کد خبر: ۲۷۲۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 25
در شرایطی که کمتر از یک ماه به یک‌سالگی شیوع ویروس کرونا در کشور باقی‌مانده، مقامات وزارت بهداشت و دولت از آمادگی‌شان برای ورود نخستین محموله واکسن کرونا به داخل کشور خبر می‌دهند

شفاآنلاین>سلامت> در شرایطی که کمتر از یک ماه به یک‌سالگی شیوع ویروس کرونا در کشور باقی‌مانده، مقامات وزارت بهداشت و دولت از آمادگی‌شان برای ورود نخستین محموله واکسن کرونا به داخل کشور خبر می‌دهند. دیروز وزیر یهداشت اعلام کرد که نخستین محموله واکسن کرونا به‌زودی وارد کشور می‌شود و برای گروه‌های آسیب‌پذیر تزریق خواهد شد.

به گزارش شفاآنلاین: اظهارنظر‌های مربوط به تهیه و تأمین، واردات و توزیع واکسن کرونا که در هفته‌های اخیر تنها از منبع وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اعلام می‌شود، حاکی از این است که در فاز نخست واردات واکسن کرونا در بهمن سال‌ جاری واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار و آسیب‌پذیر جامعه در کشور آغاز می‌شود. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا؛ این واکسن که تمام فرآیندهای آن مورد تأیید قرار گرفته و گواهینامه‌های مربوطه را اخذ کرده تهیه و وارد کشور خواهد شد.

در فاز دوم واکسن از طریق کوواکس که 52 میلیون دلار وجه آن نیز پرداخت شده 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن وارد کشور می‌شود. این در حالی است که در فهرست بهداشت جهانی، ایران در میان کشورهای اولویت‌دار قرار گرفته که به محض ورود این واکسن‌ها، واکسیناسیون گروه‌های هدف آغاز خواهد شد.

سومین فاز تهیه واکسن کرونا از طریق ستاد اجرایی، واکسن رازی است که مجوز لازم را گرفته وهمچنین واکسن پاستور که تکنولوژی آن وارد کشور شده و بنا به گفته مقامات ارشد وزارت بهداشت چنانچه مشکلی در کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های تولید داخل پیش نیاید تا خرداد ماه سال آینده تولید آن در کشور به مرحله انبوه خواهد رسید و واکسیناسیون سایر گروه‌ها به ترتیب اولویت تا پاییز 1400 ادامه خواهد داشت. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: منابع واکسن را تأمین کرده‌ایم و در روزهای آینده اولین محموله واکسن‌های وارداتی را از منابع مورد اعتماد وارد کشور می‌کنیم و برای گروه‌های آسیب‌پذیر تزریق خواهد شد. دانشمندان داخلی نیز در این زمینه در تلاش هستند و در آینده نزدیک مرکز تولید واکسن در جهان خواهیم بود.

نمکی همچنین در ادامه نسبت به عادی‌انگاری‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: مقابله با ویروس کرونا و رساندن تلفات آن به عدد دو رقمی دستاورد بزرگی بود اما همچنان نگران هستم این دستاورد تبدیل به طوفان شود که اداره آن به سختی انجام می‌شود. این موج جدید اگر ما را گرفتار کند عذاب و سختی‌های آن به مراتب خطرناک‌تر از قبلی است زیرا بسیار پیچیده است و هر لحظه شکل خاصی از خود بروز می‌دهد که با شکل قبلی و علامت‌هایش متفاوت است. به همین دلیل باید هوشمندانه عمل کرد.

وی اضافه کرد: در بازی شطرنج با این ویروس، نمی‌شود لحظه‌ای غفلت کرد. به همین دلیل نگران سفرهای آینده هستیم. یکی از دغدغه‌های اصلی، سفر به جنوب کشور است، وقتی به چرخش درآید این ویروس خیلی خطرناک می‌شود انگلیسی‌ها دروغ می‌گفتند که ۷۰ درصد قدرت انتقال دارد، این ویروس هم بیماری‌زایی و هم مرگ‌زایی بسیار بالایی دارد، این فقط در اروپا نیست و در هر اقلیمی می‌تواند اتفاق بیفتد حتی اگر همه راه‌ها را کنترل کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار