کد خبر: ۲۷۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 19
از مدت‌ها قبل قرار بود همراه با انجام انواع پیوندها در مشهد، مسؤولیت صدور علم را نیز داشته باشیم و علم پیوند کلیه، پوست، قلب، کبد و... را که در مرکز منتصریه انجام می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> در فاصله کمتر از ۵/۱ ماه ۴ عمل پیوند کلیه موفق در کشور افغانستان توسط متخصصان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد و برگ زرین دیگری به افتخارات علمی شهر و استان و کشور اضافه شد.
به گزارش شفاآنلاین:این مطلب را دکتر علی اصغر یارمحمدی، استاد اورولوژی دانشگاه، رئیس مرکز پیوند اعضای منتصریه و مسؤول تیم اعزامی پیوند کلیه به افغانستان در نشستی با خبرنگاران، که به دعوت مؤسسه فرهنگی قدس انجام شد عنوان کرد و افزود: سوم اردیبهشت نخستین پیوند کلیه را برای «شرمیلا» دختر 11 ساله افغانی در بیمارستان لقمان هرات با موفقیت انجام دادیم و سه پیوند دیگر نیز در روزهای 13 و 14 خرداد ماه در همان بیمارستان برای سه بیمار دیگر افغانی به نام‌های خانم ضیاگل 38 ساله، آقایان جمعه خان 45 ساله و اسدالله 36 ساله انجام شد که خوشبختانه این سه پیوند نیز با موفقیت همراه بود و در حال حاضر 4 بیمار افغانی پیوندی در شرایط مطلوب بسر می‌برند.

**مسؤولیت صدور علم را به جهان داریم

یارمحمدی اضافه کرد: از مدت‌ها قبل قرار بود همراه با انجام انواع پیوندها در مشهد، مسؤولیت صدور علم را نیز داشته باشیم و علم پیوند کلیه، پوست، قلب، کبد و... را که در مرکز منتصریه انجام می‌شود، به سطح جهان گسترش دهیم، زیرا بیمارانی که در این مرکز پیوند شده‌اند اکنون در آمریکا، اروپا، گرجستان، تاجیکستان و... بسر می‌برند و در عین سلامت به زندگی خود ادامه می‌دهند.

از این رو افغانستان که نیازمند چنین اعمالی بود و در ایران نمی‌توانستیم برای آن‌ها پیوند انجام دهیم (براساس قوانین پیوند اعضا) در اولویت قرار دادیم و با هماهنگی‌هایی که از سوی دکتر عبدالله بهرامی نماینده وزیر بهداشت در موضوع پیوند صورت گرفت، ابتدا دو تیم از کابل به مشهد آمدند و به مدت 90 روز در قسمت‌های مختلف آی- سی- یو، نرسینگ، بیهوشی، جراحی پیوند و... برحسب تخصص و مسؤولیتشان آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و سپس تیم پیوند ما با ابلاغ دانشگاه علوم پزشکی مشهد عازم افغانستان شد.

در بیمارستان لقمان هرات نیز پس از آماده کردن اتاق عمل و تجهیزات، اولین عمل پیوند کلیه را برای دختر 11 ساله‌ای به نام «شرمیلا» که مدت‌ها رنج و مرارت دیالیز را تحمل کرده بود انجام دادیم تا با کلیه‌ای که از مادرش به او پیوند زدیم، بتواند تجربه تلخ کودکی همراه با نارسایی کلیه را فراموش کند و از این پس شوق و شور نوجوانی را با کلیه سالم و پیوندی تجربه نماید. (مادر و دختر هر دو قبل از عمل به ایران آمده و آزمایش‌های لازم برایشان انجام شده بود)

**درخشش در عرصه جهانی

دکتر رضا مهدوی، استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جراح پیوند تیم اعزامی نیز با اظهار خرسندی از اینکه تیم پیوند کلیه دانشگاه مشهد توانسته چنین کار بزرگی را برای اولین بار در افغانستان انجام دهد و در صدور علم پیوند و انجام پیروزمندانه آن در عرصه جهانی بدرخشد، اظهار داشت: تجربه، دانش بالا، همدلی و انسجام تیم اعزامی و اتفاق نظر بین اعضای تیم رمز موفقیت‌ها بود و خوشحالیم که توانستیم باعث افتخار کشور و نظام اسلامی در عرصه علمی شویم و آن را به جهانیان ثابت کنیم، زیرا روز بعد از انجام پیوند دانشگاه هرات همایشی با حضور اساتید برجسته افغان، والی و مسؤولان رده بالای این کشور برگزار کرد و با دعوت از اعضای تیم پیوند ایران و اهدای لوح تقدیر مراتب قدردانی خود را از نظام جمهوری اسلامی ایران و متخصصان پیوند دانشگاه مشهد ابراز نمود.

روز سوم نیز با دعوت از اعضای تیم پیوند از ما خواستند در حضور مسؤولان کشورشان سخنرانی داشته باشیم. دعوت دیگری نیز از سوی رئیس نظام پزشکی و رئیس گروه پزشکان افغانستان از ما شد تا در حضور استادان برجسته افغان، از اقدام دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تیم پیوند منتصریه تقدیر به عمل آید.

همچنین به افتخار این موفقیت از سوی سرکنسول ایران در سفارت ایران، همایشی با حضور اعضای تیم پیوند ایران و اساتید دانشگاه و مسؤولان افغانستان برگزار شد.

مهدی در پاسخ به این سؤال که شکل‌گیری این مأموریت چگونه بود؟ گفت: براساس تفاهم‌نامه بین ایران و افغانستان و فقط به خاطر انسانیت و صدور علم پیوند به کشور افغانستان این مأموریت صورت پذیرفت، زیرا اعتقاد ما بر این است که اگر همسایگان ما سالم باشند، ما نیز از سلامت بیشتری برخوردار خواهیم بود و رفاه و آسایش آن‌ها موجب رفاه و آرایش ما هم خواهد بود.

وی افزود: این مأموریت با ابلاغ دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد و اعضای تیم حتی بدون حق مأموریت این وظیفه را پذیرفته و عازم افغانستان شدیم.

وی با اشاره به شرایط بسیار سخت این سفر خاطرنشان کرد: با اینکه خستگی، بی‌خوابی و استرس فراوانی را تحمل کردیم، اما خوشحالیم که در انجام این مأموریت موفق و سربلند شدیم و توانستیم به بیمارانی که از نارسایی کلیه رنج می‌بردند و حتی هزینه هر نوبت دیالیز را نداشتند، طعم شیرین سلامت را بچشانیم و فرصت زندگی سالم در کنار اعضای خانواده را به آن‌ها بدهیم.

جراح پیوند تیم اعزامی به افغانستان با اظهار اینکه در کنار پیوند کلیه نیازهای دیگری نیز وجود دارد که باید انجام شود، تصریح کرد: اگر عمل پیوند در افغانستان راه بیفتد از نظر علمی پیشرفت زیادی خواهند داشت و این بدان معناست که هر چه همسایگان ما رفاه بیشتری داشته باشند ما راحت‌تر خواهیم بود، از این رو اگر تحصیل در ایران را برای دانشجویان افغانی تسهیل کنیم و در دانشگاه‌های ما بتوانند سطح علمی خود را افزایش دهند به نفع خودمان است.

**دردهای حاشیه‌ای بیماران

دکتر یارمحمدی مسؤول تیم اعزامی و استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به هزینه‌های درمانی بیماران دیالیزی و تأکید بر اهمیت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و نارسایی کلیوی گفت: هر مریض دیالیزی 82 میلیون تومان در سال هزینه برای دولت دارد که در قالب یارانه پرداخت می‌شود و برای خود بیمار نیز هزینه‌هی گزافی دارد که علاوه بر درد و رنج و مرارت باید آن را هم تحمل کند.

از این رو پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی نقش بسزایی در ارتقای سلامت جامعه و اقتصاد مقاومتی دارد، بنابراین باید با مراقبت از کلیه‌ها و مقابله با بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا، دیابت و سایر عوامل مساعد کننده نارسایی کلیه، از ابتلا پیشگیری نمود و در اصلاح شیوه زندگی (تغذیه مناسب، پرهیز از مصرف نمک، شیرینی، چربی و...) تلاش کرد.

**بچه‌ها متشکریم

گفتنی است، در این مأموریت پزشکی و صدور عمل پیوند به خارج از کشور، وزارت بهداشت کارگزار اصلی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارگان مستقیم و مرکز پیوند منتصریه دانشگاه مجری برنامه پیوند کلیه در افغانستان بوده و آقایان: دکتر علی اصغر یارمحمدی سرپرست و مسؤول تیم پیوند کلیه در هرات

دکتر رضا مهدی جراح پیوند، دکتر عباسعلی زراعتی فوق تخصص نفرولوژی، دکتر جواد میرزایی متخصص بیهوشی پیوند کلیه، دکتر وحید ظریفیان متخصص آزمایشگاه، دکتر مسعود خانی مسؤول و مدیر هماهنگی، خانم وجیهه ذوالفقاری متخصص و سرپرستار بخش پیوند، خانم مهتاب ترکمنی متخصص و سرپرستار آی- سی- یو پیوند بعد از جراحی، آقای مهدی قندهاری سرپرستار و مسؤول اتاق عمل، آقای حسین غنچه مسؤول پشتیبانی اولین پیوند کلیه موفقیت آمیز را در خارج از کشورمان (افغانستان) انجام داده‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

قدس: به امید سربلندی و سرافرازی میهن عزیز و اسلامیمان ایران در تمامی عرصه‌های جهانی

* دکتر ظریفیان

خدا به ما خیلی کمک کرد، چون سیم یکی از دستگاه‌های آزمایشگاهی قطع شده بود و هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم. اما در آخرین لحظه توانستیم با توسل به خدا سیم یونوگرام را وصل کنم، چون اگر وصل نمی‌شد عمل پیوند هم صورت نمی‌گرفت.

* دکتر زراعتی

از ابتدا می‌دانستم عمل پیوند با موفقیت انجام می‌شود و مشکلی پیش نمی‌آید

* خانم ترکمنی

استرسی که برای این پیوند داشتم، در تمام عمر 11 ساله کارم ندیده بودم.

* خانم ذوالفقاری

این پیوند یک خاطره خوب و فراموش نشدنی برای تیم ایرانی به جا گذاشت

چون آبرو و اعتبار نظام در گرو نتیجه این پیوند بود

 
برچسب ها: پیوند ، کلیه ، پزشکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: