کد خبر: ۲۷۲۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 31
واکسن اسپوتنيک در چند کشور مجوز اضطراري گرفته و اخيرا مجارستان هم براي خريد واکسن اقدام کرده است

شفاآنلاین>سلامت>  اختلاف‌نظرها در رابطه با خرید واکسن کرونا بالا گرفته تا جایی که یکی از مسئولان وزارت بهداشت، گفته‌های منتقدان و مخالفان خرید واکسن کرونا روسیه را به اظهارات غیرعلمی و داشتن علایق شخصی و تعارض منافع متهم می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین: این در حالی است که این روزها مردم بیش از هر زمان دیگری از مسئولان می‌خواهند هرچه سریع‌تر واکسن کرونا را از منابع مطمئن تهیه کنند و مانند کشورهای دیگر، که حالا تعدادشان به بیش از ۵۰ کشور می‌رسد، واکسیناسیون را آغاز کنند.

در این بین کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت با دفاع از تصمیم سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در «تایید اضطراری» واکسن اسپوتینک‌وی یا اسپوتنیک پنج گفته که «این نهاد مجوز مصرف اضطراری را با بررسی مدار تکنیکال آن صادر کرده و هیات امنای ارزی وزارت بهداشت یا شرکت‌های خصوصی می توانند بحث خرید و ورود را عملیاتی کنند.» این درحالی است که وزارت بهداشت مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونای ساخت روسیه را صادر کرده اما در همان روز مینو محرز که مسئول تایید علمی واکسن ایرانی کرونا نیز است گفته که «این واکسن را تایید نمی‌کند و آن را تزریق نخواهد کرد.»

دکتر محرز عضو در ستاد ملی مبارزه با کرونا است‌. اما سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارات خانم محرز به یکی از روزنامه‌ها گفته که «ایشان شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند.» او تاکید کرده: «اگر ایشان مطالعه‌ای در این زمینه دارند، می‌توانند به سازمان غذا و دارو جهت بررسی ارائه دهند.

در غیر این صورت اظهارنظر سلیقه‌ای وجهه علمی و فنی نخواهد داشت.» سخنگوی سازمان غذا و دارو به برخی شائبه‌های مطرح‌شده پیرامون واکسن روسی کرونا پاسخ داد و گفت: این واکسن شرایط قابل قبول برای شروع واکسیناسیون را دارد. تا روزهای اخیر بیش از ۱۴ کشور در دنیا این واکسن را تایید یا مجوز مصرف اضطراری آن را صادر کرده اند و بیش از ۵۰ کشور نیز درخواست آن را دارند. اما حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفته به واکسن اسپوتنیک اعتماد ندارد و آن را نخواهد زد! پیش از او نیز بهرام پارسایی، نماینده سابق مجلس نیز گفته بود که مردم واکسن روسیه نخواهند زد.

قرارداد خريد واکسن روسي اسپوتنيک‌وي در سفر محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه به روسيه امضا شد. کيانوش جهانپور مي‌گويد که «سازمان غذا و دارو به موثر بودن و اعتبار اين واکسن اطمينان دارد.» واکسن اسپوتنيک در چند کشور مجوز اضطراري گرفته و اخيرا مجارستان هم براي خريد واکسن اقدام کرده است. سفير ايران در روسيه اعلام کرده که اولين محموله واکسن 16 بهمن به ايران تحويل داده مي‌شود.

پيش‌تر وزارت بهداشت در برنامه خود اعلام کرده که از چهار طريق به دنبال تامين واکسن و ايمن‌سازي مردم ايران است: خريد مستقيم از يک کشور خارجي، خريد از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهاني، توليد مشترک واکسن با کوبا و در نهايت واکسن ساخت ايران. در اين بين مردم و کارشناسان نگران از دست رفتن فرصت طلايي واکسيناسيون گروه‌هاي پرخطر هستند. همچنين محمدرضا ظفرقندي، رئيس سازمان نظام پزشکي با اشاره به اينکه 70 درصد مرگ‌و ‌ميرهاي ناشي از کرونا در افراد بالاي 70 سال رخ مي‌دهد، تاکيد کرد: «بايد واکسن استاندارد را تهيه کنيم. براي کاهش مرگ و مير به 3 ميليون دوز واکسن فوري نياز داريم و نبايد زمان طلايي را براي تهيه و توزيع واکسن از دست بدهيم و در اسرع وقت بايد کادر درمان و گروه‌هاي آسيب‌پذير واکسينه شوند.» او معتقد است که مذاکراتي در زمينه تهيه واکسن انجام داده‌ايم، با راه‌هاي ميانبر مي‌توانيم اين واردات را انجام دهيم که اگر مساعدت در انتقال ارز صورت گيرد تا دو هفته ديگر واکسن در اختيارمان قرار مي‌گيرد تا حداقل گروه هاي پرخطر را واکسينه کنيم.

6317 بيمار ديگر شناسايي شدند

اما در کش‌و‌قوس اظهار‌نظرهاي متناقض درباره خريد واکسن کرونا ميان مسئولان، روزانه بيش از شش هزار نفر در کشور به ويروس کرونا مبتلا و حدود 80 خانواده در روز داغدار مي‌شوند. همانطور که وزارت بهداشت اعلام کرده از جمعه (10 بهمن) تا شنبه (11 بهمن) 6هزار و 317 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شده که 506 نفر از آنها بستري شده‌اند. با احتساب اين آمار، مجموع بيماران کوويد19 در کشور به يک ميليون و 411 هزار و 731 نفر رسيده است. در اين مدت نيز 82 بيمار کوويد19 جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به 57 هزار و 889 نفر رسيده است. 3964 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرين تحليل‌ها، 18 شهرستان (آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جويبار، چالوس، رامسر، ساري، فريدون‌کنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه‌سرا، رودسر و لاهيجان در گيلان) در وضعيت نارنجي، 124 شهرستان در وضعيت زرد و 306 شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند.

مازندران در آستانه قرمز شدن

در اين بين سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا و معاون وزير بهداشت از افزايش بستري در استان مازندران ابراز نگراني کرد و گفت: استان مازندران هنوز بالاترين ميزان بيماري و بستري روزانه را دارد. البته با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي يکي دو هفته گذشته همکاري مردم و مسئولان اين استان مشاهده مي‌شود و روند صعودي کرونا در اين استان در مورد موارد بستري متوقف شده و اميدواريم با همت مردم و مسئولان اين استان روند نزولي شود. عليرضا زالي همچنين افزود: استان‌هاي گيلان و گلستان هم به سمت نزولي شدن مي‌روند و اميدواريم اين وضعيت ادامه‌دار باشد. فعلا شهر قرمز نداريم. 18 شهر نارنجي است که سه تا در گيلان و 15 تا در مازندران است. 124 شهر زرد و 306 شهر آبي هستند. در جلسه ستاد هم به برخي استان‌ها هشدارهايي داديم تا بتوانند بهتر کنترل کنند. يکي از استان‌هايي که به شدت علائم نگران‌کننده دارد استان هرمزگان است. قشم، بندرلنگه و جاسک بايد بيشتر مراقبت کنند. روند بيماري در اين شهرها رو به افزايش است. استان يزد به صورت ملايم در مورد موارد بستري رو به افزايش است. خراسان شمالي هم همين‌طور کرونا خيز برداشته البته هنوز به مرحله بالا و بحراني نرسيده اما لازم است تمهيدات تشديدي براي رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در اين استان اعمال شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: