کد خبر: ۲۷۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 01
آمريکا تلاش چشمگيري براي توليد واکسن را آغاز کرده و چندين برابر تلاش‌هاي علمي پروپاگاندا به‌راه انداخته است

شفاآنلاین>سلامت> گسترش هولناک بيماري کرونا و کشتار بي‌رحمانه اين پاندمي، مردم را با وحشت روبه‌رو ساخته، به نحوي که بدون توجه به نژاد، سن، رنگ و جغرافياي زيستي، تفاوتي بين قربانيان 501هزار نفره اين ويروس، نبايد قائل شد و دلهره سکان کشتي جهان را هرچه سريع‌تر به‌دست گرفت.

آمريکا تلاش چشمگيري براي توليد واکسن را آغاز کرده و چندين برابر تلاش‌هاي علمي پروپاگاندا به‌راه انداخته است. انگلستان و رژيم صهيونيستي در اين جاده قرار گرفته‌اند و روسيه، چين، کوبا و برخي ديگر از کشورها در راه ساختن واکسن دست به اقداماتي زده‌اند که تاحدودي توانستند به نتايجي مطلوب نيز دست يابند.

آنچه در اين ميان موجب رنج و غم انسان‌هاي دلسوز مي‌گردد، گروکشي و قلدري‌هاي علمي بيش از همه رفتارها موجب رنج مي‌شود. شوربختانه بار ديگر، کشمکش دارا و فقير به ميان آمد و برخي کشورها تا پنج برابر تعداد جمعيت خود واکسن تهيه کردند (مانند کانادا). هند نيز در اين ميدان از ديگران عقب نمانده و تحت ليسانس بعضي از شرکت‌هاي دارويي صاحب برند، اقدام به توليد واکسن کرد. اما طبق تجربيات گذشته، کشور ما در اين مقوله حياتي نيز باوجود تلاش‌هاي چشمگير دانشمندان تلاشگر، دچار تنش گفتماني شد.

رهبر معظم انقلاب با قاطعيت و در اقدامي با تدبيرانه، از ورود واکسن‌هاي آمريکايي و انگليسي جلوگيري کردند، درحالي‌که آمريکا نيز هنوز نتوانسته کار واکسيناسيون مردم خود را شروع کند و بيشتر در حرف، درجا مي‌زنند. فايزر و استرازنکا که با ژست دموکراتيک کار را شروع کرده بودند و قصد ارسال واکسن به تمام دنيا را داشتند، ناگهان تغيير سياست داده و خواستار محدود کردن صادرات شدند.

در اين بين کشور ما با بيش از يک‌ميليون مبتلا و بيش از 54هزار فوتي در طول نزديک به يک‌سال، جايگاه تاسف‌انگيزي در ليست جهاني دارد. در اين ميان ناگهان يک استاد دانشگاه و عضو ستاد ملي کرونا صحبت از عدم استفاده از واکسن روسي کرده و گفته «حاضر نيست واکسن روسي بزند.» يک مسئول وزارت بهداشت نيز در پاسخ به سخنان مينو محرز او را به منفعت‌طلبي متهم کرده و گفته که «ايشان شان اظهارنظر ندارد!» کساني که نظر کارشناسان دانشگاهي را که سال‌ها تجربه و تخصص در اين بيماري‌هاي عفوني همچون ايدز دارند فاقد شان اعلام مي‌کنند، دقيقا در راستاي سردرگمي حرکت مي‌نمايند. کاش اين شخص اجازه مي‌داد که يک ميزگرد در حضور صاحب‌نظران و دانشگاهيان دلسوز مردم تشکيل شود آنگاه معلوم شود شان و جايگاه کارشناسان چيست. البته کارشناسي که اعلام کرد من واکسن نمي‌زنم، او نظر تخصصي خود را اعلام کرده و قرار نيست که در ابعاد علمي ما خفقان ايجاد کنيم.

دستاوردهاي موثر علمي در اين گفتمان‌ها معلوم مي‌شود نه با اهانت و تخريب. البته جايگاه علمي متخصصان با اينگونه مسائل قابل تخريب نيست، ولي تکليف مردم کوچه و بازار چه مي‌شود؟‌ وقتي يک مسئول وزارت بهداشت همانند افراد معمولي با ديگران درگير مي‌شود. کسي که عضو علمي ستاد کروناست، يعني در اين زمينه صاحب‌نظر است و امکان دارد نظر ايشان موجب ايجاد مشکل براي بخشي از دولت و مردم شود، اما اگر ايشان نظر صريح خود را اعلام نکند و فردا ‌روز مشکلي براي حتي يک نفر بر اثر اين واکسن‌ها ايجاد شود جامعه اين استاد دانشگاه را مسئول خواهد شناخت.

پس اجازه دهيد که کارشناسان صريح در اين زمينه سخن بگويند و اگر قرار است هرکسي که در اين زمينه اظهارنظر کند، بنده نيز واکسن توليد «ابهر» را پيشنهاد و درخواست مي‌کنم! مجید ابهری رفتارشناس/ روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: