کد خبر: ۲۷۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 23
پشه آئدس در پشت مرزهاي کشور وجود دارد و بيماري‌هاي منتقله از آن در همسايگان ما مشاهده شده است، در آمريکاي جنوبي در کشورهايي مانند برزيل وقتي بيماري تب «زيکا» آمد، موجي ايجاد کرد.

شفاآنلاین>سلامت> معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به مشاهده پشه آئدس در همسايگي ايران گفت: نبايد در شرايطي که همه‌گيري کرونا در کشور حاکم است، از بيماري‌هاي خطرناک ناشي از اين پشه بويژه در مناطق گرمسيري غافل شويم.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر عليرضا در نشست ستاد استاني مديريت بيماري کرونا در هرمزگان که با حضور وزير بهداشت برگزارشد، افزود: پشه آئدس در پشت مرزهاي کشور وجود دارد و بيماري‌هاي منتقله از آن در همسايگان ما مشاهده شده است، در آمريکاي جنوبي در کشورهايي مانند برزيل وقتي بيماري تب «زيکا» آمد، موجي ايجاد کرد.

پشه آئدس خطرناک‌تر از مالاريا

وي با اشاره به اينکه پشه آئدس از مالاريا خطرناک‌تر است، يادآورشد: اين پشه چهار نوع تب ايجاد مي‌کند که اگر افراد با همه انواع اين بيماري درگير شوند ديگر قابل کنترل نيستند. معاون بهداشتي وزارت بهداشت اظهارداشت: اين ويروس در لاستيک‌هاي کهنه، مراکز تجمعي و در محل‌هاي مرطوب بويژه در محل‌هايي که لوله کشي آب وجود ندارد، رشد مي‌کند.

وي يادآورشد: در مناطق گرمسيري حتي زير لوله‌اي که آب ميعاني کولرگازي‌ها را منتقل مي‌کند مي‌تواند محل تجمع و رشد اين ويروس باشد و به راحتي هم از بين نمي‌روند. دکتر رئيسي گفت: بايد با هماهنگي بين بخشي با سازمان‌هاي مختلف از جمله کشتيراني، مناطق آزاد، شهرداري‌ها و دهياري‌ها با اين بيماري مبارزه کنيم و آب شرب سالم در سيستم لوله‌کشي به منظور کاهش زيستگاه اين ويروس به‌ويژه در قشم، خمير و لنگه تامين شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: همچنين بهسازي محيط، جمع آوري صحيح زباله‌ها و پسماندها و لاستيک‌هاي رها شده و معافيت خروج لاستيک‌هاي مستعمل بسيار مهم است. طبق اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان، پشه آئدس در 30 سال گذشته درجهان گسترش يافته که ناقل بيماري «تب دانگي»، «چکين»، گونيا» و «زيکا» است و واکسن و درمان قطعي ندارد.

در اين بيماري‌ها ويروس 10 تا 12 روز وارد بزاق بيمار مي‌شود و اين بيماري به نسل‌هاي آينده نيز منتقل مي‌شود. پشه «آئدس» در پاکستان، کشورهاي آسيايي و برخي از کشورهاي حاشيه جنوبي خليج‌فارس ديده شده است.

نشانه‌هاي بيماري تب «دانگي»

تب، سردرد، حساسيت‌هاي پوستي و درد درماهيچه و مفاصل از نشانه‌هاي بيماري تب «دانگي» منتقله از پشه آئدس است. پشه «آئدس» داراي 2 بال فعال و يک جفت بال تحليل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعه‌هاي دهاني گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌هاي کوتاه و متراکم روي سينه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندي مشخص بال و بندبند بودن روي شکم، پوشيده بودن سينه از فلس‌هاي قهوه‌اي تيره يا متمايل به سفيد است. اين پشه منتقل‌کننده ويروس عفوني «دنگي» است که به علت درد شديد به عنوان تب استخوان‌شکن نيز شناخته شده و تب و استخوان درد شديد از علائم بيماري پشه آئدس است که درنهايت منجر به خونريزي چشم، ناخن و دست‌ها مي‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: