از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور و اجرای فاصلهگذاری، این اقدام در دفاتر پیشخوان دولت اجرایی شد، اما با اقداماتی که در سایر حوزههای اجرایی اتفاق افتاد، مردم مجبور شدند برای کارهای اداری در مقاطعی از زمان به این دفاتر مراجعه کنند.
شفاآنلاین>سلامت> رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نظارت بیشتر و برخورد با دفاتر پیشخوان و کارگزاریهای تامین اجتماعی در صورت رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین: احمد جنیدی درباره گلایهها از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری در دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاریهای تامین اجتماعی بیان کرد: «از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور و اجرای فاصلهگذاری، این اقدام در دفاتر پیشخوان دولت اجرایی شد، اما با اقداماتی که در سایر حوزههای اجرایی اتفاق افتاد، مردم مجبور شدند برای کارهای اداری در مقاطعی از زمان به این دفاتر مراجعه کنند. به طور مثال یک بار برای کد بورسی، یک بار برای تهیه سیم کارت و موارد دیگر این موضوع اتفاق افتاد و منجر به مراجعه بیشتر مردم به دفاتر پیشخوان و ازدحام شد.»
وی ادامه داد: «از همان زمان، هم اخطار و هم تذکر و هم پلمب دفاتر پیشخوان دولت انجام شد و حتی امروز نیز پلمب دفاتر پیشخوان اتفاق افتاده است. حتی پلمب بانکهایی که پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری را رعایت نمیکنند نیز انجام شده است.»
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «بر اساس پروتکلهای نظارت مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، سازمانهایی که متولی دفاتر پیشخوان هستند در مرحله اول باید بر روند اجرای پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری نظارت داشته باشند و نظارت عالی با وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی است. یعنی اگر دفاتر پیشخوان زیر نظر وزارت ارتباطات باشند یا کارگزاریهای تامین اجتماعی زیر نظر این سازمان باشند، به یکی از وزارتخانهها مربوط میشوند و مجوز فعالیت را از آن وزارتخانه یا سازمان دریافت میکنند، در نتیجه ابتدا آن وزارتخانه یا سازمان باید گزارش هفتگی از نظارت را به دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کند. برخی از وزارتخانهها و سازمانها این گزارشها را ارائه نمیدهند.»
جنیدی اظهار کرد: «نظارت بر این دفاتر و کارگزاریها وجود دارد، اما مردم چاره دیگری جز مراجعه به این مراکز ندارند. به طور مثال اگر شخص بخواهد دفترچه بیمه یا شناسنامه یا خدماتی دریافت کند، مجبور است به این دفاتر یا کارگزاریها مراجعه کند. قرار بود افراد به جای دفترچه بیمه از کد ملی استفاده کنند که هنوز این موضوع وجود دارد و افراد برای دریافت دفترچه مجبور به حضور در دفاتر پیشخوان یا کارگزاریها هستند.»
وی افزود: «بر اساس برنامه ششم توسعه کشور بسیاری از خدمات باید الکترونیکی شود، اما هنوز این موضوع به طور کامل تحقق پیدا نکرده است و منجر به حضور افراد در دفاتر پیشخوان برای دریافت خدمات میشود.»
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «اگر موردی از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاریها از طرف مردم به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت انجام شود، این گزارش به دانشگاههای علوم پزشکی منعکس و اقدام عملی انجام میشود.»
وی ادامه داد: «حوزه بهداشت محیط میتواند دفاتر پیشخوان یا کارگزاریهایی که پروتکلهای بهداشتی یا فاصلهگذاری را رعایت نمیکنند به طور مستقل نیز پلمب کند.»