کد خبر: ۲۷۲۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 01
مدت‌هاست که تمامی کشورهای درگیر بیماری کووید۱۹ برای حفظ جان مردم‌شان به فکر تهیه واکسن کرونا هستند

شفاآنلاین>سلامت> مدت‌هاست که تمامی کشورهای درگیر بیماری کووید۱۹ برای حفظ جان مردم‌شان به فکر تهیه واکسن کرونا هستند. تعدادی از این کشورها برای تهیه واکسن کرونا طرق مختلفی را امتحان کردند اما تنها موضوعی که مورد توجه آنها نیست، ملاحظات ایدئولوژیک است. اینکه واکسن کرونا را از کدام کشور خریداری کنند و با کدام کشور اختلاف دارند در تهیه واکسن نقشی ندارد.

به گزارش شفاآنلاین: اما با کمال تاسف شاید اغراق نباشد اگر بگوییم جمهوری اسلامی ایران از این بابت که جایگاهی ویژه در دنیا دارد به این معنا که به جای در نظر گرفتن ملاحظات بهداشتی و سلامت مردم، دغدغه‌های نظام حول محور آن است که با کدام کشور روابط‌مان صمیمانه و با کدام کشور دشمن و رقیب است! با این اوصاف مسوولان بدون در نظر گرفتن ملاحظات بهداشتی به دنبال دغدغه‌های سیاسی خود هستند. رفتار مسوولان در قبال تهیه واکسن به بهترین وجه ایدئولوژیک بودن نظام ما را به نمایش می‌گذارد.

برخی واکسن‌های تایید شده را ممنوع اعلام می‌کنند و در مقابل واکسن تاییدنشده روسی را بدون کسری از ثانیه تایید می‌کنند. در حال حاضر چون روابط ما با چین مطلوب است در آینده سعی می‌کنند از آنجا هم واکسن وارد کنند. همچنین امروزه چون روابط‌شان با کوبا که آن هم مثل ایران دارای تفکرات ضدآمریکایی است، خوب است، اخیرا با کوبا برای ساخت واکسن همکاری می‌کنند. حال امروزه تولید واکسن کرونا را باید به انستیتو رازی که بیش از ۷۰ سال سابقه تهیه و تولید واکسن دارد، بسپارند.

این وظیفه خطیر را به ستاد اجرایی فرمان امام سپردند. به جای نهاد‌های علمی که در امر ساخت‌و‌‌ساز دارو و واکسن تخصص ویژه‌ای دارند آن را به ستاد اجرایی فرمان امام سپردند. در بطن این ماجرا هم اگر دقت کنید پی می‌برید که باز هم ملاحظات ایدئولوژیک در نظر گرفته شده است.

در حالی که اکثر کشورها ۱۰ تا ۲۵ درصد جمعیت‌شان از جمله کادر پزشکی، افراد سالمند و آسیب‌پذیر را واکسینه کردند. ما هنوز در شرف بحث‌های ایدئولوژیک، سیاسی و عقیدتی پیرامون این هستیم که چه نوع واکسنی را از کدام کشور تهیه کنیم. هر روز تعداد قابل توجهی انسان بر اثر کرونا جان می‌بازند. اما مسوولان به دور از تمام واقعیت‌ها تنها وعده‌وعید‌هایی از زمان ورود واکسن به کشور اعلام می‌کنند. بعضا گفته می‌شود بهار سال آینده، بعضا گفته می‌شود ۱۶ بهمن این واکسن وارد می‌شود، اگرچه هنوز هیچ خبری از واکسن تاییدشده در کشور وجود ندارد.

مسوولان کشوری هم مدام مطالب متضاد را در رسانه‌ها بازگو می‌کنند. بعد از گذشت یک ‌سال از شیوع کرونا در کشور هنوز مشخص نیست چه سازمانی مسوولیت مبارزه با کرونا را بر‌عهده دارد. اخیرا هم به طور جدی معلوم نیست چه سازمانی مسوولیت تهیه واکسن کووید۱۹ را دارد. بنابراین تمام بخش‌های مربوط به مسائل کروناویروس در ابهام فرو رفته است. اگر کسی آماری تهیه می‌کرد، از نظرات متفاوت و متناقضی که مسوولان ارائه می‌دهند، دچار سرگیجه می‌شد که بالاخره تصمیم مشخص مسوولان به منظور تهیه واکسن چیست؟ متاسفانه به جای در نظر گرفتن ملاحظات پزشکی و سلامت مردم، ملاحظات ایدئولوژیک است که تعیین تکلیف می‌کند. صادق زیباکلام/ روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: