کد خبر: ۲۷۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 30
این روزها دستگاه‌هایی ضدعفونی تبلیغ می‌شود که به دروغ مدعی نابودکردن ویروس کروناست

شفاآنلاین>سلامت> این روزها دستگاه‌هایی ضدعفونی تبلیغ می‌شود که به دروغ مدعی نابودکردن ویروس کروناست

به گزارش شفاآنلاین: همه‌گیری کرونا با وجود همه مشکلات و سختی‌هایش، برای برخی افراد فرص‌طلب، موقعیت خوبی فراهم کرده تا با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم پول خوبی به جیب بزنند.

از انواع و اقسام روش‌های بی‌پایه و اساس پیشگیری با سوزاندن فضولات حیوانی تا ترکیبات ناشناخته‌ گیاهی که گفته می‌شود، بدن را در مقابل این ویروس مقاوم می‌کند. اما روش‌های پیشگیری از این بیماری در این بازار مکاره به همین چند قلم ختم نمی‌شود. این روزها در شبکه‌های اجتماعی محصولاتی تبلیغ می‌شود که به ادعای فروشندگان آن با ضدعفونی‌کردن هوا این ویروس دردسرساز را نابود می‌کند. از بین‌بردن ویروس کرونا وجه مشترک تبلیغات همه این دستگاه‌هاست، که با اسامی مختلف و البته قیمت گزافی به فروش می‌رسد.

به‌خصوص این روزها که بسیاری از مردم با گذشت یک‌سال از ورود این بیماری، مجبور هستند به نوعی با کرونا همزیستی داشته باشند. بیش از گذشته برای مصون‌ماندن از گزند این ویروس برای تهیه دستگاه‌های به اصطلاح ضدعفونی‌کننده، تمایل نشان می‌دهند.

این همه درحالی است که مسئولان بهداشت و درمان کشور و به‌طور کلی سازمان بهداشت جهانی تنها راه درامان‌ماندن از کرونا در فضاهای بسته را تهیه هوا و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌دانند.
دستگاهی که کرونا را ازبین می‌برد!

ظاهرا این توصیه‌ها چندان کارساز نبوده است؛ چراکه افراد فرصت‌طلب به راحتی محصولاتی را تحت عنوان نابودکننده ویروس کرونا به مردم می‌فروشند. در همین تهران، چند شرکت با تبلیغات گسترده دستگاه‌های تصفیه هوا را به‌عنوان دستگاهی با قابلیت نابودکنندگی ویروس کرونا به فروش می‌رسانند، آن هم با چندبرابر قیمت واقعی.

رضا فروشنده یکی از همین شرکت‌هاست. آنها محصول پلاستیکی کوچکی را می‌فروشند که به گفته خودشان، برای ضدعفونی هوای اتاق ماشین کاربرد دارد. او مدعی است که این دستگاه می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد و به همین دلیل این محصول با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه شده است.

او در توضیح چگونگی کارکرد این دستگاه می‌گوید: «دستگاه با تکنولوژی پلاسما سرد کار می‌کند و به همین دلیل هم این قابلیت را دارد تا علاوه بر کرونا همه ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها موجود در هوا را نابود کند.»

    «این تکنولوژی متعلق به کشورهای اروپایی است، در واقع هسته اصلی دستگاه یک ورق فلزی مخصوص است، از این کشورها وارد می‌شود و سپس توسط متخصصان شرکت ما اسمبل و نهایی می‌شود.»

پلاسمای سرد قاتل کرونا!

این فروشنده ظاهرا نقش بازاریاب هم دارد، با انبوهی از اصطلاحات فنی در لابه‌لای صحبت‌هایش سعی دارد این دستگاه را بسیار کارآمد نشان دهد: «این تکنولوژی متعلق به کشورهای اروپایی است، در واقع هسته اصلی دستگاه یک ورق فلزی مخصوص است، از این کشورها وارد می‌شود و سپس توسط متخصصان شرکت ما اسمبل و نهایی می‌شود.»

شست‌وشوی ساده ورق جاذب و گردوغبار و کارکردن با برق ماشین از دیگر نکاتی بود که او سعی داشت به‌عنوان نقاط قوت این محصول معرفی کند اما وقتی از او پرسیده شد که این دستگاه با چه مکانیزمی این ویروس را نابود می‌کند، در پاسخ گفت: «با کمک تکنولوژی پلاسمای سرد. اگر اطلاعات بیشتری درخصوص این تکنولوژی پیشرفته لازم دارید، در اینترنت سرچ کنید.»

2میلیون و 500هزار تومان برای هیچ

این دستگاه کوچک با بدنه پلاستیکی به قیمت 2میلیون و 500هزار تومان فروخته می‌شود، البته رضا این را هم گفت که شرکت برای خریدهای تعداد بالا تخفیف خوبی درنظر می‌گیرد: «چند شرکت فعال در زمینه حمل‌ونقل از محصولات ما استفاده کردند. درحال حاضر هم با چند تاکسی اینترنتی و شرکت‌های بزرگ اتوبوسرانی بین‌شهری درحال مذاکره هستیم.»

اما قسمت جالب‌تر این گفت‌وگوی تلفنی جایی بود که او برای اثبات ادعاهایش به نتایج آزمایشگاهی و تأییدیه‌های آن اشاره کرد که ظاهرا درست و قابل استناد بودند: «وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو قانونا دراین خصوص مرجع تأیید صلاحیت نیستند. به همین دلیل هم ما برای اثبات کارکرد این دستگاه به آزمایشگاه‌های مرجع این وزارتخانه مراجعه کردیم، که نتایج همه آنها در صفحه اینستاگرامی شرکت موجود است.»

بررسی اسناد و مدارک ادعایی این شرکت اما هیچ نشان دقیقی درخصوص تأثیرگذاری این دستگاه در از بین‌بردن ویروس کرونا نداشت، حتی بررسی صحت و سقم این تأییدیه و اصالت آن هم به راحتی امکان‌پذیر نیست، اما تشخیص این موضوع برای بسیاری از مردم به خصوص افراد ناآگاه یا کم‌اطلاع میسر نیست.

در واقع این شرکت و سایر مجموعه‌های مشابه از همین موضوع سوء‌استفاده می‌کنند. نبودِ نظارت کافی و گستردگی ویروس کرونا دست این افراد را هم بیش از پیش باز گذاشته است.

    «چند شرکت فعال در زمینه حمل‌ونقل از محصولات ما استفاده کردند. درحال حاضر هم با چند تاکسی اینترنتی و شرکت‌های بزرگ اتوبوسرانی بین‌شهری درحال مذاکره هستیم.»

ادعاهای پوچ و دروغ برای کلاهبرداری

اما مسعود مردانی از اعضای ستاد مقابله با کرونا، معتقد است در چنین پاندامی گسترده‌ای که همه جهان را درگیر کرده است، این قبیل کلاهبرداری‌‎ها بروز پیدا می‌کند و فقط مختص ایران هم نیست.

او می گوید: «وقتی مردم از چیزی بترسند، عده‌ای فرصت‌طلب هم، از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند. حالا یک روز با فروش عنبرنسارا و کُندر، روز دیگری در پوشش دستگاه‌های به‌روز ضدعفونی. اما نظام‌های درمانی از جمله وزارت بهداشت خودمان هم در چنین شرایطی به قدری مشغله دارند که فرصتی برای برخورد با این افراد ندارند، ضمن اینکه اساسا شدنی هم نیست. در همین یک‌سال بسیاری از افراد با ادعاهای پوچ و دروغ سعی کردند از این نمد برای خودشان کلاهی بدوزند.»

آن‌طور که مردانی می‌گوید، دلیل اصلی توفیق این افراد شیاد، ناآگاهی مردم و البته توجه کورکورانه به توصیه‌های دهان به دهان است. البته این موضوع فقط مختص به جغرافیای خاصی نیست. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته هم برخی رفتارها و واکنش‌هایی به چشم می‌خورد که باورنکردنی نیست. در واقع بشر در قرن بیست‌ویکم هنوز هم به برخی از یافته‌های علم پزشکی بی‌اعتماد است.

دستگاهی برای نابودی کرونا وجود ندارد

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، وجود هرگونه دستگاه ضدعفونی‌کننده‌ای که توانایی نابودکردن ویروس کرونا را داشته باشد، قویا رد کرد: «هیچ تحقیقات علمی و مستندات قابل اتکایی دراین زمینه وجود ندارد. تنها راه مقابله با این ویروس، همان روش‌هایی است که بارها از سوی مراجع رسمی بهداشت و درمان اعلام شده است.»

او این را هم اضافه کرد: «افراد در فضای داخل خودرو و به‌طورکلی هر مکان مسقفی، برای ایمن‌بودن از ابتلا به کرونا فقط یک راه ساده دارند و آن هم تهویه مناسب و متناوب هواست.» روزنامه شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: