کد خبر: ۲۷۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۷ دی ۱۳۹۹ - 2021January 16
بیش از یک چهارم از زنان ۱۸ تا ۳۴ ساله اعلام کردند که به دلیل نگرانی از تاثیر این واکسن بر روی قدرت باروری و شرایط بارداری آنها، از زدن این واکسن ها خودداری می کنند.
 شفاآنلاین>سلامت>نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد بیش از یک چهارم زنان جوان انگلیسی به دلیل نگرانی از تاثیر واکسن کووید-۱۹ بر قدرت باروری آنها، از زدن این واکسن خودداری می‌کنند؛ این درحالی است که کارشناسان ادعا می‌کنند واکسن‌های کووید-۱۹ تاثیری بر قدرت باروری زنان ندارد.
 به گزارش شفاآنلاین:پس از ماه ها انتظار، سرانجام ماه گذشته تزریق اولین واکسن های کووید-۱۹ در انگلیس آغاز شد. در بحبوحه انتشار این خبر، شایعات و نگرانی های مختلفی درباره این واکسن، از جمله نگرانی در مورد تاثیر این واکسن بر قدرت باروری زنان ایجاد شده است. 

بر اساس نتایج نظر سنجی Find Out Now که در آن از ۵۵ هزار و ۶۴۲ نفر پرسش شده است، بیش از یک چهارم از زنان ۱۸ تا ۳۴ ساله اعلام کردند که به دلیل نگرانی از تاثیر این واکسن بر روی قدرت باروری و شرایط بارداری آنها، از زدن این واکسن ها خودداری می کنند. این در حالی است که تنها هفت درصد زنان ۶۵ ساله و مسن تر اعلام کردند که این واکسن را نمی زنند.

اکنون پروفسور «لوسی چاپل» استاد تحقیقات در حوزه زنان و زایمان در دانشگاه کینگز کالج لندن در انگلیس تلاش دارد به زنان اطمینان دهد که واکسن کووید-۱۹ تاثیری بر قدرت باروری آنها ندارد. 

چاپل با بیان اینکه طرح سوالات در مورد واکسن های جدید  کووید-۱۹ قابل درک است، خاطرنشان کرد که ادعاهای ترسناکی که در مورد این واکسن ها به راحتی در اینترنت یافت می شوند هرگز اثبات نشده اند. وی  گفت که تمام این منابع را کاوش کرده و هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد تاثیر هر یک از واکسن های مجاز کووید-۱۹ در انگلیس بر باروری زنان نیافته است. 

وی این ادعاها را «جعلی» توصیف کرد و گفت: این ادعاها مربوط به شباهت میان برخی از جنبه های پروتئین های درگیر در باروری و واکسن کووید-۱۹ است، اما اینها «بسیار حدسی هستند و توسط هیچ داده ای پشتیبانی نمی شوند.»

این محقق افزود: از نظر بیولوژیکی نگرانی وجود ندارد و شواهدی ارائه نشده است که زنان واکسینه شده دچار مشکلات باروری شده باشند.

چاپل در عین حال گفت: بارداری، ویروس جدید کرونا و واکسن ها «یک حوزه مدام در حال تکامل» است که به تحقیقات بیشتر نیاز دارند، زیرا تجربه بسیار محدودی در زمینه آزمایش ها بر روی زنان باردار وجود دارد. 

وی ابراز امیدواری کرد که شرکت های سازنده واکسن این وضعیت را در آینده تغییر دهند.

این محقق گفت: زنانی که در گروه های پرخطر ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارند، مانند مراقبان و پرسنل بهداشتی و یا زنانی که از لحاظ بالینی بسیار آسیب پذیرند مانند زنان دارای بیماری های زمینه ای باید سعی کنند «یک بحث منطقی» در مورد نگرانی های خود در خصوص این واکسن داشته باشند.

دولت انگلیس دستورالعمل هایی منتشر کرده است که روشن می کند زنان باردار تا زمانی که فرزند خود را به دنیا می آورند، نباید واکسن کرونا بزنند.

در این دستورالعمل همچنین از زنانی که فکر می کنند باردار هستند مصرانه خواسته می شود که واکسیناسیون خود را تا زمانی که مطمئن شوند باردار نیستند به تعویق بیندازند. همچنین بر اساس این دستورالعمل زنانی که قصد دارند باردار شوند، نباید واکسینه شوند.

با این حال، این اقدام کاملاً احتیاطی است و حذف برخی گروه ها از زدن این واکسن های جدید، غیرمعمول نیست. واکسن فایزر توسط نهاد دیده‌بان پزشکی انگلیس تایید شد و مدرکی که نشان دهد این واکسن زنان باردار را در معرض خطر قرار می دهد، وجود ندارد. 

اما با این حال پزشکان سازنده این واکسن، آن را بر روی زنان باردار و یا زنانی که به فرزندان خود شیر می دهند آزمایش نکرده اند. بنابراین هیچ مدرک مطمئنی که نشان دهد این واکسن برای این دسته از زنان ایمن و بی خطر است، نیز وجود ندارد.
برچسب ها: زنان ، جوان ، واکسن ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: