امیر محمود حریرچی
در کشورهای خارجی برای مدت کوتاهی آموزشها به صورت مجازی بود اما بعدها متوجه شدند که بچهها آن یادگیری که باید داشته باشند را از طریق مجازی نخواهند داشت
شفاآنلاین>سلامت>یکی از دغدغههایی که این روزها مطرح است این است که آیا کلاس اولیها با آموزش مجازی الفبا را یاد میگیرند یا خیر. دراین خصوص باید بگویم که آموزش مجازی به ویژه برای بچهها آنچنان در خور و مناسب نیست. در کشورهای خارجی برای مدت کوتاهی آموزشها به صورت مجازی بود اما بعدها متوجه شدند که بچهها آن یادگیری که باید داشته باشند را از طریق مجازی نخواهند داشت به این دلیل که سیستم آموزشی شان هدفمند است و برایشان مهم است که کودکان ابتدایی چطور آموزش ببینند. در ایران نیز محفوظات مان بسیار بالاست اما زمانی که میخواهیم از آنها استفاده کنیم میبینیم که چقدر ضعیفیم. از سوی دیگر در کنار هم بودن کلاس اولیها یک شور و هیجان خاصی برایشان دارد در حالی که وقتی در خانه آموزش مجازی میبینند ممکن است که دچار خستگی شوند که قطعاً در یادگیری شان هم اثر منفی دارد. البته در ابتدای آغاز سال تحصیلی این سردرگمی وجود داشت که آموزش و پرورش میگفت قرار است آموزشها حضوری باشد ولی بلافاصله آن را تغییر دادند و به صورت مجازی آموزشها را شروع کردند همین مسئله نوعی دلهره را در خانوادهها ایجاد کرد. یک عده از خانوادهها نگران این مسئله بودند که مبادا فرزندشان مبتلا به کرونا شود از همین رو از فرستادن فرزندشان به مدرسه خودداری کردند از طرفی هم آموزش مجازی از آنجا که زیرساختهای لازم از جمله اینترنت پرسرعت را نداریم نمیتواند برای کلاس اولیها کاربردی باشد. نکته دیگری که این روزها مطرح است موضوع امتحانات است. این امتحانات مانند امتحانات دانشگاهی نیست که فلان موضوعی را به دانشجویان بگویند که دانشجویان در مورد آن بحث کنند بلکه میخواهند ببینند آنچه که به حافظه دانشآموز سپردهاند را میتواند بازگو کند و روی کاغذ بیاورد یا خیر. به هر حال این مسئله نوعی تشویش را در خانوادهها ایجاد کرده و از طرفی هم به نظر میرسد که معلمان هم از این اتفاق ناراضی هستند چرا که آنها هم دغدغه این موضوع را دارند که چگونه میتوانند در این شرایط دانش بچهها را متناسب با سنشان بالا ببرند.