کد خبر: ۲۷۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۹ - 2021January 04
طبق گزارش‌هايي که پيش از اعلام اين خبر منتشر شده بود، قرار است کره‌جنوبي در ازاي بخشي از منابع ايران که در بانک‌هاي اين کشور نگهداري مي‌شود، به کشورمان واکسن و دارو صادر کند.

شفاآنلاین>سلامت>در حالی‌که در نخستین روز هفته جاری، جلسه‌ای با حضور اعضای اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی و اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس‌جمهوری- جهت تعیین تکلیف پول‌های بلوکه‌شده برگزار شده بود،‌ دیروز حسین تنهایی- رئیس این اتاق بازرگانی- با اشاره به جزئیات این جلسه، از مذاکره با کره‌ای‌ها برای تهاتر ۵/۸ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده کشورمان با انواع کالا خبر داد که بخشی از این کالاها، واکسن کروناست.

به گزارش شفاآنلاین: طبق گزارش‌هايي که پيش از اعلام اين خبر منتشر شده بود، قرار است کره‌جنوبي در ازاي بخشي از منابع ايران که در بانک‌هاي اين کشور نگهداري مي‌شود، به کشورمان واکسن و دارو صادر کند. راه‌اندازي سيستم تهاتري در دوران تحريم به دليل محدوديت‌هاي ايجادشده در نقل و انتقالات پولي، يکي از درخواست‌هاي اصلي فعالان اقتصادي عنوان شده است. پيشتر، يک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا از ورود محموله واکسن آنفلوآنزا به کشور از کره‌جنوبي توسط يکي از ايرلاين‌هاي داخلي خبر داده بود.

طبق گفته اين مقام مسئول در حالي‌که برخي از رسانه‌هاي خارجي اين محموله را حاوي واکسن کرونا اعلام کرده بودند، اما محموله‌اي که از کره جنوبي به ايران وارد شد حاوي واکسن آنفلوآنزا بوده است.

عبدالناصر همتي- رئيس کل بانک مرکزي- نيز در تشريح جزئيات خريد 8/16 ميليون دوز واکسن کرونا،‌ گفته بود: «بحث‌هايي مطرح‌شده مبني بر اينکه ما منابع کافي براي پرداخت ارز واکسن کرونا را نداريم؛ در حالي‌که در همين کره‌جنوبي هفت ميليارد دلار سپرده داريم که نه اجازه انتقال مي‌دهند و سودي تعلق مي‌گيرد و تازه هزينه هم از ما مي‌خواهند که اين کار زشتي است.» او ادامه داد: «البته ما مي‌توانيم از کشورهاي ديگر نيز واکسن را تهيه کنيم و دوستان ما در حال مذاکره با کشور چين هستند و هر زمان به توافق رسيدند پول آن نيز واريز مي‌شود.»


جزئيات جلسه با جهانگيري

در آبان‌ماه، حسين تنهايي- رئيس اتاق بازرگاني ايران و کره‌جنوبي- طي اظهاراتي اعلام کرد که هنوز در مرحله برنامه‌ريزي براي آزادسازي پول‌هاي بلوکه ايران در کره هستيم و اين به معناي آزادسازي پول‌ها نيست. حال ديروز او عنوان کرد که روز شنبه جلسه‌اي با آقاي جهانگيري درباره پول‌هاي بلوکه‌شده کشورمان در کره‌جنوبي داشتيم و پيشنهاداتي براي ارائه به کره در رابطه با نحوه تهاتر دلار‌هاي ايران در اين کشور با انواع کالا فهرست شد. تنهايي ادامه داد:‌ کره‌اي‌ها هنوز اقدام اجرايي براي تهاتر يا آزادسازي پول‌هاي بلوکه‌شده انجام نداده‌اند و در جلسه نام‌ برده شده راهکارهاي مورد نظر براي تهاتر را به معاون اول ارائه کرديم. رئيس اتاق ايران و کره‌جنوبي با اشاره به برگزاري جلسه هيات ايراني با کره‌‌اي‌ها براي ارائه راهکارها و پيشنهادات درباره تهاتر دلارهاي ايران با انواع کالاي کره‌اي گفت: در جلسه اخيرمان با آقاي جهانگيري، نوع کالاهاي قابل تهاتر و تعرفه‌ آنها را مشخص کرديم و بايد ديد در جلسه آينده با کره‌اي‌ها براي تهاتر تا کجا پيش مي‌رويم و آنها براي تهاتر با فهرست مشخص‌شده مد نظر ايران، چقدر همکاري مي‌کنند. تنهايي درباره کالاهاي مد نظر براي تهاتر دلارهاي ايران با کالاهاي کره‌اي اظهار کرد: با توجه به اولويت‌هاي کشور؛ مواد اوليه، دارو، مواد پتروشيمي، قطعات خودرو و لوازم خانگي و قطعات لوازم خانگي را جزو اولويت‌هاي فهرست تهاتر پول‌هاي بلوکه‌شده با کالاهاي کره‌اي قرار داده‌ايم. او تاکيد کرد: مهم‌ترين موضوع بحث تهاتر دلارهاي بلوکه‌شده ايران در کره با واکسن کروناست که در جلسه با آقاي جهانگيري به اين موضوع پرداختيم و هماهنگي‌هاي لازم با وزارت بهداشت درباره اين موضوع در حال انجام است. تنهايي با بيان اينکه رقم پول‌هاي بلوکه‌شده در کره چيزي حدود هشت تا 5/8 ميليارد دلار است، ادامه داد: براي واردات هر يک از کالاهاي تهاتر شده به‌ازاي پول‌هاي بلوکه‌شده، رقمي را در نظر مي‌گيريم اما بايد ديد کره‌اي‌ها در اين‌باره چقدر با ايران همکاري و همراهي مي‌کنند.  رئيس اتاق ايران و کره‌جنوبي درباره هزينه نگهداري از پول‌‌هاي بلوکه‌شده ايران در کره‌جنوبي، گفت: در بسياري از کشورها بانک‌ها براي نگهداري از سپرده‌هاي مردمي، هزينه‌اي را دريافت مي‌کنند و اين رقم بسيار ناچيز است و در چارچوب نظام و سيستم بانکي کشورهاست.روزنامه آرمان‌ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: