کد خبر: ۲۷۳۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 08
منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / نویسنده: رزا اسکونیامیلیو
از همان شیوع اولین موج ویروس کرونا محققان بخش انفورماتیک دانشگاه کپنهاگ در خصوص الگوهای رایانه ای که قادر به پیش بینی امید به زندگی افراد بر اساس تاریخچۀ بالینی بیماران مبتلا هستند، به فعالیت پرداختند.


شفاآنلاین>سلامت>یک کامپیوتر قادر است این موضوع را مشخص کند که کدام یک از بیماران مبتلا به ویروس کرونا با خطر مرگ روبرو  هستند. پژوهشی که در مجلۀ نیچر به چاپ رسید این موضوع را به اثبات می رساند. تیمی از محققان برجسته دانشگاه کپنهاک (دانمارک) در این رابطه تحقیقی را به انجام رساندند.

به گزارش شفاآنلاین:از همان شیوع اولین موج ویروس کرونا محققان بخش انفورماتیک دانشگاه کپنهاگ در خصوص الگوهای رایانه ای که قادر به پیش بینی امید به زندگی افراد بر اساس تاریخچۀ بالینی بیماران مبتلا هستند، به فعالیت پرداختند. پس از یک دورۀ طولانی مشاهده، چنین نتیجه گیری کردند که هوش مصنوعی قادر است با یک دقت 90 درصدی مشخص کند که آیا یک بیمار قادر به زنده ماندن هست یا خیر.

این تحقیق در مورد 3994 بیمار انجام شد. اطلاعات مربوط به این بیماران و سابقۀ بالینی آنها توسط یک ابررایانه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج شگفت انگیز بود. بیماری ها و پارامترهایی که طبق این تحقیق به شکل معنی داری بر امید به زندگی یک بیمار مبتلا تأثیر می گذارند به ترتیب اولویت عبارتند از: BMI   (شاخص تودۀ بدنی)، سن، فشار خون، جنسیت، بیماری های عصبی، بیماری انسداد ریه، آسم، دیابت و بیماری های قلبی.

به موجب نتایج حاصله بیمارانی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند عبارتند از مردان سالمند مبتلا به فشار خون. سن و شاخص تودۀ بدنی مهم ترین پارامترها برای تعیین این موضوع به شمار می آیند که یک فرد تا چه اندازه درگیر کووید-19 خواهد شد. چنانچه صحبت از مردانی در میان باشد که از فشار خون بالا یا بیماری عصبی برخوردارند، احتمال مرگ بیشتر می شود. سپس افراد مبتلا به دیابت، اضافه وزن و سایر بیماری هایی که باعث ناتوانی می گردند، در مرحلۀ هشدار قرار دارند. 

هدف از این تحقیق شناسایی زودتر افرادی است که بیشتر در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیر می باشند به نحوی که فشار بر روی بیمارستان ها را کاهش داده و معیارهای علمی برای اولویت بندی تزریق واکسن مشخص گردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: