کد خبر: ۲۷۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 06
رئیس جمهور فرانسه گفته است که می‌تواند همچون یک«میانجی صادق و متعهد» میان ایران و آمریکا میانجیگری کند.
شفاآنلاین>سلامت>یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل  و در واکنش به جدیدترین پیشنهاد مکرون که خواهان میانجی گری فی مابین ایران و آمریکا شده می‌گوید:«فرانسه نه تنها میانجی صادقی نیست که برعکس چون احساس کرده آمریکایی‌ها در رویکردهای خود قطعا تغییراتی ایجاد خواهند کرد در پی دنبال کردن آن بخش از خواست‌های پاریس است که در مذاکرات قبلی برجام نتوانستند بدان‌ها دست پیدا کنند.»
بهشتی پور با طرح این پرسش که:«مگر فرانسوی‌ها اجازه می‌دهند که ایران در مذاکرات هسته‌ای ریاض ـ پاریس حضور داشته باشد که مکرون خواهان حضور عربستانی‌ها شده است؟» خاطرنشان می‌کند:«حفظ اسرائیل، کمک به عدم فروپاشی دولت نتانیاهو و کسب منافع مادی در فروش سلاح به آل سعود اهدفی است که مکرون به دنبال آن‌ها است.»
حسن بهشتی پور تاکید می‌کند:«پیشنهاد ظریف مبنی بر دخالت«جوزپ بورل»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که خواهان فراهم کردن زمینه ی بازگشت هماهنگ ایران و آمریکا به برجام شده بود از هر پیشنهادی بهتراست حتی از پیشنهاد امانوئل مکرون!»
> مکرون سیاستمدار بی‌تعهدی است
رئیس جمهور فرانسه گفته است که می‌تواند همچون یک«میانجی صادق و متعهد» میان ایران و آمریکا میانجیگری کند. به نظر او عربستان سعودی و اسرائیل باید به نحوی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران شرکت داده شوند. مکرون ضمن تاکید بر ضرورت آغاز گفت‌وگوهای تازه با ایران، گفته است که«با تمام توان» آماده است از هرگونه ابتکار آمریکا برای برقراری گفت‌وگو با ایران حمایت کند. رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگویی ویدیویی با اندیشکده «آتلانتیک کانسل» مستقر در واشینگتن، گفته که حاضر است همچون یک«واسطه صادق و متعهد» عمل کند. مکرون همچنین مدعی است از آنجا که ایران به ساخت سلاح اتمی نزدیک شده است، بنابراین زمان از سرگیری مذاکره با جمهوری اسلامی «با هدف کنترل زرادخانه موشکی و تقویت ثبات منطقه»
فرا رسیده است.
او همچنین شرکت دادن اسرائیل و عربستان را در مذاکرات احتمالی آینده با ایران لازم دانسته زیرا به اعتقاد او این دو کشور «منافع عمده در منطقه» دارند. این در حالی است که دو کشور یادشده با توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ با ایران (برجام) مخالف بودند و هنگامی که دونالد ترامپ در مه ۲۰۱۸ ایالات متحده را به طور یکجانبه از این توافق خارج کرد، از اقدام او حمایت کردند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید که هنوز از واکنش واشینگتن به پیشنهاد امانوئل مکرون خبری نرسیده است.
> واکنش منفی ایران
رئیس جمهور فرانسه پیش از این نیز از شرکت دادن عربستان سعودی در گفت‌وگوهای احتمالی آینده با ایران سخن به میان آورده بود، اما ایران با قاطعیت به این پیشنهاد پاسخ منفی داد. حسن روحانی، روز چهارشنبه، ۱۵ بهمن، در جلسه هیئت دولت گفته بود: «هیچ‌بندی از برجام عوض نخواهد شد و هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد».
> فرانسه از کدام برجام می‌گوید؟
حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل سیاسی ـ بین‌الملل به آفتاب یزد می‌گوید: «فرانسوی‌ها خواستار برجامی هستند که خودشان آن را تعریف کنند.»
وی تاکید می‌کند:« یکی از ویژگی‌های توافق برجام این بود که اولا ایران و آمریکا قبل از مذاکرات 5+1 خودشان مستقل در مسقط مذاکره کردند و توافق اولیه را به دست آوردند که اگر آن مذاکرات مستقیم در مسقط انجام نمی‌شد بعید بود که بتوانند در 5+1 به توافق رسند. بنابراین منطقی‌ترین روش در آن زمان انتخاب شد و دو کشور مستقیم مذاکره کردند و توافق اولیه را به دست آوردند.»
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه یادآور می‌شود:«به نظر بنده مهم‌ترین مسئله‌ای که وجود داشت این بود که آمریکا پذیرفت ایران بتواند به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد که این امر گره مذاکرات را باز کرد و اگر آمریکا این را نمی‌پذیرفت بعید می‌دانم که اصلا مذاکرات برجام شکل می‌گرفت. طرف ایرانی هم پذیرفت که تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای پایان پیدا کند و مهمترین خواست ایران این بود که غنی‌سازی اورانیوم را بتواند انجام دهد که به آن دست یافت و در برداشتن یکباره تحریم‌ها کوتاه آمد و آمریکایی‌ها قبول کردند به حالت تعلیق در آورند.»
> آدرس غلط به مردم ندهیم
بهشتی پور ضمن انتقاد از برخی که به جامعه القا می‌کنند ایران در گفتگو‌های برجامی شکست خورده است اظهار می‌دارد:« بعضی‌ها در ایران به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا ایران در آن شرایط می‌توانسته این را نپذیرد و پذیرفته است. در صورتی که این گونه نبوده تنها همانند آمریکایی‌ها از بخشی از خواسته‌های خود عدول کردند. بعد از آن بقیه کشورها هم مثل آلمان، فرانسه، چین و... خواست‌هایی را مطرح کردند که آنها هم به بخشی از آن‌ها دست یافتند نه همه آن.»
> توافق یعنی رسیدن به بخشی از خواست‌ها نه همه ی آن
وی ادامه می‌دهد:«اگر قرار بود همه به آنچه می‌خواهند برسند هیچ گاه توافق شکل نمی‌گرفت.بنابراین ایران از برخی درخواست هایش برای رسیدن به دستاورد بزرگ ترش که لغو تحریم‌ها و لغو قطعنامه‌های تحت فصل 7 بود گذشت. فرانسوی‌ها اکنون با «رندی» می‌خواهند بگویند ما واسطه باشیم که باز همان خواسته‌هایی را که نتوانستند در برجام به آن دست پیدا کنند عملی کنند. در حالی که اگر قرار باشد مذاکره‌ای انجام شود بهتر است ایران مستقیما با آمریکا مشکلاتش را حل کند. زیرا اگر فرانسوی‌ها وارد شوند مسئله موشک‌ها را عنوان می‌کنند در حالی که کشور برای دفاع از خود در برابر تهدیدات خارجی به آن نیازمند است.اگر آن‌ها می‌توانند موشک‌ها و هواپیماهای اسرائیل و عربستان را محدود کنند آنگاه درباره این محدودیت‌ها با ایران صحبت کنند. یا بحث مداخله ایران در کشورهای منطقه را مطرح می‌کند که خود فرانسه سلاح به عربستان برای کشتن افراد در یمن می‌فرستد و این یک روسیاهی برای دولت فرانسه است.»
حسن بهشتی پور خاطرنشان می‌کند:« مگر فرانسه در مذاکرات هسته‌ای خود با عربستان، ایران را شرکت می‌دهد که حالا مشارکت عربستان در مذاکرات ایران و آمریکا را مطرح می‌کند؟ بنابراین پرواضح است که فرانسوی‌ها در این میانجی‌گری می‌خواهند به اهدافی که در برجام بدان‌ها نرسیدند برسند.»
کارشناس مسائل سیاسی با ذکر این مهم که اهداف مالی، مکرون را به جوش و خروش واداشته ادامه می‌دهد:«به میان کشیدن پای عربستان در این مسئله تنها به لحاظ مسائل مالی است. ولی از لحاظ راهبردی این یک تاکتیک است که عربستان وارد مذاکرات شود. راهبردشان این است که می‌خواهند در این اثنا مسئله موشک، مسئله اسرائیل و مسئله خروج ایران از سوریه و عراق را مطرح کنند و اینها مسئله ی جدیدی نیست قبلا هم می‌گفتند منتها به آن نرسیدند و اکنون خواستار دستیابی به آن هستند.»
> فرانسه تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی است
بهشتی پور یادآور می‌شود: « نکته کلیدی که وجود دارد این است که نفوذ اسرائیل در فرانسه بسیار زیاد است آنها از این نفوذ هم می‌خواهند استفاده کنند و آقای مکرون در انتخابات آینده به این نفوذ نیاز دارد. الان نتانیاهو وضعیت مناسبی ندارد. بایدن حتی در دوهفته‌ای که قدرت را در دست گرفته هنوز با او تماس نگرفته است. کسانی که می‌گفتند بین بایدن و ترامپ فرقی نیست باید دو مسئله را مد نظر قرار دهند: یک بایدن
در سخنرانی عمومی خود اعلام کرده که ما دیگر از سیاست عربستان در یمن حمایت نمی‌کنیم و جلو صادرات سلاح را می‌گیریم. در حالی که در سیاست ترامپ تشدید بحران در یمن اصل بود. مسئله دیگر اینکه رابطه کاخ سفید و تل‌آویو مثل قبل نیست. اکنون دیگر از امتیازات بی‌سابقه‌ای که در دوران ترامپ به اسرائیل داده شده خبری نیست. پس باید
واقع بینانه بنگریم.»
> بایدن از دولت نتانیاهو حمایت نخواهد کرد
وی ادامه می‌دهد: « همه می‌دانند که رابطه بین اسرائیل و آمریکا یک رابطه استراتژیک و راهبردی است و با آمدن ریاست جمهوری‌ها فرق نمی‌کند ولی در موضوع حمایت از نتانیاهو و دولت خبیثش بایدن همانند ترامپ حمایت نمی‌کند.»
بهشتی پور می‌گوید:«فرانسوی‌ها با توجه به این تفاوت‌ها است که این مواضع را گرفته‌اند ما هم باید هوشیار باشیم و مانع آن شویم.»
> پیشنهاد ظریف پیشنهاد خوبی است
وی تاکید می‌کند:« آقای ظریف پیشنهاد خوبی مطرح کرد که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی وساطت کند و مسئله را حل کند. به عنوان یک راه حل میانبر بر می‌تواند این مسئله را حل کند و نقطه نظرات طرفین را به هم نزدیک کند. این گره باید باز شود اما نه به دست فرانسوی‌ها چون آنها مشکل تراشی نکنند مشکل حل نمی‌کنند!»
> مکرون به پایان خط رسیده است
بهشتی پور با گریزی به مشکلات داخلی دولت مکرون می‌گوید: «این مسئله خیلی روی آن‌ها تاثیر‌گذار نیست. بحران کرونا که در اروپا به وجود آمد و بی‌کفایتی که شخص مکرون داشت و همچنین نخست‌وزیر انگلیس هر دو قربانیان کرونا هستند. یک شنبه‌های اعتراض‌آمیز فرانسه هم که ده‌ها هفته طول کشید و برخوردهای بد مکرون با تظاهرات‌کنندگان مسائلی نیست که بتوان با سیاست خارجی درست کرد به نظر من این دست و پا زدن‌ها یعنی مکرون به پایان خود نزدیک شده است. »
حسن بهشتی پورطبیعی‌ترین واکنش ایران را این گونه تشریح می‌کند: «قاطع‌ترین پاسخ این است که ایران بگوید فرانسه بهتر است به حل‌وفصل مسائل داخلی خود بپردازد. اگر روزی قرار است مذاکره کنیم باید مستقیم و بدون واسطه باشد. زیرا اروپایی‌ها در عمل نشان دادند نمی‌توانند کاری انجام دهند.»
آفتاب یزد
برچسب ها: پیشنهاد ، مشکوک ، مکرون
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
0
0
حالا ایران به خواسته هاش مبنی بر لغو تحریم ها رسیده که کارشناس عنوان می کند ایران در مذاکرات شکست نخورده ؟! بعلاوه گویا این کارشناس بوده که قصد فرافکنی داشته ، مذاکره بر سر قدرت موشکی و منطقه ای ایران خواسته اصلی امریکاست که حتی توسط بایدن و تیمش هم به صراحت عنوان شد و حالا کارشناس می خواهد این را گردن فرانسه بیاندازد ، باز هم بازی پلیس خوب و پلیس بده !!؟؟ باز هم بزک کردن امریکا ؟؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار