کد خبر: ۲۷۱۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۹ - 2021January 18
اکنون روند سالمندي در ايران رو به افزايش بوده و مراجعه افراد سالمند به کلينيک هاي انجمن آلزايمر نيز 10 درصد افزايش يافته است. مساله‌اي که زنگ خطري براي ابتلاي سالمندان به آلزايمر به شمار مي‌رود که از گروه‌هاي پرخطر جامعه هستند

شفاآنلاین>سلامت> رئيس انجمن آلزايمر ايران گفت: شرايط خانوادگي و اجتماعي کرونايي باعث شده است که خطر ابتلا به آلزايمر در سالمندان افزايش يابد. معصومه صالحي افزود: تنهايي، قرنطينه خانگي، نبود ديد و بازديد، کاهش روابط اجتماعي و استرس سبب شده از زمان شيوع کرونا سالمندان در معرض ابتلا به آلزايمر قرار گيرند که شرايط آنها را آسيب‌پذير مي‌کند.

به گزارش شفاآنلاین: وي اظهار داشت: اکنون روند سالمندي در ايران رو به افزايش بوده و مراجعه افراد سالمند به کلينيک هاي انجمن آلزايمر نيز 10 درصد افزايش يافته است. مساله‌اي که زنگ خطري براي ابتلاي سالمندان به آلزايمر به شمار مي‌رود که از گروه‌هاي پرخطر جامعه هستند.

صالحي ادامه داد: زنان بيشتر از مردان به دليل تنهايي، استرس بالا، دغدغه ها و نگراني هاي روزمره در معرض ابتلا به آلزايمر قرار مي گيرند، توصيه مي شود در اين شرايط کرونايي در صورت داشتن هواي سالم، سالمندان خود را به پارک يا مکاني خلوت برده تا پياده روي کنند، در صورت امکان ارتباط مجازي براي گفت‌و گو با آنها برقرار کرده و آنها را تشويق به انجام کارهايي مانند گوش دادن به موسيقي، خلاقيت‌هاي ذهني و تغذيه سالم کنند.

ضرورت افزايش آگاهي مردم در مورد آلزايمر

وي با بيان اينکه افزايش آگاهي مردم در مورد آلزايمر بسيار اهميت دارد، تصريح کرد: اکنون بيش از 800 هزار نفر بالاي 60 سال در کشور دچار بيماري آلزايمر هستند و اين روند رو به افزايش است. اگر درباره اين بيماري اطلاع‌رساني گسترده اي انجام شود، مبتلايان به آن زودتر شناسايي و تشخيص داده مي‌شوند و با بالا رفتن کيفيت زندگي آنها، 40 درصد روند مبتلايان به آلزايمر کاسته مي‌شود. صالحي با بيان اينکه ژنتيک 10 تا 15 درصد در ابتلا به آلزايمر نقش دارد، خاطرنشان کرد: اين بيماري شناخته شده نيست و به دليل اختلالات عملکردي که براي بيمار پيش مي‌آيد، بيشتر خانواده‌ها از رفتارهايي مانند تکرار کلمات به طور مداوم، سوالات تکراري و فراموشي متوجه ابتلا به آلزايمر مي شوند که اين مساله بهداشت رواني آنها نيز در معرض خطر قرار مي‌دهد.

رئيس انجمن آلزايمر ايران گفت: ناتواني در به ياد آوردن خاطرات نزديک، مشکل در انجام کارهاي عادي، ضعف بيان، گم کردن زمان و مکان، ضعف يا کاهش قضاوت، مشکل در تفکر ذهني، جابه‌جا گذاشتن اجسام، تغيير در حالات و رفتار، تغيير در شخصيت و از دست دادن انگيزه، نشانه‌هاي ابتلاي فرد به بيماري آلزايمر است و در صورت مشاهده چهار مورد از اين علايم، بايد براي پيشگيري از پيشرفت بيماري، به متخصص مغزو اعصاب، روانپزشک يا انجمن آلزايمر مراجعه کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: