کد خبر: ۲۷۲۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 28
تاثير آلاينده‌هاي مختلف در کلانشهرها با يکديگر متفاوت است. از اين‌رو اين خسارت‌ها همراه با راهکارهاي کاهش براي کلانشهرهاي مختلف ازجمله اصفهان، شيراز، اراک، قم، تبريز، تهران و... در نظر گرفته شده است

شفاآنلاین>سلامت> رئيس مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اشاره به خسارت‌هاي اقتصادي آلودگي هوا در کلانشهرهاي کشور گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون - که به‌عنوان عامل اصلي آلودگي هواي کلانشهرهاي کشور مطرح است- جزو گروه اول مواد سرطان‌زا و هم‌رده با مواد راديو اکتيو هستند.

به گزارش شفاآنلاین: مهدي ميرزايي‌قمي با اشاره به هزينه‌ خسارت‌هاي اجتماعي آلاينده‌هاي هوا بر سلامت انسان، کاهش بهره‌وري، خسارت وارد بر توليد و... اظهار کرد: توليد هر تن آلاينده ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون در تهران 161 هزار و 619 دلار خسارت اقتصادي به جامعه تحميل مي‌کند.

وي با بيان اينکه در سياهه انتشار کلانشهرهاي کشور خسارت‌هاي اقتصادي آلاينده‌هاي هوا به تفکيک هر استان محاسبه شده است، تصريح کرد: تاثير آلاينده‌هاي مختلف در کلانشهرها با يکديگر متفاوت است. از اين‌رو اين خسارت‌ها همراه با راهکارهاي کاهش براي کلانشهرهاي مختلف ازجمله اصفهان، شيراز، اراک، قم، تبريز، تهران و... در نظر گرفته شده است.

براي مثال خسارت هر تن آلاينده ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون در شيراز 67 هزار و 411 دلار و در اصفهان حدود 80 هزار دلار برآورد شده است. به گفته رئيس مرکز ملي و هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست براساس آمار سازمان بهداشت جهاني ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون جزو گروه اول مواد سرطان‌زا و هم رده با مواد راديو اکتيو است بنابراين اثرات منفي pm2.5 بيشتر از ساير آلاينده‌ها درنظر گرفته مي‌شود. ميرزايي قمي در ادامه با اشاره به اينکه در تهران سالانه بيش از 10 هزار تن ذرات معلق کمتر از 5/2 ميکرون توليد مي‌شود، گفت: مطالعات سال 2018 بانک جهاني نشان مي‌دهد که آلودگي هوا سالانه 2.6 ميليارد دلار به تهران خسارت وارد مي‌کند. اين رقم براي کل کشور 7 ميليارد دلار گزارش شده است.

وي در ادامه با اشاره به اينکه سياهه انتشار کلانشهرهاي کشور نشان مي‌دهد که سهم منابع ثابت مانند صنايع و نيروگاه‌ها و منابع متحرک مانند خودروهاي ديزلي، موتورسيکلت‌ها، اتوبوس‌ها و... در آلودگي هواي کلانشهرها متفاوت است، تصريح کرد: براي مثال در شهرهايي مثل اراک، اصفهان و شيراز سهم منابع ثابت در آلودگي هوا بيشتر از منابع متحرک است به‌طوري که در شيراز منابع ثابت در آلودگي هوا سهمي بيش از 80 درصد دارند.

سهم منابع مختلف در آلودگي هواي تهران
رئيس مرکز ملي و هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده در تهران سهم منابع ثابت 46 درصد و سهم منابع متحرک 54 درصد گزارش شده است البته بايد به اين موضوع تاکيد کرد که افزايش سهم منابع ثابت در آلودگي هواي تهران به معناي کاهش سهم خودروها و موتورسيکلت‌ها نيست. وي در ادامه تصريح کرد: به‌طور کلي حجم انتشار آلاينده‌ها از دهه 80 تاکنون در کشور بيشتر شده و به‌ دنبال آن نيز انتشار آلاينده‌ها چه از منابع ثابت و چه از منابع متحرک افزايش يافته است.

گرايش منابع ثابت آلاينده به سوخت غيراستاندارد

ميرزايي قمي درباره چرايي افزايش سهم صنايع، نيروگاه‌ها و ساير منابع ثابت در آلودگي هواي شهر تهران گفت: در درجه اول صنايع توسعه پيدا کرده‌اند و حجم تقاضا و توليدات آن‌ها بيشتر شده و به‌همين نسبت سهم انتشار آن‌ها از آلاينده‌هاي هوا افزايش يافته است. دليل مهم ديگر آن است که منابع ثابت آلاينده در کشور ما به سمت استفاده از سوخت‌هاي غير استاندارد رفته‌اند. رئيس مرکز ملي هوا و اقليم سازمان حفاظت محيط زيست افزود: باوجود اينکه طي سه، چهار سال اخير سوخت استاندارد در اختيار صنايع کشور قرار مي‌گرفت اما به‌دليل مشکلات تحريم‌ اين شيب نزولي شد و سوخت صنايع به‌جاي بهبود تنزل پيدا کرد. ميرزايي قمي با بيان اينکه بر اساس استانداردهاي يورو 4 محتواي گوگرد سوخت بايد زير 50ppm باشد، اظهار کرد: متاسفانه گازوييلي مصرفي در برخي نيروگاه‌ها ازجمله نيروگاه‌هاي اطراف تهران حدود 6000 تا 7000ppm گوگرد دارد. اين درحاليست که گوگرد سوخت مازوت در ايران تا 20هزارppm گزارش شده است.

ضرورت جابه‌جايي صنايع از داخل شهرها

وي در ادامه با اشاره به اينکه در برخي از استان‌هايي که سهم منابع ثابت در آلودگي هوا بيشتر از منابع متحرک است ازجمله اصفهان، شيراز و اراک صنايع بايد در بلند مدت از داخل شهر جابه‌جا شوند، چراکه خلاف قوانين و استانداردها مستقر شده‌اند، تصريح کرد: راهکار کوتاه مدت و ميان مدت اين است که به‌هيچ وجه مجوز قرارگيري و مکان‌يابي تاسيسات و صنايع جديد در داخل اين شهرها ازجمله اصفهان صادر نشود.

رئيس مرکز ملي و هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست در پايان با تاکيد بر اينکه با نصب سيستم‌هاي فيلتراسيون مي‌توان خروجي‌هاي صنايع را تا حدود زيادي کنترل کرد، گفت: البته نصب اين سيستم‌ها براي صنايع هزينه‌بر است و متاسفانه صنايع به سمت استفاده از اين فيلترها نمي‌روند. با تمامي اين‌ها در قانون هواي پاک تاکيد شده است که اگر به هر دليلي وزارت نفت نتواست سوخت استاندارد را در اختيار صنايع قرار دهد، وزارت صمت مکلف است که صنايع را مجهز به سيستم‌هاي کنترلي آلودگي هوا کند.آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: