کد خبر: ۲۷۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 20
قضیه از این قرار است که ‌فرمانده ستاد مقابله با کرونا اخیرا اعلام کرده تعداد بیماران جوان و کودک افزایش پیدا کرده و در طول دو هفته اخیر با یک روند رو‌به‌رشد اما با شیب نسبتا ملایم میزان بستری‌ها در گروه سنی بین پنج تا ۱۷ سال در استان تهران روبه‌رو بوده‌ایم.

شفاآنلاین>سلامت> کرونا که از همان اولین روزهای پیداشدنش اعلام شد خطر چندانی برای کودکان ندارد، حالا به نظر می‌رسد ماجرایش عوض شده است؛ ماجرایی که آژیر خطر ستاد مقابله با کرونا در تهران را هم به صدا درآورده است.

به گزارش شفاآنلاین: قضیه از این قرار است که ‌فرمانده ستاد مقابله با کرونا اخیرا اعلام کرده تعداد بیماران جوان و کودک افزایش پیدا کرده و در طول دو هفته اخیر با یک روند رو‌به‌رشد اما با شیب نسبتا ملایم میزان بستری‌ها در گروه سنی بین پنج تا ۱۷ سال در استان تهران روبه‌رو بوده‌ایم. طبق گفته علیرضا زالی حتی در گروه سنی صفر تا ۱۰ سال نیز شاهد افزایش مرگ‌و‌میر بوده‌ایم. در این گزارش به همین موضوع و همچنین هشدارها و خطراتی که این ویروس چموش در هفته‌ها و ماه‌های آینده قرار است رقم بزند، پرداخته‌ایم. همان روزهای ابتدایی کاهش آمار مرگ‌و‌میر کرونایی و رسیدن آمار روزانه به زیر صد نفر، پزشکان و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شکننده‌بودن شرایط هشدار دادند. آنها با ارائه انواع و اقسام دلایل،‌ خواستند دولت جلوی عادی‌شدن شرایط کار و رفت‌و‌آمدها را بگیرد. اما دوباره مثل دوره‌های قبلی کسی به این هشدارها گوش نکرد. شرایط شکننده اقتصادی و کوچک‌شدن سفره‌های مردم باعث شد دولت چشمش را به ثبات شکننده کرونایی ببندد و در برابر هجوم مردم به شهرهای دیگر برای تعطیلات و باز‌شدن مشاغل و تمام‌شدن دور‌کاری‌ها سکوت کند. حالا اما دوباره بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها که در دو هفته اخیر کمی نفس کشیده بودند، یک به یک پر می‌شوند و متخصصان عفونی خبر می‌دهند که میزان مراجعانشان اندازه روزهای اوج بیماری شده است. کرونای جهش‌یافته یاغی‌تر از قبل بین مردم می‌چرخد. در صف رستوران‌ها، در پارک‌ها و شهرهای میهمان‌پذیر، آنکه اول از همه وارد شده کروناست و خبرها از بیمارستان‌ها حاکی از آن است که مسافران با علائم کرونایی وارد بیمارستان می‌شوند و با رضایت شخصی از بیمارستان خارج می‌شوند تا سوغاتی‌شان را با خودشان به اقامتگاه اصلی‌شان ببرند. حالا دوباره خبرها مثل دو ماه قبل است، آمار بیماری بالا رفته‌ و تا دو هفته آینده باید منتظر مرگ‌‌ومیرهای بالای صد نفر باشیم.

‌کرونا و کودکان
علیرضا زالی،‌ فرمانده ستاد مقابله با کرونا می‌گوید این‌بار تعداد بیماران جوان و کودک افزایش پیدا کرده است. به گفته دکتر علیرضا زالی، در طول دو هفته اخیر با یک روند رو‌به‌رشد اما با شیب نسبتا ملایم میزان بستری‌ها در گروه سنی بین پنج تا ۱۷ سال در استان تهران روبه‌رو بوده‌ایم، اگر‌چه قدر‌مطلق مرگ‌و‌میر در افراد زیر ۱۰ سال پایین است، اما حتی در گروه سنی صفر تا ۱۰ سال نیز شاهد افزایش مرگ‌ومیر بوده‌ایم. طبقه‌بندی شهرها براساس رنگ‌ها کاملا قراردادی است و به‌سرعت می‌تواند تغییر کند و بارها در تهران شاهد سرعت در تغییر رنگ‌ها بوده‌ایم که بازتابی از وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. زالی هشدار داد: آنچه‌ در سطح شهر مشاهده می‌شود، حاکی از آن است که با تقلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی روبه‌رو هستیم و در مکان‌هایی که در روزهای اخیر تجمعاتی شکل گرفته فاصله‌گذاری اجتماعی کاملا مختل شده است. در ۲۴ ساعت گذشته بالغ‌بر ۲۱۳ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی استان تهران بستری شده‌اند که حدود ۸۵ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

او مجموعه کسانی را که در استان تهران به‌علت بیماری کرونا بستری هستند، هزارو ۹۱۵ نفر عنوان کرد و گفت: در چند روز اخیر برای اولین‌بار این رقم به بالای هزارو ۹۰۰ نفر رسیده است. از این هزارو ۹۱۵ نفر حدود ۷۶۰ نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ممکن است سرآغازی برای تغییر الگوی بستری در بیمارستان‌های ما باشد. آنچه زالی مطرح کرده است، سؤال جدیدی را به ذهن متبادر می‌کند؛ آیا افزایش بستری‌ها و مرگ‌ومیر بین کودکان و نوجوانان می‌تواند حاصل جهشی جدید در کرونا باشد؟‌ این سؤال را مسعود مردانی، عضو ستاد مقابله با کرونا قویا رد می‌کند و با بیان اینکه این آمار نشان‌دهنده آن است که دوباره به نقطه آغاز باز‌می‌گردیم، گفت: «جهش به این سادگی انجام نمی‌شود. تشخیص جهش توسط آزمایشی مشخص که در ایران فقط در انستیتو پاستور انجام می‌شود، قابل شناسایی است و قیمت این آزمایش بالای 30 میلیون تومان است. در‌حال‌حاضر نه‌فقط در میان جوان‌ها بلکه متأسفانه بعد از دو هفته فروکش‌کردن بیماری، دوباره موارد جدید بیماری روبه افزایش است. ما به مردم هشدار می‌دهیم که از سفرکردن پرهیز کنند. سه هفته پیش تعداد بیماران حضوری در مطب من به 20 نفر در روز رسیده بود و حالا به 50 نفر در روز رسیده است. در اوج اپیدمی من روزانه 240 مریض ویزیت می‌کردم. وضعیت امروز نشان می‌دهد که دوباره بیماری در‌حال اوج‌گرفتن است و متأسفانه دوباره ترس مردم کمتر از قبل شده است. با این شرایط به نظر می‌رسد به‌زودی دوباره شاهد خبرهای تلخی خواهیم بود».

‌ هشدار  بهداشت  جهانی
جدا از همه اینها، سازمان بهداشت جهانی هم هشداری می‌دهد که بی‌شباهت به صحبت‌های دکتر مردانی نیست. سازمان جهانی بهداشت با اشاره به افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، نسبت‌به احتمال جان‌باختن بیش از صد هزار نفر در هر هفته در جهان بر اثر بیماری کووید۱۹هشدار داده است. رئیس بخش مدیریت وضعیت‌های اضطراری بهداشتی و پزشکی در سازمان جهانی بهداشت با اعلام این مطلب پیش‌بینی کرد که در صورت تداوم‌یافتن شرایط کنونی و با توجه به شیوع گونه‌های جدید ویروس این بیم وجود دارد که شمار جان‌باختگان هفتگی کرونا در جهان از مرز صد هزار نفر عبور کند. مایک رایان یادآور شد که هفته گذشته دست‌کم ۹۳ هزار نفر در کشورهای مختلف جهان بر‌اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. او از آمریکا و اروپا به‌عنوان مناطقی یاد کرد که بیشترین شمار مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ را در‌حال‌حاضر به ثبت می‌رسانند. به گفته این مسئول سازمان بهداشت جهانی ۸۷ درصد از کل موارد ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا در جهان در هفته گذشته در کشورهای دو منطقه یاد‌شده گزارش و ثبت شده است. او در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ در جهان را در‌حال‌حاضر پویا و غیر‌همگون توصیف کرد و یاد‌آور شد که با توجه به شیوع گونه‌های جدید ویروس وضعیت بسیار پیچیده‌تر شده است. رئیس بخش مدیریت وضعیت‌های اضطراری بهداشتی و پزشکی در سازمان جهانی بهداشت همچنین تصریح کرد که سیستم‌های بهداشتی و کادر پزشکی در بسیاری از کشورهای جهان هم‌اکنون از حیث ظرفیت پذیرش و خدمات‌دهی، نیروی متخصص و تأمین تجهیزات و دارو تحت فشار شدید قرار دارند. به گفته مایک رایان ۷۵ درصد از کل موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در سطح جهان را افراد ۱۵ تا ۶۴ سال تشکیل می‌دهند؛ حال آنکه بیش از ۸۳ درصد موارد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ در میان افراد بالای ۶۵ سال گزارش شده است. او در‌عین‌حال توجه مخاطبان خود را به این نکته جلب کرد که ۱۶ درصد از کل مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در میان افراد ۲۵ تا ۶۴ سال گزارش شده است.

‌ حضوری‌شدن مدارس خطرناک است
از هفته‌های گذشته که اخبار کرونایی بهبود نسبی شرایط را گزارش می‌کرد، زمزمه‌های وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره حضوری‌شدن مدارس در مناطق زرد و آبی شدت گرفت. وزارت آموزش‌و‌پرورش با اعلام این خبر که در بهمن‌ماه مدارس در مناطق زرد و آبی حضوری می‌شوند، از خانواده‌ها خواست که فرزندانشان را برای حضور در مدارس آماده کنند؛ مسئله‌ای که نگرانی‌های جدیدی را برای خانواده‌ها و پزشکان پیش آورد. حالا دکتر فاطمه میری، متخصص کودکان و نوزادان با ابراز نگرانی از این واکنش آموزش‌و‌پرورش و تأیید خبر بالارفتن میزان ابتلا به کرونا در بین کودکان و نوجوانان گفت: «خاطرتان باشد، استارت اوضاع قرمز کرونایی و مرگ روزانه 400 نفر در کشور، با بازگشایی مدارس در مهرماه شروع شد. هرچند این بازگشایی‌ها یک هفته بیشتر دوام نداشت‌ اما تأثیر خود را گذاشت و مثل زمان جنگ از مدارس خبر می‌رسید که جای بچه‌های ازدست‌رفته کرونا سبد گل می‌گذارند. واقعیت این است که آمار کرونا بالاتر رفته‌ و به مثابه این اتفاق میزان بیماری هم در بین جوانان و کودکان بیشتر شده. دلیل این اتفاق جهش کرونا موسوم به کرونای انگلیسی است؛ بعد از شیوع کرونای انگلیسی مشخص شد تنها وجه تمایز این بیماری با نمونه قدیمی خود سرعت بالای انتقال است. در کرونای بدون جهش، به دلیل اینکه نوع انتقالش عادی بود، کودکان و نوجوانان و جوانان که بدن قوی‌تری دارند کمتر به آن دچار می‌شدند. اما حالا انتقال بیماری به‌واسطه کرونای انگلیسی شدت پیدا کرده و همین باعث می‌شود که در این سرعت انتقال جوان و کودکان هم نسبت به قبل بیشتر گرفتار شوند». او در پاسخ به این پرسش که کرونا در کودکان چه خطراتی دارد، گفت: «کرونا در کودکان در شرایط خیلی خاصی باعث مرگ‌و‌میر و حتی سخت‌شدن بیماری می‌شود. بیشتر کودکان کرونا را با تب رد می‌کنند‌ اما ما در این یک سال مرگ کودکان بر‌اثر کرونا را تجربه کرده‌ایم و تعداد زیادی از آنها هم کارشان به مراقبت‌های ویژه رسیده اما در هر صورت شدت کرونا در بین کودکان کمتر از بزرگ‌ترهاست».

آخرین آمارها همچنان از ثبات نسبی در بازار کرونا حاکی است؛ ثباتی که با بررسی خبرها به نظر می‌رسد به زودی از بین می‌رود و دوباره ترس جای خودش را به آرامش فعلی خواهد داد. بنا به اعلام سیما‌سادات لاری 29 تا ۳۰ دی ۱۳۹۹ و بر‌اساس معیارهای قطعی تشخیصی، پنج‌هزار و ۹۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۱۸ نفر از آنها بستری شدند. در طول این مدت ۸۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۹۷۳ نفر رسید‌ وچهارهزارو ۲۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به اذعان لاری، بر‌اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائم‌شهر و نکا است. روزنامه شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: