کد خبر: ۲۷۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 18
براساس تعریف سازمان جهانى غذا و کشاورزى(FAO) وسازمان بهداشت جهانى (WHO) در سال ۲۰۰۱ پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هاى زنده‌اى هستند که تجویز مقادیر کافى آن موجب بروز اثرات مفید بر سلامت میزبان خواهد بود

شفاآنلاین>سلامت> این روزها زیاد نام پروبیوتیک را می‌بینیم و می‌شنویم؛ از زبان دکتر، دوست، آشنا یا روی بیلبوردها و در تبلیغات. همه از خواص محصولات پروبیوتیک تعریف و مصرف آن‌ها را توصیه می‌کنند. پروبیوتیک ترکیب دو کلمه یونانی است.پرو به معنای پیشرفت و بیوتیک به معنای زندگی است و دلالت بر سلامتی و زندگی دارد.

به گزارش شفاآنلاین: پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده هستند که برای سلامتی بدن مفیدند.فرآورده‌های پروبیوتیکی حاوی باکتری‌های مفید می‌باشند که بعد از مصرف در روده ساکن شده و اثرات مفیدی روی سلامتی انسان دارند.

با توجه به اینکه اولین پنجشنبه اسفند ماه هرسال به عنوان روزملی سـلامت مردان تعیین گردیده است با توجه به اهمیت موضوع درباره فواید پروبیوتیک برای سلامت مردان با دکترمریم تاج آبادی ابراهیمی، استادیار رشته میکروبیولوژی، مدیر عامل شرکت تک ژن زیست، رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران و رئیس هیئت مدیره شتابدهنده لاکتوویژن گفتگو کرده ایم.

وی در اینباره می‌گوید: براساس تعریف سازمان جهانى غذا و کشاورزى(FAO) وسازمان بهداشت جهانى (WHO) در سال ۲۰۰۱ پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هاى زنده‌اى هستند که تجویز مقادیر کافى آن موجب بروز اثرات مفید بر سلامت میزبان خواهد بود. براساس این تعریف سه عامل که عبارتند از زنده بودن میکروارگانیسم، مصرف به مقدارکافى و ایجاد حداقل یک اثر مفید سه شرط لازم براى انتخاب یک میکروارگانیسم به‌عنوان پروبیوتیک است.

دکتر ابراهیمی تاج آبادی بیان کرد: پروبیوتیک‌ها از طریق جایگزینی یا مستقر شدن در بخشی از بدن میزبان، تغییراتی ایجاد می‌کنند که باعث اعمال اثرات مفید همچون مهار بیماری‌های مختلف، کنترل سرطان، تعدیل سیستم ایمنی، ایجاد سلامتی در میزبان می‌شوند.

استادیار رشته میکروبیولوژی بیان کرد: پروبیوتیک‌ها یک سری ترکیبات مهارکننده تولید می‌کنند که هم تعداد سلول‌های زنده پاتوژن را کم می‌کنند و هم اینکه متابولیسم آنها را نیز تحت تاثیر قرار
می‌دهند.

وی ادامه داد: از طرفی پروبیوتیک‌ها هم بر سر جایگاه‌های اتصال بر روی سطوح اپی‌تلیال روده و هم برای کسب مواد غذایی با پاتوژن‌ها رقابت کرده و با استقرار در این جایگاه‌ها، پاتوژن‌ها فرصت اتصال و بیماری زایی را پیدا نمی‌کنند و از سوی دیگر پروبیوتیک‌ها باعث تحریک و تعدیل سیستم ایمنی در سطوح مختلف می‌شوند و همچنین پروبیوتیک‌ها با سنتز برخی مواد ضروری در بدن مانند ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و بهبود عملکرد دستگاه گوارش نقش اساسی در حفظ سلامتی را دارند.

دکتر ابراهیمی تاج آبادی بیان کرد: سالیان طولانی میکروب‌ها به عنوان دشمنان انسان شناخته می‌شدند و از همین رو تصور می‌شد که مضر و خطرناک هستند اما امروزه گروه گسترده‌ای از میکروارگانیسم‌ها در ساخت داروها، هورمون‌ها، واکسن‌ها، آنزیم‌ها و… به کار می‌روند.
این استادیار رشته میکروبیولوژی می‌گوید تاریخچه استفاده از میکروارگانیسم‌های زنده، بسیار طولانی است. پزشکی روسی به نام Metchinkoff در سال ۱۹۰۷ میلادی بیان کرد که خوردن یک نوع ماست تخمیرشده از شیر، باعث طول عمر و سلامت روستاییان بلغاری می‌شود اما اولین مطالعه بالینی پروبیوتیک‌ها در دهه ۱۹۳۰در مورد تاثیر آنها بر روی بیماری یبوست انجام شد ولی عملا استفاده از پروبیوتیک‌ها به مفهوم جدید تقریبا از ۲۵ سال پیش شروع شده و در سال‌های اخیر پژوهش‌های گسترده‌ای در سراسر دنیا در این خصوص انجام گرفته است.
وی ابراز کرد: امروزه به خصوص در کشورهای پیشرفته دامنه تحقیقات روی پروبیوتیک‌ها بسیار متنوع شده و محصولات تجاری با ارزشی با استفاده از پروبیوتیک‌ها در بازارهای جهانی معامله می‌شود.
دکتر ابراهیمی تاج آبادی می‌گوید: در ایران به علت تنوع بالای محصولات تخمیری سنتی جداسازی پروبیوتیک‌ها از این محصولات مثل پنیرهای سنتی یا ترخینه بسیار مثمرثمر بوده است.

رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران می‌گوید: همانطور که گفته شد پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که می‌توانند کیفیت حیات میزبان را بهبود بخشند. امروزه صنعت پروبیوتیک در دنیا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و محصولات تجاری مختلفی بر پایه پروبیوتیک تولید می‌شود.

وی گفت: در ایران نیز به تازگی استفاده از پروبیوتیک‌ها مورد توجه قرار گرفته است و شرکتهای زیادی شروع به فعالیت در این زمینه کرده‌اند لذا از این رو اهمیت مصرف پروبیوتیک‌ها که موجب رشد باکتری‌های مفید روده یا کاهش بیماری‌‌زایی میکروب‌های مضر می‌شوند در تضمین سلامت بدن و به خصوص سلامت سیستم گوارشی بسیار
چشمگیر است.
دکتر ابراهیمی تاج آبادی عنوان کرد: مصرف پروبیوتیک‌ها هم برای آقایان و هم خانم‌ها نیاز است و دلیل آن این است که وجود پروبیوتیک قادر است سیستم ایمنی و جذب میکروبیوم‌های انسان را تقویت و بهبود نماید.
این متخصص اضافه کرد: با افزایش سن در آقایان برخورداری از این میکرو ارگانیسم‌های مفید نیز افزایش می‌یابد زیرا قادر است آقایان را از ابتلا به بیماری پروستات مزمن تا حد بسیاری حفظ نماید و حتی با گشاد نمودن پروستات می‌تواند منجربه بهتر شدن عملکرد ادراری گردد. وی تصریح کرد: به طور کلی سلامت مردان در مقایسه با زنان به دلیل عوامل متعددی مانند رفتارهای پرخطر، تحرک و فعالیت بدنی کمتر، استرس بالاتر و رژیم غذایی فقیرتر در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد و بر اساس یک مطالعه آماری، آمار بیماری‌های قلبی و سرطان(سرطان پروستات) در مردان آمار بالایی را نشان می‌دهد.

دکتر ابراهیمی تاج آبادی متذکر شد: رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم و مکمل‌های مناسب پروبیوتیک، می‌تواند نقش موثری در تقویت سلامت مردان داشته باشد.
این استادیار رشته میکروبیولوژی با بیان این نکته "پروبیوتیک می‌تواند در بیماری التهابی روده و دیگر مسائل گوارشی به مردان کمک کند"، می‌گوید: انواع خاصی از پروبیوتیک‌ها می‌توانند برای کسانی که از IBS رنج می‌برند، مفید باشد، زیرا در بهبود کولیت و جلوگیری از عود بیماری کرون کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: استفاده از مکمل پروبیوتیک (BioIBS®) به عنوان یک فرآورده دارویی طبیعی OTC، از درمان‌های موثر جهت کنترل علائم آزار‌دهنده اختلال‌ای بی‌اس اعم از درد و ورم‌های شکمی می‌باشد. این محصول حاوی میکروارگانیسم‌های زنده، معین و به تعداد مشخص می‌باشند که سبب تعادل الگوی میکروفلور بدن شده و اثرات سلامت بخش خود را با مکانیسم‌های گوناگون اعمال می‌نمایند. دکتر ابراهیمی تاج آبادی اظهار کرد: محصول" BioIBS" گروه دانش بنیان تک ژن زیست با داشتن مقدار مناسبی از لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس ایدوفیلوس باعث کاهش عوارض ناشی از سندروم روده تحریک پذیر و بهبود نفخ و گاز و دردهای شکمی می‌شود.این متخصص با بیان این نکته که " پروبیوتیک از سلامت قلب حمایت می‌کند"، تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های عمده برای مردان در سراسر جهان سلامت قلبی و عروقی است. رژیم غذایی نامناسب و تفریحات ناسالم می‌تواند عامل افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی باشد، از جمله مصرف بیش از حد الکل و سیگار کشیدن.

وی افزود: با مصرف بعضی از مکمل‌های پروبیوتیک می‌توان سلامت قلب در آقایان را تقویت نمود. محصول بایوفلورا گروه دانش بنیان تک ژن زیست حاوی سویه‌های باکتریایی: لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، بیفیدوباکتریوم لانگوم، دارای بهترین دوز موثر پروبیوتیک‌ها برای کاهش فشار خون است. این محصول به واسطه دکانژوگه و هیلدرولیز کردن اسیدهای صفراوی و کمک به کنترل چربی خون، کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود.

دکتر ابراهیمی تاج آبادی عنوان کرد: سیستم غدد درون ریز و روده ما مسئول تولید و تنظیم هورمون‌ها در بدن ما است. هورمون اکسی توسین و تستوسترون، کلید حفظ میل جنسی، عملکرد جنسی بهتر و همچنین حمایت از سلامت کلی است. مزایای این هورمون‌ها را می‌توان با حفظ سلامت روده و تقویت عملکرد میکروبیوم روده‌ای و تعادل آنها، به دست آورد.

رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران بیان کرد: مکمل‌های پروبیوتیک گروه دانش بنیان تک ژن زیست برای حفظ تعادل میکروبیوم‌های روده و اطمینان از سلامت عمومی شما پیشنهاد
می‌شود. وی در پایان گفت:یکی دیگر از نگرانی‌های بهداشتی در میان مردان، چندین بیماری تنفسی خفیف تا شدید است. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و استروئید‌ها می‌تواند یک عامل در این شرایط باشد چرا که آنها با عوارض جانبی‌ای که در پی دارند بر روی سلامت دستگاه تنفسی تاثیرات منفی دارند. استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند میکروبیوم‌های روده را دوباره متعادل سازد و می‌تواند اثر مثبتی بر ایمنی بدن داشته باشد. روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: