شفاآنلاین>اجتماعی>عدالت و کيفيت، دو ضلع مهم و دو شاخص اصلي در بررسي کارآمدي يک نظام آموزشي است به اين معنا که آيا يک نظام آموزشي در گام نخست توانايي جذب همه کودکان لازمالتعليم را دارد و بهطور عادلانه معلم مناسب و فضا و امکانات و تجهيزات برايشان فراهم ميکند؟ و در گام دوم آيا خدمات آموزشي ارائه شده در تمام نقاط، تضمينکننده کيفيت مناسب است يا نه؟ بنابراين بايد ديد حالا که متاثر از شرايط کرونا توفيق اجباري نصيب نظام آموزشي ما شده تا آموزش غيرحضوري و مجازي و برخط را هم با جديت دنبال کنند و آن را رسميت ببخشند، اين امکان ميتواند تضمينکننده کيفيت آموزشي باشد يا نه؟ يا به عبارتي آموزش مجازي به عنوان آموزش جايگزين يا مکمل، کيفيت آموزشي را ارتقا ميدهد يا اينکه کاهش ميدهد؟ در نگاه اول اينگونه به نظر ميرسد که آموزش مجازي به خودي خود ضعفها و محدوديتهايي دارد که نه تنها کيفيت آموزشي را افزايش نميدهد، بلکه آن را کاهش هم ميدهد، اما وقتي دقيقتر و عميقتر مينگريم ضمن تاييد اين مهم که آموزش مجازي جايگزين آموزش حضوري نميشود و نخواهد شد به عنوان آموزش مکمل بيترديد ميتواند ارتقادهنده کيفيت آموزشي باشد. دسترسي دانشآموزان به منابع متنوع و متکثر آموزشي، بهرهمندي از معلمان متعدد، امکان ذخيرهسازي و رجوع مجدد به تدريس معلمان و امکان مقايسه روشهاي مختلف و مزيتهايي از اين دست که در آموزش حضوري کمتر ديده ميشود براي دانشآموزان جستجوگر و فعال و علاقهمند فرصتي است تا کيفيت عملکرد تحصيلي خود را افزايش دهند و از سويي براي دانشآموزاني که ديرآموز هستند، امکان تکرار و تمرين بيشتري را فراهم ميکند يا دانشآموزاني که به هر دليلي نميتوانند با برنامههاي ثابت و يکسان خودشان را هماهنگ کنند نيز اين فرصت را خواهند داشت تا در هر روز و ساعتي از تدريس معلم استفاده کنند و چون خود دانشآموزان هم ميتوانند ارتباط و تعامل مجازي داشته باشند دسترسي آنها به کمک شبکههاي اجتماعي تسهيل و تسريع شده است و اين امر نيز به آنها کمک ميکند تا فعاليتهاي گروهي درسي را به راحتي انجام دهند که بيترديد تاثير مثبتي بر کيفيت آموزشي خواهد داشت. بهطور کلي سامانههاي اجتماعي و بهطور خاص سامانه شاد به ويژه نسخه جديد آن که تعامليتر شده است و امکانات ساير سامانهها نيز به آن افزوده شده، بستر و فرصتي است براي افزايش کيفيت آموزشي تا حدي که برخي معلمان و دانشآموزان از اين سخن به ميان ميآورند که حتي در شرايط عادي هم براي بسياري از دروس، کلاسهاي مجازي مفيدتر و موثرتر است و اين واقعيت ميتواند نويددهنده اين رويکرد باشد که با رفتن کرونا و عادي شدن شرايط ظرفيت آموزش مجازي بماند تا شايد بخشي از نارساييها و ناکارآمديهاي نظام آموزشي سنتي و متمرکز و فرسوده را جبران کند.آرمان ملی