌ها افزایش پیدا کند و تعداد شهرهای آبی خیلی زیاد شود. این در حالی است که متاسفانه تعداد شهرهای آبی روزبه‌روز در حال کاهش است.»

علیرضا رئیسی اظهار داشت: «در هر حال ما بر اساس محدودیت هوشمند عمل می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد کسی به شهر قرمز یا نارنجی یا شهرهای زرد مسافرپذیر وارد شود.»

وی افزود: «باید در مورد سفرها واقع‌نگر بود. البته می‌دانیم که مردم تحت فشار هستند و برخی سه عید است که سفر نرفته‌اند؛ عید سال ۱۳۹۸ که سیل آمد، عید سال گذشته و امسال هم درگیر کرونا و ویروس جهش یافته هستیم و با این شرایط بعید است بتوانیم پیشنهادات مطرح شده در ستاد در مورد سفرهای هوشمند و سلامت را تصویب کنیم.»

سخنگوی ستاد ملی کرونا همچنین در رابطه با رزور بلیط قطار، هواپیما و ... برای نوروز گفت: «ما از مردم می‌خواهیم فعلا اقدام به رزرو بلیط هواپیما، قطار و... برای نوروز ۱۴۰۰ نکنند، ما در یک جنگ غیرقابل پیش‌بینی با ویروس هستیم و تا زمانی که واکسیناسیون کافی انجام نشود، هر لحظه منتظر یک تغییر رفتار و جهش عجیب از سوی ویروس هستیم‌. البته مهم‌تر از رفتار ویروس، تغییر رفتار ما است‌. اگر می‌توانستیم شرایط و رفتارمان در قبال ویروس را کنترل کنیم، می‌شد دو نوع سفر را انجام داد. نوع اول، ثبت‌نام افراد در تور بود تا حمل و نقل و محل اسکان آنها کنترل شود. در نوع دوم افرادی می‌توانستند با وسیله نقلیه خود اما تحت نظر تور سفر کنند تا محل اسکانشان تحت نظر باشد. این دو نوع سفر می‌توانست اجرایی باشد، اما در حالت سوم افراد با ماشین خود به خانه یا ویلای خود با اقوام می‌رفتند که در این حالت شرایط از کنترل ما خارج بود و در نوع آخر هم افراد با ماشین خود یا وسیله حمل و نقل عمومی به سفر می‌رفتند و در پارک‌ها چادر می‌زدند که این نوع از سفر از ابتدا ممنوع اعلام شد. در حال حاضر مشکل اصلی ما سفر رفتن گروه سوم است. اگر پروتکل‌ها در ۲ هفته باقی‌مانده به خوبی رعایت شود آن وقت شاید بتوان اجازه داد سفرهای نوع یک و دو انجام شود اما اگر موفق به رعایت پروتکل‌ها نشویم دیگر سفرها امکان پذیر نیست.»

وی در رابطه با ممنوعیت یا محدودیت‌های احتمالی بر سفر نیز گفت: «اگر شرایط بیماری به شکل مساعد و کاهشی پیش نرود، ما در انجام سفرها، محدودیت اعمال خواهیم کرد و کسی که به نقاط ممنوعه سفر می‌کند باید جریمه پرداخت کند. فعلا برنامه اصلی ما افزایش تست‌ها و افزایش تزریق واکسن در گروه‌های آسیب‌پذیر است.»

سفرهای ممنوعه و مجوزدار
روز گذشته نیز ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، سخنان سخنگوی ستاد ملی کرونا مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه در حال حاضر سفر نوروزی به شهر‌های قرمز و نارنجی که حدود ۵۰ شهر هستند با خودرو‌های شخصی ممنوع است، گفت: «بیش از نیمی از شهر‌های کشور زرد هستند و افق چندانی نیز وجود ندارد که تعداد این شهر‌ها افزایش پیدا کند. یکی از پیشنهادات ستاد ملی کرونا این است که اگر کسی قبل از سفر به این شهر‌ها هتل رزرو کرده باشد، می‌تواند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این سفر را انجام دهد.» وی افزود: «البته سفر با خودروی شخصی به برخی استان‌های مسافر پذیر در شمال مانند استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، استان‌های جنوبی خوزستان، هرمزگان و بوشهر در شرایط زرد ممنوع است. همچنین شهر‌های اصفهان، مشهد مقدس و شیراز، چنانچه زرد هم باشند هم مسافرت به آن‌ها ممنوع است.»

حریرچی یادآور شد: «چهار گروه سفر تعریف شده است. گروه اول سفر با تور به هتل‌هاست، گروه دوم سفر بدون تور به هتل‌هاست. گروه سوم سفر با خودروی شخصی به خانه و منازل اقوام و آشنایان است. گروه چهارم هم سفر به اماکن غیررسمی مانند پارک‌ها و مدارس است که امسال ممنوع شده است. در حال حاضر فقط گروه یک به دلیل اینکه امکان کنترل آنها وجود دارد، بلامانع است.»

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا هم در روزهای اخیر با اشاره نظر مخالف این کمیته با هر نوع سفر در روزهای کرونایی اظهار کرد: «مردم از مسافرت‌های نوروزی پرهیز کنند، شرایط بسیار شکننده است. استان تهران شرایط خیلی بدی ندارد اما قرمز شدن استان خوزستان یادآور بحران خرداد سال جاری است که در آن مقطع اول خوزستان قرمز شد و بقیه کشور هم به تبع آن دچار مشکل حاد شدند.»

پیشنهاد سفر ایمن
علی‌رغم این سخنان روز جمعه اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رابطه با سفرهای نورزوی گفت: «با ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین کمیته امنیتی ‌اجتماعی وزارت کشور و دستگاه‌های مختلف، توافقاتی انجام دادیم. همچنین با حضور رئیس‌جمهوری توضیحاتی در ستاد ارائه و تصویب شد. بنابراین امیدوارم در همان چارچوبی که توافق کردیم نوروز را برگزار کنیم، شاهد رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی باشیم و بتوانیم سفر هوشمندانه و سالم را تحقق ببخشیم.»

ولی‌ تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم در رابطه با سفرهای نوروزی اظهار کرد: «ما در عمل دو نوروز را از دست داده‌ایم که یکی سال ۹۸ به واسطه سیل و بارش‌های آن مقطع بود و دیگری سال ۹۹ به واسطه کرونا. نوروز برای گردشگری خیلی مهم است، از این حیث که حتی برخی کسب‌وکارهای ما فقط در همین بازه زمانی فعال هستند و در بقیه ایام از درآمدهای همین محل ارتزاق می‌کنند.»

وی افزود: «ستاد ملی کرونا تاکنون گشایش‌های مشروطی را برای حوزه گردشگری در نظر گرفته‌ است و در حال نهایی کردن طرح‌های اجرایی آن هستیم. در این طرح وزارت کشور مسئولیت یک طرح بزرگ را با عنوان ممنوعیت ترددهای نوروزی که در ذیل آن دو بخش از حوزه ما هم به عنوان سفر ایمن پیشنهاد داده شده و مورد قبول قرار گرفته است. اجرایی شدن این پیشنهادات مشروط به این است که نخست شرایط بدتر نشود و دوم همه افراد پروتکل‌ها را رعایت کنند.»

تیموری تاکید کرد: «شرایط باید طوری باشد که ما هم به عنوان متولیان این بخش بتوانیم دوستان وزارت بهداشت را متقاعد کنیم که پروتکل‌های بهداشتی به صورت حرفه‌ای در حوزه گردشگری رعایت می‌شوند. همه اینها هم وابسته به این است که شرایط پیک کرونا و یا قرنطینه به وجود نیاید.»

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد: «ما به صورت کنترل شده در دو گروه که یکی تورهای گردشگری هستند و دیگری سفرهای شخصی با لحاظ اقامت در مکان‌های تائید شده به دنبال اخذ مجوز سفر در این نوروز هستیم. اقدامات تمهیدی این کار را شروع کرده‌ایم که شامل اطلاع‌رسانی گسترده برای رعایت پروتکل‌ها از طریق ادارات کل استانی و آموزش کامل درباره نحوه اجرا و ضرورت پروتکل‌های یاد شده است. اقدام تمهیدی دیگر ما، بحث نظارت‌های جدی است که تقریبا از ۱۵ روز پیش شروع کرده‌ایم و با اعزام بازرسان و ناظران کنترل می‌کنیم که این پروتکل‌ها در واحدهای گردشگری رعایت شوند.» روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: