کد خبر: ۲۷۲۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 26
امسال به‌ويژه در هفته‌هاي اخير تشديد آلودگي هوا گفته شد که بسياري از نيروگاه‌ها در پي کمبود گاز از مازوت استفاده کردند، برخي هم موتور و ماشين‌ها را مقصر دانستند.

شفاآنلاین>سلامت> روزهای پاک تهران در سال جاری به ۳۰ روز هم نمی‌رسد در حالی‌که کمتر از دو ماه به ‌آغاز سال جدید مانده و به‌نظر هم نمی‌رسد برنامه‌ای برای کنترل آلودگی در سال جدید وجود داشته باشد چراکه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسئول صرفا عاشق دریافت بودجه کاهش آلودگی هوا هستند نه عمل به وظایف‌شان!

به گزارش شفاآنلاین: امسال به‌ويژه در هفته‌هاي اخير تشديد آلودگي هوا گفته شد که بسياري از نيروگاه‌ها در پي کمبود گاز از مازوت استفاده کردند، برخي هم موتور و ماشين‌ها را مقصر دانستند. عده‌اي هم به وزارت نفت و بنزين توليدي کشور حمله کردند که استاندارد بودن اين سوخت پرمصرف باعث ايجاد آلودگي بيشتر شده است.

معاون نظارت بر اجراي استاندارد سازمان ملي استاندارد در کنار پديده وارونگي هوا، منابع ثابت يعني نيروگاه‌ها به دليل استفاده از مازوت و همچنين موتورخانه‌ها را عامل تشديد آلودگي هوا در زمستان عنوان کرد و از تدوين پيش نويس استاندارد يورو 5 بنزين خبر داد و گفت که گازوئيل هنوز مطابق استاندارد نيست.

وحيد مرندي‌مقدم در نشست خبري خود با بيان اينکه در حال حاضر بنزين توليدي کشور مطابق استاندارد آلايندگي يورو 4 است، گفت: «پيش‌نويس استاندارد يورو 5 تهيه و تدوين شده و در آينده نزديک استاندارد بنزين کشور به يورو 5 ارتقا خواهد يافت.» او با بيان اينکه هنوز گازوئيل توليدي کشور مطابق استاندارد ملي نيست، اضافه کرد: «در قانون هواي پاک تا ابتداي شهريورماه امسال به وزارت نفت مهلت داده شده بود تا بنزين و گازوئيل توليدي مطابق استاندارد ملي باشد و ماده 18 اين قانون، جلوگيري از واردات بنزين و گازوئيل غيراستاندارد را بر عهده اين سازمان قرار داده است که البته با راه‌اندازي پالايشگاه ستاره خليج فارس، واردات بنزين نداريم.» مرندي مقدم با اشاره به پايان مهلت وزارت نفت براي استاندارد گازوئيل و مازوت، گفت: «در حال نمونه‌گيري براي مشخص کردن استاندارد آلايندگي محصولات هستيم.» معاون نظارت بر اجراي استاندارد درباره زمان تصويب پيش‌نويس استاندارد يورو 5 بنزين افزود: «در اين مورد اختلافي بين وزارت نفت و وزارت صنعت وجود دارد که در مورد آن با معاون اول رئيس جمهوري نامه‌نگاري کرده‌ايم و در صورت برطرف شدن، استاندارد يورو 5 براي بنزين اعمال خواهد شد.»

او همچنين درباره وضعيت کيفي مازوت مصرفي در کشور اظهار کرد: «طبق قانون هواي پاک از ابتداي شهريور 1396 براي وزارت نفت مهلت سه ساله‌اي تعيين شد تا نسبت به استانداردسازي مازوت اقدام کند که اين مهلت در تاريخ يک شهريور 1399 به اتمام رسيده است. همچنين سازمان محيط زيست موظف است نسبت به کنترل وزارت نفت در مورد فرآورده‌هاي سوختي برخورد لازم را داشته باشد. البته ارزيابي ما در مورد کيفيت مازوت آغاز شده که بعد از مشخص شدن نتايج، آن را منتشر خواهيم کرد.»

ادامه تناقض‌گويي‌ها

نتايج آزمايش‌هاي شرکت کنترل کيفيت هواي تهران نشان از افزايش گوگرد بنزين توزيعي در پايتخت به ميزان دو تا سه برابر حد استاندارد داشت، وزارت نفت بخشي از اين افزايش گوگرد را در مقطعي تاييد کرد، اما کارگروه کاهش آلودگي هواي تهران هر گونه افزايش را رد کرد. نتايج گزارش پروژه پايش کيفيت سوخت شهر تهران در تابستان 1396 نشان مي‌دهد در سوخت بنزين عرضه شده در جايگاه‌ها، عدد اکتان پايين و محتواي گوگرد و بنزن بالاست که نتايج اين گزارش از افت کيفيت بنزين توزيعي در تهران و هشدارآميز بودن سطح گوگرد آن خبر مي‌دهد. نتايج اين آزمايش‌ها که توسط شرکت کنترل کيفيت هواي تهران انجام شده به صورت نمودار منتشر شده و نشان مي‌دهد مقدار گوگرد بنزين توزيعي تهران در پنج نقطه مختلف چند برابر حد متعارف بوده است. درحاليکه اطلاعيه اين شرکت نيز با نتايج آزمايش ميداني شرکت کنترل کيفيت هواي تهران تناقض داشت، در نشست کارگروه کاهش آلودگي هواي تهران که در استانداري تهران برگزار شد به طور کامل نتايج آزمايش‌ها مردود اعلام شد. دبير کار گروه کاهش آلودگي هواي تهران در اين باره گفت: «يکي از موضوعات مطرح شده در اين جلسه موضوع بنزن، گوگرد و ترکيبات آروماتيک بنزين بود که با تاييد نمايندگان شرکت توزيع استان تهران، اداره کل استاندارد و شهرداري تهران وجود هرگونه گوگرد و بنزن بالاي حد استاندارد در سوخت مصرفي تهران مردود شمرده شد.»

مصطفي ميرسليم، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، نيز گفت: «خودروهاي داخلي به دليل کيفيت ساخت قديمي توان پاسخگويي به استانداردهاي سوخت يورو 4 و 5 را ندارند.» او با بيان اينکه سرمنشا 80 درصد آلايندگي‌ها خودرو است، اضافه کرد: «ايران داراي مزيت‌هاي خاص خدادادي است و بايد از اين مزيت‌ها همچون گاز طبيعي استفاده شود، زيرا گاز طبيعي کاهش توليد co2 را به همراه دارد.» او با اشاره به کيفيت بنزين در کشور افزود: «براي کاهش مصرف سوخت و آلودگي هوا نياز بر آن است تا در کنار ارتقاي فني خودروها کيفيت سوخت خروجي از پالايشگاه‌ها نيز افزايش يابد.»روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: