کد خبر: ۲۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۹ - ۱۷ تير ۱۳۹۳ - 2014July 08
شفا آنلاین- متخصص طب اورژانس،درگفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین راهکارهای مقابله با گرما و سنکوب گرمایی را تشریح کرد.

خوکردن به آب و هوای تازه

دکتر حامد اقدم  اظهار داشت: در اکثر افراد این وضعیت در عرض 7 روز تا چندین هفته به وجود می آید. فرد در مواجهه با وضعیت جدید با تغییر در شروع و حجم تعریق ، بهبود جریان عروق پوستی ، و عملکرد قلبی عروقی سعی در سازگاری بیشتر با محیط جدید دارد.

عرق سوز

اقدم ادامه داد: در این وضعیت به دنبال بسته شدن منافذ عرق، فرد دچار علائمی شامل بثورات قرمز رنگ، خارش دار می شود. برای پیشگیری از این وضعیت نیز توصیه می گردد فرد از لباس های تمیز و شل و  روشن استفاده کند. استفاده از انتی هیستامین ها در موارد شدید و همچنین کلرهگزیدین در زمینه لوسیون یا کرم نیز کمک کننده می باشد.

کرامپ گرمایی

متخصص طب اورژانس افزود: انقباضات عضلانی دردناک، غیر ارادی، اسپاسمودیک عمدتاً در ساق پاها، و گاهی ران ها و شانه ها که معمولاً در افراد با تعریق فراوان که آب و مایعات زیادی استفاده می کنند، دیده می شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه این مورد محدود بوده و در موارد خفیف با استراحت و جایگزینی مایع و الکترولیت های از دست رفته به صورت خوراکی و یا تزریقی در موارد شدید جبران می شود.

تتانی ناشی از گرما

اقدم خاطرنشان کرد: در موارد شدید گرما، آلکالوز تنفسی به دنبال هیپرونتیلاسیون(تنفس های عمیق و تهویه بیش از حد ریه ها) فرد، موجب حس پارستزی و گز گز شدن اندام های انتهایی ، دور دهان و گرفتگی عضلات می شود که بر خلاف کرامپ گرمایی دردناک نیست.

به گفته وی با دورشدن فرد از محیط گرما و کاهش عمق و تعداد تنفس معمولا شرایط به سرعت برمی گردد.

سنکوپ گرمایی

وی تأکید کرد: در این وضعیت، فرد دچار افت فشار وضعیتی به دنبال قرار گرفتن در محیط گرم و بدون تهویه مناسب می شود. در این وضعیت علاوه بر این که حتما باید دیگر علل سنکوپ مورد بررسی قرار گیرد، فرد از محیط گرما دور شده و مایعات از دست رفته جایگزین می شود.

وی تصریح کرد: در موارد پرخطر از جمله افراد مسن (بالاتر از 75 سال) و کودکان زیر 4 سال، افراد کم تحرک، الکلی ها، استفاده کنندگان از برخی داروهای ضد سایکوز و ضد پارکینسون، آرام بخش ها و گشاد کننده های عروقی باید درمان در محیط های درمانی مجهز و با احتیاط بیشتری صورت گیرد.

گفتگو:شبنم طاهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: