کد خبر: ۲۷۴۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 16
این عارضه می‌تواند بسیار مسری باشد، از این رو ضروری است که افراد پس از مشاهده علائم بیماری برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند.
شفاآنلاین>سلامت>ورم ملتحمه یکی از بیماری‌هایی است که بخش خارجی چشم را درگیر می‌کند و در میان کودکان شایع‌تر است
به گزارش شفاآنلاین:ورم ملتحمه که به چشم صورتی نیز معروف است به شرایطی اطلاق می‌شود که قسمت سفیدی چشم صورتی یا قرمز می‌شود. این امر به دلیل التهاب در بخش خارجی چشم (ملتحمه) و داخل پلک رخ می‌دهد.

این عارضه  می‌تواند بسیار مسری باشد، از این رو ضروری است که افراد پس از مشاهده علائم بیماری برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند. اگر دلیل این بیماری باکتریایی باشد، ترشحات زرد یا سبز از چشم خارج می‌شود که باعث چسبنده شدن پلک‌ها به یکدیگر می‌شود. این موضوع می‌تواند یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار دهد.

در ورم ملتحمه ناشی از ویروس یا آلرژی، ترشحات چشم شفاف است. در این موارد فرد احتمالاً علائم بیماری تب یونجه مانند خارش بینی و عطسه را نیز از خود بروز می‌دهد. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- جاری شدن اشک
۲- داشتن چشمان پف کرده
۳- احساس وجود شی خارجی در چشم
۴- ترشحات چشم و نیز سفتی مژه‌ها به ویژه در اول صبح
۵- احساس خارش و یا سوزش چشم
۶- حساسیت به نور
۷- داشتن مشکلات بینایی و نیز درد (در این مورد حتماً باید به چشم پزشک مراجعه کنید.)

دلایل زیادی برای بروز بیماری ورم ملتحمه وجود دارد که اصلی‌ترین آن شامل عفونت باکتریایی، عفونت ویروسی، آلرژی، مواد تحریک کننده مانند گرد و خاک یا مواد شیمیایی، وجود شی خارجی مانند سنگ ریزه در چشم و بسته بودن مجاری اشک (به ویژه در نوزادان) است.

در این میان، ورم ملتحمه ناشی از عوامل باکتریایی و یا ویروسی بسیار مسری است. توصیه می‌شود در صورتی که علائم بیماری پس از گذشت چند ساعت مرتفع نشد، افراد به پزشک مراجعه کنند. چشم پزشک می‌تواند با معاینه چشم به وجود بیماری پی ببرد.

راه‌های درمانی متعددی برای ورم ملتحمه وجود دارد، اما روش درمانی به علت وقوع آن بستگی دارد. اگر این بیماری ناشی از عفونت‌های ویروسی باشد، نیازی به درمان ندارد، اما برای عفونت‌های باکتریایی قطره‌های چشم حاوی آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. با این حال، تشخیص ویروسی یا باکتریایی بودن ورم ملتحمه سخت است همچنین اگر این بیماری ناشی از وجود جسم خارجی در چشم باشد، پزشک اقدام به خارج کردن آن می‌کند.

ورم ملتحمه؛ از سرخی و خارش چشم تا ترشحات زرد و سبز رنگ

ساده‌ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به ورم ملتحمه این است که بکوشید از دست زدن به چشمان خود اجتناب کنید و دستان خود را به طور مرتب بشویید. افرادی که از لنز استفاده می‌کنند باید به طور مداوم اقدام به تعویض آن کنند همچنین کسانی که در محیط کار حاوی گرد و غبار یا مواد شیمیایی کار می‌کنند باید از محافظ چشم استفاده کنند.

با آنکه بیماری ورم ملتحمه در بزرگسالان نیز دیده می‌شود، اما این بیماری غالباً کودکان را درگیر می‌کند. از آنجا که این بیماری بسیار مسری است توصیه می‌شود از حوله‌ها و دستمال‌های مشترک استفاده نکنید همچنین تا زمانی که افراد به این بیماری مبتلا هستند، حفظ نکات بهداشتی را در برخورد با آن‌ها مد نظر داشته باشید.
برچسب ها: ورم ، ملتحمه ، خارش چشم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: