کد خبر: ۲۷۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 12
عطاءالله محمدی اظهار داشت: آثار و تبعات روانی کرونا همچون بروز و تشدید اضطراب و استرس از نخستین روزهای شیوع کرونا آغاز و برنامه‌های مقابله‌ای متعددی نیز در برخی از کشورها برای مقابله با آن تدوین شد.
شفاآنلاین>سلامت> روانشناس شخصیت و عضو مرکز مشاوره دانشگاه تهران معتقد است: کاهش و رفع تبعات روانی کرونا نیازمند تدوین طرح‌ها و برنامه‌های مشاوره‌ای آنلاین و سازمان‌یافته در سطح کشور است.

به گزارش شفاآنلاین:عطاءالله محمدی اظهار داشت: آثار و تبعات روانی کرونا همچون بروز و تشدید اضطراب و استرس از نخستین روزهای شیوع کرونا آغاز و برنامه‌های مقابله‌ای متعددی نیز در برخی از کشورها برای مقابله با آن تدوین شد.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها اما در جامعه ایران به صورت سازمان‌یافته طراحی و ارائه نشد؛ به عنوان مثال، طرح‌های مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، بهزیستی، شبکه‌های اجتماعی و همچنین مراکز مشاوره خصوصی باید به صورت سازماندهی شده در سطح کشور در قالب مشاوره‌های آنلاین برای مقابله با تبعات این بیماری اعلام آمادگی می‎‌کردند.

محمدی یادآور شد:‌ همچنین تشدید اختلافات خانوادگی به عنوان یکی از مهمترین تبعات روانی و اجتماعی این بیماری به جهت افزایش حضور در خانه و کنار هم بودن اعضا سبب تغییر در نقش اعضای خانواده شده و ناسازگاری‌ها را افزایش می‌دهد.

مذاکره؛ راه برون‌رفت از اختلافات خانوادگی

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: برای کاهش و رفع اختلافات خانوادگی نمی‌توان یک نسخه واحد برای زوجین تعیین کرد؛ اما در همه مشکلات اجتماعی (حتی در سطوح بین‌المللی) مذاکره و گفت وگو یکی از راهکارهای اساسی جهت حل اختلافات و ناسازگاری‌ها است.

محمدی با اشاره به ضرورت و اهمیت خلاقیت در این دوران ادامه داد: اکنون شیوع کرونا به عنوان یک وضعیت بحران که بشر برای مقابله با آن آمادگی نداشت، نیازمند روش‌های خلاقانه برای کاهش آثار تخریبی روانی است.

وی اضافه کرد: هر خانواده با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی باید خلاقیت‌های خانوادگی را برای ایجاد سرگرمی و آموزش در دوران قرنطینه و همچنین کاهش و رفع ناسازگاری‌ها برای گذار از این دوران بیاموزد.

 اعظم کریمی مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز پیش از این  گفته بود: اضطراب و تنش، وسواس، عدم توان تحمل ابهامات در رابطه با این بیماری، ناسازگاری زوجین و همچنین اختلاف والدین و فرزندان از مهمترین علل مراجعه به مراکز مشاوره در دوران شیوع کرونا است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اسفند ۱۳۹۸) تا کنون ۵۸ هزار و ۷۵۱ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: