کد خبر: ۲۷۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 21
مدارس استان در مقاطع اول و دوم ابتدایی و هنرستان دوره دوم، روز گذشته در حالی بازگشایی شد که معلمان طبق دستورالعمل باید در مدرسه حاضر می‌شدند ولی دانش آموزان و اولیای آن‌ها، استقبال سردی از این بازگشایی داشتند.

شفاآنلاین>سلامت> مدارس استان در مقاطع اول و دوم ابتدایی و هنرستان دوره دوم، روز گذشته در حالی بازگشایی شد که معلمان طبق دستورالعمل باید در مدرسه حاضر می‌شدند ولی دانش آموزان و اولیای آن‌ها، استقبال سردی از این بازگشایی داشتند.

به گزارش شفاآنلاین: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، از روز گذشته اول بهمن، مدارس کشور بازگشایی‌شد و حضور دانش آموزان کاملاً اختیاری بود. بعد از بازگشایی مدارس در ابتدای مهر امسال و تشدید بحران کرونا، حضور دانش آموزان در مدارس سراسر کشور از آذرماه متوقف شد. این بازگشایی در شرایطی است که در وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، شاید تصمیم قابل‌تأملی باشد که حتی وزارت بهداشت به آن اعتراض کرده است. با توجه به اهمیت موضوع، روز گذشته به‌صورت سرزده به برخی مدارس شهر مشهد مراجعه کردیم تا ضمن بررسی وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، سطح رضایتمندی اولیا، دانش آموزان و معلمان را از این بازگشایی جویا شویم

حضور اجباری برای اعتبارسنجی یادگیری
 
مدرسه دخترانه پایه ابتدایی در محله سجاد، مقصد اول ماست؛ برخی دانش آموزان شاد و خوشحال در فضای حیاط مدرسه مشغول بازی هستند، از مادران تعدادی از این دانش آموزان درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رضایتشان از حضور فرزندانشان در مدرسه می پرسم.  یکی از مادران می‌گوید: از وضعیت رعایت پروتکل‌ها کاملاً راضی هستیم اما نمی‌توانیم اجازه دهیم بچه‌هایمان در یک فضای بسته با دیگر دانش آموزان بنشینند. مدیر این مدرسه نیز می‌گوید: دانش آموزان و اولیا هیچ استقبالی نکرده‌اند و تنها دانش‌آموزانی آمده‌اند که خود مدرسه از آن‌ها خواسته است. دلیل این حضور هم این است که می‌خواهیم وضعیت دانش آموز را از نزدیک رصد و ارتقا یا کاهش سطح آموزش آن ها را اعتبارسنجی کنیم؛ یعنی به‌نوعی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در این دوره را صحت سنجی کنیم. کلاً دو یا سه دانش‌آموز در هر کلاس حاضرشده‌اند که بدون شک هفته آینده همین تعداد هم حاضر نخواهند شد و این رویه تنها یک فشار مضاعف به معلمان خواهد آورد.با توجه به این که طبق آیین‌نامه ابلاغی اداره کل آموزش و پرورش، حضور در مدارس تنها برای دانش آموزان پایه های اول و دوم دبستان و دانش آموزان هنرستان‌های دور دوم که کار عملی دارند، در نظر گرفته‌شده است، تقریباً در بیشتر مدارس و دبیرستان‌هایی که به آن ها مراجعه می‌کنیم، معلمان و مسئولان حضور دارند ولی دانش آموزان حضور چندانی ندارند. برخی مدارس نیز چرخش حضور دانش آموزان را به‌صورت زوج و فرد تعیین کرده‌اند، به همین دلیل دانش آموزان در روز زوج در مدرسه حضور نداشته‌اند.

اولیا اجازه حضور دانش آموزان را نمی‌دهند
 مدرسه دخترانه پایه محله کوثر، مقصد بعدی ماست. معاون این مدرسه می‌گوید: امروز جلسه‌ای با اولیای دانش آموزان برگزار کردیم و همه متفق‌القول اعلام کردند دانش آموزان خود را به مدرسه نمی‌فرستند. دلیل آن هم مشخص است؛ مرحله اول بازگشایی مدارس در مهرماه بود که اولیا و دانش آموزان ابتدا استقبال خوبی کردند ولی به دلیل تشدید وضعیت کرونا و ابتلای تعدادی از معلمان مدرسه به این بیماری و همچنین آشنایی دانش آموزان با نحوه آموزش از طریق سامانه شاد و فضای مجازی، اولیا اجازه نمی‌دهند دانش آموزان به مدرسه بیایند.مدیر یکی دیگر از مدارس ابتدایی منطقه فرهنگ مشهد نیز می‌گوید: آموزش‌وپرورش اعلام کرده ظرفیت حضور دانش آموزان در هر کلاس 10 نفر است ولی دانش آموزان هر کلاس حداقل 30 نفر هستند، با آیین‌نامه ای که آموزش و پرورش داده است یعنی معلم برای یک کلاس هم باید به‌صورت حضوری به 10 نفر درس بدهد و هم به صورت مجازی برای 20 نفر دیگر کلاس برگزار کند، این کار فشار زیادی به معلم‌ها می‌آورد.
 
بازگشایی قبل از 2روز تعطیلی!
 
هنرستان سیدی خیابان صبا در منطقه سیدی ازجمله هنرستان‌هایی بود که سری به آن جا زدیم. در مدرسه باز بود و از هیاهوی دانش آموزان خبری نبود. از تنهایی قدم زدن معاون هنرستان در حیاط مدرسه مشخص بود خبری از حضور دانش آموزان نیست. از او می‌پرسم مگر امروز قرار نبود دانش آموزان در مدرسه حضور یابند که می‌گوید: بله؛ فکر می‌کنم به خاطر این که امروز و فردا تعطیل است، دانش آموزان ترجیح دادند به مدرسه نیایند؛ البته حضور دانش آموزان اختیاری است، امروز تنها دو نفر از دانش آموزان در کارگاه چوب‌بری حضور یافته اند. به سمت هنرستانی که در خیابان فدائیان اسلام قرار دارد، می‌رویم؛ این جا هم از حضور دانش آموزان خبری نیست، به یکی از کارگاه‌های این هنرستان سری می‌زنم که شاید دانش آموزان در آن جا حضور یافته باشند اما از تنهایی نشستن یکی از دبیران در کارگاه مشخص بود دانش آموزان این هنرستان ترجیح داده بودند به مدرسه نیایند؛ وقتی از این دبیر در خصوص دلیل حضور نیافتن دانش آموزان سؤال می‌کنم، پای فرزند دانش‌آموز خودش را به وسط می‌کشد و می‌گوید: من که دبیر این هنرستان هستم تا زمانی که اطمینان پیدا نکنم سلامت فرزندم تأمین می شود به‌هیچ‌وجه او را به مدرسه نمی‌فرستم، حتی اگرچند سال این بیماری وجود داشته باشد نمی‌گذارم فرزندم به مدرسه برود.

اگر دانش آموزان در دروس کارگاهی حضور نیابند از نمره خبری نیست
به همراه این معلم به سمت دفتر مدیر هنرستان می‌رویم؛ از مدیر مدرسه در خصوص حضور نیافتن دانش آموزان سؤال می‌کنم که می‌گوید: این که بچه‌ها در مدرسه حضور نیافتند فکر می‌کنم به خاطر تعطیلی امروز و فرداست؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که وزیر آموزش‌وپرورش در رسانه‌ها اعلام کرده حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری است اما در بخشنامه‌ای که به ما دادند کلمه اختیاری درج نشده است و اعلام کردند اگر دانش آموزان در دروس کارگاهی حضور نیابند، از نمره خبری نیست؛ اگر اختیاری نیست حداقل تکلیف ما را مشخص کنند.او فهرستی را از حضور دانش آموزان این هنرستان در کارگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که فقط یک نفر آن‌ها در مدرسه حضور یافته بود.دبستان هیئت‌امنایی دخترانه پیامبر اعظم (ص) نیز مقصد بعدی ماست، در این دبستان هم از هیاهوی بچه‌ها خبری نبود، به سمت دفتر مدیر مدرسه می‌روم؛ از مدیر مدرسه در خصوص حضور نیافتن بچه‌ها سؤال می‌کنم که می‌گوید: به‌طور رسمی از پس‌فردا یعنی روز شنبه قرار است دانش آموزان سر کلاس‌ها حاضر شوند، ما هم مقدمات حضور آن‌ها را بر اساس پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده آماده می‌کنیم.

بیشتر خانواده‌ها مخالف حضور دانش آموزان در مدرسه هستند
وی که نیم ساعت پیش از حضور ما با خانواده و اعضای انجمن دانش آموزان به‌صورت آنلاین جلسه برگزار کرده بود، در خصوص نظر خانواده‌ها برای حضور یافتن یا نیافتن  دانش آموزان می‌گوید: با بیشتر خانواده‌ها که صحبت می‌کردیم مخالف حضور دانش‌آموزانشان در مدرسه هستند.مدیر مدرسه ادامه می‌دهد: شهریور که مدارس بازگشایی شد بیش از 90 درصد دانش آموزان در مدرسه حضور یافتند اما بعد از این که بچه‌ها با معلمان و فضای مجازی شاد آشنا شدند، فکر نمی‌کنم از پس‌فردا که مدرسه باز شود بیشتر از 30 درصد دانش آموزان بخواهند به مدرسه بیایند؛ برفرض اگر همه دانش آموزان هم بخواهند به مدرسه بیایند طبق پروتکل‌ها فضای فیزیکی، این اجازه را به ما نمی‌دهد.
 
2700 مدرسه خالی از دانش‌آموز
 
حضوروغیاب معلمان و دانش آموزان در اولین روز بازگشایی مدارس، حضور اجباری دانش آموزان در برخی از آموزشگاه‌ها و نگرانی‌ها از شرایط برگزاری کلاس‌های درس حضوری باعث شد، به سراغ قاسم علی خدابنده، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی برویم. وی دراین‌باره می‌گوید: امروز (روز چهارشنبه) اولین روز بازگشایی مدارس در مقطع ابتدایی در پایه‌های اول و دوم و هنرستان دوره دوم بود که با توجه به تعطیلی روز پنج شنبه طبق بررسی‌های ما،  به‌صورت کامل دانش آموزان حضور نیافتند اما همکاران ما در کادر اجرایی مدارس و معلمان در دو هزار و 700 مدرسه که شامل هزار و 700 مدرسه ابتدایی و هزار هنرستان است، در مدارس حضور یافتند.وی البته آماری از تعداد معلمان و کادر اجرایی حاضر در مدارس اعلام نکرد اما در پاسخ به این سؤال که چرا طبق دستور وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر اختیاری بودن حضور دانش آموزان، در بخشنامه ارسالی از سوی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اشاره‌ای به این موضوع نشده است، اظهار می کند: حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری است و تنها دو روز در هفته را شامل می‌شود اما در بخشنامه اولیه که در ستاد ملی کرونا تصویب و توسط وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ‌شده بود، به اختیاری بودن حضور دانش آموزان اشاره‌ای نشده بود که در روزهای اخیر توسط وزیر آموزش‌وپرورش تأکید شد حضور دانش آموزان اختیاری است.

حضور اختیاری با طعم کسر نمره
وی تصریح می‌کند: به‌هرحال در پایه‌های اول و دوم دبستان که هنوز با حروف الفبا آشنا نیستند و قطعاً یادگیری آن‌ها نیازمند تلاش بیشتر و تمرینات مداوم است و همچنین در هنرستان‌ها که نیاز به کار عملی است و دانش‌آموز تا به‌صورت عملی با ابزارها آشنا نشود، یادگیری اتفاق نمی‌افتد عملاً ما مجبور هستیم تأکید کنیم دانش آموزان حتماً در مدارس حضور داشته باشند و به مدیران هم اعلام کردیم علت حضور نیافتن دانش آموزان در مدارس را پیگیری کنند اما اگر دانش‌آموزی نیامد، اختیار دارد.خدابنده در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از مدیران مدارس، دانش آموزان را تهدید به حضور کرده و گفته‌اند اگر در کلاس نباشند، نمره نمی‌گیرند، تأکید می‌کند: ما اعلام کردیم اختیاری است اما به‌هرحال طبیعی است اگر دانش آموزی در کلاس حضور نداشته باشد، نمی‌تواند آن درس را با موفقیت سپری کند. این شیوه برای همکاران ما بسیار سنگین و سخت بوده که یک‌بار برای دانش آموزان در کلاس و یک‌بار در فضای نرم‌افزار شاد مطالب را تدریس کنند یا کادر اجرایی مباحث حضور و غیاب را در دو بستر پیگیری کنند، به‌هرحال باید کمی با همکاران ما هم همکاری شود

با رفتار خارج از بخشنامه برخورد می‌شود
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همچنین درباره ابتکارهای شخصی برخی مدیران در مدارس برای اعتبارسنجی فعالیت‌های مجازی دانش آموزان می‌گوید: این موضوعات خارج از ضوابط آموزشی ماست و برنامه‌ای برای این موضوعات نداریم و پیگیری می‌کنیم اگر این موارد اتفاق افتاد، جلسات توجیهی برای مدیران برگزار شود تا این‌گونه مسائل را شاهد نباشیم و حتماً از آن جلوگیری شود.روزنامه خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: