کد خبر: ۲۶۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۹ دی ۱۳۹۹ - 2020December 29
علی دهقان‌کیا گفت : در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به صورت کلی آمده است که مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت تسویه مجموعه بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی کنار گذاشته شود؛ جلوی چشمانمان دیدیم دولت چطور برای اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومانی سال ۹۹ شریک پیدا کرد و ۱۸ هزار میلیارد تومان آن را به کشوری و لشگری هم داد.
شفاآنلاین>اجتماعی>بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی فهرست بلندی دارد؛ از محل 3 درصد سهم دولت از حق بیمه‌ها گرفته تا قوانین مترتب بر حمایت‌های اجتماعی و تکالیفی مالی برای دولت‌ها و سال‌هاست که سازمان تامین اجتماعی از این محل در ازای ارائه خدمات مختلف به گروه‌های خاص مانند روزنامه‌نگاران، رانندگان، هنرمندان، قالیبافان، مبتلایان به بیمار‌های خاص و... از دولت بستانکار است. علاوه بر این بخش زیادی از بیمه شدگان اجباری این سازمان کارگرانی هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای دولت کار می‌کنند و در نتیجه سازمان تامین اجتماعی معمولا بابت پرداخت به موقع حق بیمه هایشان از دولت طلبکار است. لذا در روزهایی که بحث لایحه بودجه 1400 در مجلس و کمیسیون تلفیق در دست بررسی است؛  گوشه‌ای از مهمترین رویدادهای رخ داده یا در حال وقوع معیشت تلخ بازنشستگان کشور به ویژه با وضعیت اسف بار مالی کنونی سازمان تامین اجتماعی که به گوشه‌ای از آن در این گزارش  اشاره شده را تجمیع کرده و بازتاب داده ایم.

‏n‌۲ خبر خوب برای بازنشستگان کشوری
وضعیت بازنشستگان کشورمان به قدری وخیم است که مخابره انعقاد دو تفاهمنامه‌ ارائه بیمه‌نامه دندانپزشکی بازنشسـتگان و وظیفه‌بگیران مشمول بیمه تکمیلی درمان مشترک صندوق بازنشستگی کشوری و افراد تحـت تکفـل آنـان» و «تامین نیروی انسانی مورد نیاز شرکت افق کوروش به تعداد حداقل ۲هزار نفر از فرزندان بازنشستگان کشوری» با حضور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان خبر خوب به رخ آنها کشیده می‌شود! مدیرعامل صندوق بازنشستگی در آیین امضای این تفاهمنامه‌ها گفت: در جریان اجرای طرح‌های رفاهی با عنوان بسته‌های طرح «یاری» مثل فروشگاه‌های رفاه، افق کوروش و گروه انتخاب، ایجاد نقطه امید و اعتماد در بین مشترکان صندوق بازنشستگی، افزایش کیفیت و تنوع کالا و خدمات را ضروری می‌کند. اکبر افتخاری با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا این خدمات را ارتقا دهیم و هر ماه یک طرح را معرفی و عملیاتی کنیم، اظهار داشت: هفته گذشته طرح آزمایش آنلاین برای آن دسته از بازنشستگان و مشترکان صندوق بازنشستی که نیاز به دریافت خدمات پزشکی، آزمایش و ویزیت در منزل دارند، آغاز شده تا این خدمات را نسبت به سایر مراکز آنلاین ارزان‌تر و در قالب کمک هزینه صندوق تا سقف ۵۰۰ هزار تومان دریافت کنند. افتخاری تصریح کرد: شرکت بیمه ملت در طرح جدید خود، قرارداد بیمه دندانپزشکی را تا سقف ۲ میلیون تومان برای هر بیمه شده برای بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری که مشمول بیمه تکمیلی درمان هستند اجرا می‌کند.
و البته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در مخابره مغرورانه ادعای اعلام « 2 خبر خوب» نگفت که این اعداد و تعداد فرزندان بازنشستگان مشمول این طرح ( 2 هزار نفر ) واقعا چه دردی از جمعیت چند میلیونی بیکاران و هزینه‌های سنگین دوا خواهد کرد!؟
‏n‌سخت‌گیر با مردم، سهل‌گیر با دولت
همه آن‌هایی که یکبار کارشان در ادارات تامین اجتماعی گیر کرده باشد می‌دانند که سازمان تامین اجتماعی هم حساب همه چیز را دارد و هم در وصول مطالباتش تا چه حد سخت‌گیر است؛ از بازرسی گاه و نابگاه کارگاه‌ها و دفاتر بیمه‌ای گرفته تا ممانعت از صدور حکم بازنشستگی به دلیل بدهی کارفرما، از قطع ناگهانی مقرری بیمه بیکاری به دلیل مشکوک بودن بیکاری گرفته تا جریمه کارفرما به دلیل تاخیر در ارسال لیست بیمه و... همه و همه گویای این واقعیت است که اینجا مو را از ماست می‌کشند؛ با این حال همه می‌دانند که هربار که پای دولت در میان بوده است مدیریت دولتی این سازمان عاقبت کوتاه آمده‌اند، نمونه‌اش همان طلب سربه فلک کشیده شده ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی و یا اصرار عجولانه ابتدای سال 99 که دولت برای عرضه سهام شرکت‌های شستا در بورس اوراق بهادار داشت. دست بر قضا مورد اخیر از جمله مواردی است که ظاهرا این روز‌ها باعث تعجب بخشی از بدنه سازمان تامین اجتماعی شده است؛ کما اینکه کارشناسانی مانند فرشید یزدانی کارشناس تامین اجتماعی بر این باور هستند که در جریان عرضه ابتدای امسال سهام شستا، حدود ۷ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی در تصمیمی عجولانه و با اقدامی غیر حرفه‌ای فروخته شد؛ جمع کل هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی در سال جاری بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است که رقم حاصل از فروش ۱۰ درصد سهام شستا تنها ۴ درصد این مبلغ را تامین می‌کند. (رقمی که پس از گذشت قریب به یک ماه هنوز به صندوق تامین اجتماعی برنگشته است که این هم یکی از نشانه‌های برخورد غیر حرفه‌ای و غیر مسئولانه است. البته این اعداد و ارقام نمی‌تواند اقدام شتابزده دولت را توجیه کند، بنگاهداری شاید معایبی داشته باشد، اما واقعیت این است که از نظر منافع بیمه شدگان این اقدام نوعی دخالت در امور غیر مرتبط است. وی می‌گوید: اینکه صندوق‌های بازنشستگی باید از بنگاهداری به سمت سهامدار شدن بنگاه‌های حرکت کنند یک مطلب است و مطلب دیگر مکانیزم‌هایی است که دولت‌ها باید برای به حداقل رساندن آسیب‌های اقتصادی این صندوق‌ها در نظر بگیرند. رانت در همه جای دنیا وجود دارد و فقط موضوع حائز اهمیت توزیع عادلانه و منصفانه آن میان گرو‌های مختلف اجتماعی است. اگر قرار است دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی راهی بورس اوراق بهادار شود باید حساب عاقبت بیمه شدگان سازمان هم بود و دولت نمی‌تواند پس از گرفتن اموالشان آن‌ها را به امان خدا رها کند. دولت با حذف سه جانبه گرایی از این صندوق بیمه‌ای تاکنون آسیب‌های جدی‌ای به آن زده است که فروش سهام شستا یکی از آن‌ها است.
‏n‌نگرانی به جای کارگران بازنشسته
یزدانی با محق دانستن دغدغه این روز‌های جمعیت سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید: افزایش مستمری‌های بازنشستان تامین اجتماعی همیشه با دو تا سه ماه تاخیر اتفاق می‌افتد و دلیل این اتفاق ترتیب تشریفات اداری است؛ برای امسال هم مانند دیگر سال‌ها مستمر‌های جدید توسط سازمان محاسبه و برای تصویب راهی هیئت دولت خواهد شد و در نهایت
مابه التفاوت ماه‌های قبل به حساب بازنشستگان واریز می‌شود، اما مطلب مهم وضعیت خاص اقتصادی امسال است؛ هم کرونا به اقتصاد خانوار و بنگاه‌ها لطمه زده و هم تکلیف طلب تامین اجتماعی از دولت نامعلوم است و تازه معلوم نیست با ادامه واگذاری‌ها وضع در آینده چه خواهد شد؟
از صحبت‌های این کارشناس تامین اجتماعی چنین بر می‌آید که جمعیت حدود ۴۲ میلیون نفری بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی ناخواسته این روز‌ها در موقعیت خلع سلاح شده قرار گرفته‌اند. یزدانی محض نمونه در مورد جمعیت 3 میلیون و ۵۰۰ هزار نفری بازنشستگان این سازمان می‌گوید: طبق آمار‌ها
۷۰ درصد بازنشستگان در مرز حداقل‌بگیری (حداقل حقوق تا ۱.۳ حداقل حقوق) قرار دارند، شاید برای بیشتر مردم این روز‌ها ورود به بازار سرمایه و خرید و فروش سهام به راهی جایگزین برای تحکیم و تثبیت موقعیت اقتصادی بدل شده باشد، اما محال است که خانواده‌های بازنشسته‌ای که در مرز حداقل بگیری هستند بتوانند وارد چنین بازاری شوند، حتی برای بسیاری از شاغلان کنونی هم که درآمدی ناچیز دارند ورود به چنین بازار‌هایی محال است و یک اشتباه می‌تواند به قیمت
زیر و رو شدن سرنوشت میلیون‌ها خانوار تمام
شود. یزدانی همچنین در مورد سهم بازنشستگان تامین اجتماعی از اعتبارات همسان‌سازی می‌گوید: بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موضوعی است که سال‌هاست ادامه دارد و هر سال سازمان تامین اجتماعی رقم برآوردی آن را در بودجه خود قرار می‌دهد، اما دولت مانند دیگر بدهی‌های خود پرداخت درخوری از این بابت نداشته است. واقعیت این است که این اتفاق ارتباط مستقیمی با اعتباراتی دارد که دولت جداگانه و به صورت مستمر تخصیص داده است و گرنه منابع مالی صندوق‌های بازنشستگی آنقدر محدود است که به تنهایی نمی‌توانند برای این کار اقدام کنند. سازمان تامین اجتماعی نیز در این خصوص وضعیتی مانند سایر صندوق‌ها دارد و بدون کمک دولت نمی‌تواند برای همسان‌سازی مستمری‌ها کاری کند. تا به اینجا روایات مختلفی از نحوه توزیع اعتبارات همسان‌سازی به بازنشستگان تامین اجتماعی منتشر شده که هیچ کدام محرز نیست و باید منتظر ماند که در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد. یزدانی در پاسخ به اینکه آیا دولت می‌خواهد با رونق دادن بورس آن را جایگزین مشارکت در صندوق‌های بیمه‌ای برای تامین آینده نیروی کار کند، گفت: پروژه جذاب نشان دادن بازار سرمایه این روز‌ها و فروش بخشی از دارایی‌های متعلق به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی و در نهایت کشاندن مردم به سمت بازار سهام نمی‌تواند جایگزین مطمئن و مناسبی برای بیمه‌های اجتماعی باشد. برای اداره جامعه ایران هنوز به وجود سازمان تامین اجتماعی نیاز داریم و نمی‌توانیم بگوییم که با سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس یا صندوق‌های E.T.F یا شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده خدمات بیمه عمر دیگر دوران سازمان تامین اجتماعی به سرآمده است. سازمان تامین اجتماعی یک نقش تاریخی و توسعه‌ای در انسجام اجتماعی دارد که قابل مقایسه با نهاد‌های بازار نیست.
‏n‌دولت نصفه تسویه کرد!
رئیس هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته شهر تهران می‌گوید: بعد از ۳۲ هزار میلیارد تومانی که دولت پرداخت آن به سازمان تامین اجتماعی را در بوق و کرنا کرد، معلوم شد که دولت قول ۶ هزار میلیارد تومان دیگر از این اعتبار را به تامین اجتماعی لشگری داده است و حالا اینطور زمزمه می‌شود که ۱۲ هزار میلیارد تومان باقیمانده را هم به بازنشستگی کشوری پرداخت کنند.قرار بود دولت برای سال ۹۹ معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان از طلب انباشته سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند؛ از این طلب فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد و برای ۱۸ هزار میلیارد تومان باقیمانده صندوق‌های کشوری و لشکری شریک شدند؛ در بودجه ۱۴۰۰ هم تا به اینجای کار وضعیت پرداخت مطالبات سازمان روشن و شفاف نیست!
‏n‌به نام تامین اجتماعی، به کام سایرین
یادتان هست که سال گذشته قرار شد تا دولت برای امسال معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های معوقه خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد؟ همان مصوبه قانون بودجه سال ۹۹ که به استنادش مالکیت ۳۲ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی به دولت منتقل شد و در نتیجه قانون متناسب‌سازی نیز در مورد خانواده ۳.۵ میلیون نفری کارگران بازنشسته اجرایی شد.
اگر کنجکاوید تا از سرنوشت باقیمانده ۱۸ هزار میلیارد تومانی این بدهی مطلع شوید، علی دهقان‌کیا، رئیس هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته راجع به آن حرف‌های جالبی برای گفتن دارد که خلاصه‌اش می‌شود تکرار رفتار قدیمی دولت برای نپرداختن بدهی معوقه خود به سازمان تامین اجتماعی.
علی دهقان‌کیا داستان خود را از نصف و نیمه ماندن این تسویه حساب ۵۰ اینطور تعریف می‌کند: بعد از ۳۲ هزار میلیارد تومانی که دولت پرداخت آن به سازمان تامین اجتماعی را در بوق و کرنا کرد، معلوم شد که دولت قول ۶ هزار میلیارد تومان دیگر از این اعتبار را به تامین اجتماعی لشگری داده است و حالا اینطور زمزمه می‌شود که ۱۲ هزار میلیارد تومان باقیمانده را هم به بازنشستگی کشوری پرداخت کنند. اخیرا صحبت از آن است که در لایحه متمم بودجه ۹۹ دولت می‌خواهد به این بذل و بخشش صورتی قانونی بدهد؛ هرچند هیچ کس همه داستان را نمی‌داند، اما می‌گویند از همان ابتدا قانون بود که ۶ هزار میلیارد تومان را به تامین اجتماعی لشکری داده، ولی در مورد پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان باقیمانده به بازنشستگان کشوری گویا صحبتی در قانون نشده و حالا قرار است در لایحه متمم بودجه جنبه قانونی پیدا کند. این مقام صنفی کارگران بازنشسته در ادامه می‌گوید: با این وضع دولت به نام تامین اجتماعی، ولی به کام نورچشمی‌ها هزینه می‌کند. ۵۰ هزار میلیارد تومان بخشی از دیون دولت به صندوق بیمه‌های اجتماعی کارگران بود و این بذل و بخشش دست بردن به جیب تامین اجتماعی محسوب می‌شود؛ همین امسال بازنشستگان کشوری و لشگری دو نوبت از مزایای همسان‌سازی و متناسب‌سازی برخوردار شدند و دولت هر بار اعتبارات آن‌ها را تمام و کمال تامین کرد؛ با این وضع به سازمان تامین اجتماعی تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که آن هم صرف طرح بحث برانگیز متناسب‌سازی شده است.
‏n‌لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تکرار کلی‌گویی‌ها
به خاطر دارید که همین چند هفته پیش اعلام شد که دیوان عدالت اداری در پرونده‌ای که تشکل صنفی کارگران بازنشسته شاکی آن بود، رای به ابطال محاسباتی داد که مانع از به روزرسانی ارزش بدهی‌های معوقه دولت به سازمان تامین اجتماعی شده بود؟ بد نیست بدانید که نویسندگان لایحه بودجه یکبار دیگر در کمال بی‌اعتنایی قصد دارند تا به ناحق مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت را هرچه بیشتر تقلیل دهند. این بارهم حرف‌های علی دهقان‌کیا جالب و شنیدنی است؛ او در توضیح این ماجرا به همکاران ما در پایگاه خبری اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به صورت کلی آمده است که مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت تسویه مجموعه بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی کنار گذاشته شود؛ جلوی چشمانمان دیدیم دولت چطور برای اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومانی سال ۹۹ شریک پیدا کرد و ۱۸ هزار میلیارد تومان آن را به کشوری و لشگری هم داد. با این وضعیت بی‌معنی است که دولت بخواهد برای تسویه با مجموعه صندوق‌های بازنشستگی در سال ۱۴۰۰ اعتباری ۹۰ هزار میلیارد تومانی کنار بگذارد.
وی در ادامه می‌گوید: از طرف دیگر در این لایحه صحبت از آن است که تسویه حساب دولت به نرخ سود ساده باشد در حالی که هم قانون اصلاح ساختار نظام رفاه و تامین اجتماعی و هم رای چند هفته پیش دیوان عدالت اداری مشخص کرده‌اند که هرگونه بازپرداخت بدهی‌های معوقه دولت باید بر اساس مبلغی باشد که بر پایه نرخ اوراق مشارکت به روزرسانی شده است. انگار برای دولت مهم نیست که قانون در مورد تادیه مطالبات سازمان تامین اجتماعی
چه می‌گوید؟ تا به اینجای کار که دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان بدهکار است و با این رویه اگر اقدامی برای
تسویه حساب دولت با سازمان تامین اجتماعی صورت نگیرد، سالی نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بدهی‌ها افزوده خواهد شد. قرار بود طی دو برنامه توسعه پنجم و ششم به صورت تدریجی سالی 10 درصد از بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود اما چه شد؟ در سال آخر برنامه هستیم و کوهی از بدهی مانده است.
‏n‌مگر با کارگران بازنشسته لج دارید؟
این فعال صنفی کارگران بازنشسته در خاتمه می‌گوید: انگار که دولت و مجلس یا با کارگران بازنشسته سرلج افتاده‌اند که می‌خواهند حرصشان را درآورند یا اینکه قصدشان نابودی کامل و تعطیلی سازمان تامین اجتماعی است. نه مطالبات سازمان طبق قانون پرداخت می‌شود و نه اینکه در این وضعیت اقتصادی افزایش مستمری‌های بازنشستگی تامین اجتماعی رضایت بخش است. نمایندگان مجلس هم به جای اینکه پیگیر ماجرا باشند دارند به خیال خود برای تسهیل شرایط بازنشستگی نقشه می‌کشند و طرح‌هایی می‌نویسند که اگر تصویب شوند حکم مشکلات جدید را خواهند داشت. دولت هم که دیگر در ماه‌های آخر مسئولیتش قرار دارد، اما از ریاست مجلس توقع داریم بیشتر به فکر بازنشستگان باشند. با این وضعیت هیچ مشخص نیست که وضعیت افزایش مستمری برای سال بعد چه خواهد بود؟ همین حالا فشارهای مالی سنگین است و خانوارهای بازنشسته قادر به تامین هزینه‌های زندگی نیستند.
‏n‌گویی گرفتاری بازنشستگان تمامی ندارد
گویی بازنشستگان تامین اجتماعی وسیله شده‌اند تا رسانه‌ها بی‌سوژه نمانند؛ چرا که مشکلاتشان تمامی ندارد! اول سال تکلیف افزایش حقوق همه مشخص شد الا کارگران بازنشسته؛ باید چند ماهی صبر کنند تا بفهمند که دولت چه‌خوابی برایشان دیده است. همزمان با این مشکل دولت بی‌آنکه فرصتی در اختیار کارگران بازنشسته قرار داده باشد در اقدامی بحث برانگیز بلوکی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی را به بورس اوراق بهادار عرضه می‌کند، پس از این تازه نوبت سهم خواهی از متناسب‌سازی (همسان‌سازی سابق) است و اینکه این بار دولت چه آشی برای مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی تدارک دیده است؛ مشکل بعدی هم می‌شود اعتراضات جسته و گریخته بازنشستگان به نحوه اجرای متناسب سازی، هرچند مدیریت دولتی در برابر این اعتراض کوتاه می‌آید، اما صرف نظر از رضایتبخش نبودن نتیجه عده‌ای معطل نمی‌کنند و با شکایت از دیوان رای محکومیت سازمان را می‌گیرند.
مابین این اتفاقات هم نهادی مثل کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران بیکار نمی‌ایستد و در اعتراض به فرار دولت از پرداخت بدهی‌های سازمان، شکایتی را به سود این سازمان در دیوان عدالت اداری مطرح می‌کنند که به محکومیت دولت منجر می‌شود؛ به موازات این اتفاقات نارضایتی قدیمی بازنشستگان تامین اجتماعی به ناچیز بودن مبالغ مستمری‌ها همچنان به قوت خود باقیست بلوایی را در شبکه‌های مجازی به راه انداخته و به برپایی اجتماعاتی آرام و پرکنده در برخی شهر‌های کشور می‌شود.
درست در بحبوحه این کشمکش‌هاست که با مطرح شدن لایحه بودجه سال جدید یک بار دیگر پای پرونده کهنه بدهی‌های سنگین دولت به سازمان تامین اجتماعی به میان آمده و دوباره این بحث بی‌نتیجه زنده می‌شود که چگونه سازمان تامین اجتماعی می‌تواند بابت طلبش با دولت تسویه حساب کند؟
برای همین است که سریال ناتمام مشکلات کارگران بازنشسته برای رسانه‌ها به نوعی حکم نعمت را دارد؛ هنوز زمان زیادی از اطلاع‌رسانی در مورد یک مشکل نگذشته که نوبت پرداختن به مشکل دیگر می‌رسد.
‏n‌درآمد بازنشستگان تامین اجتماعی 45 درصد عقب‌تر از نرخ تورم!
در واقع همه این ادعاها اعم از ادعای 2 خبر خوب آغازین این گزارش و همچنین داستانهایی که از وضعیت رو به وخامت بیشتر تامین اجتماعی به گوش می‌رسد نتوانسته مانع این شود که دو هفته پیش جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به اجرای ناقص متناسب‌سازی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع نکنند و خواستار اجرای کامل متناسب‌سازی نشوند. آنها آشکارا در این تجمع که خبرگزاری تسنیم هم گزارشی تصویری از آن را منتشر نمود اعلام کردند: طی ۱۴ سال گذشته درآمد بازنشستگان حدودا ۴۵ درصد از نرخ تورم رسمی عقب مانده است! در واقع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از مرداد ماه امسال کلید خورد و بر اساس آن بین 500 تا 800 هزار تومان حقوق آنها افزایش یافت، به این صورت که بازنشستگان با 30 سال خدمت 2 میلیون و 800 هزار تومان و با 35 سال خدمت، 3 میلیون تومان دریافت کردند. در حالی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از مرداد آغاز شد که از همان ابتدا بازنشستگان به اجرای ناقص آن معترض بودند و بارها این موضوع را از طریق رسانه‌ها و تجمع در مقاب سازمان تامین اجتماعی پیگیری کردند و تا امروز هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. اگر چه مسئولان سازمان تامین اجتماعی اجرای متناسب‌سازی را پس از سال‌ها به نفع بازنشستگان این سازمان دانستند که بازنشستگان عنوان کردند که اگر قرار است متناسب‌سازی برای این گروه انجام شود باید کامل اجرا شود و همانند بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری این قانون اجرا شود اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است.در همین زمینه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با حضور در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی نسبت به این مسئله اعتراض کردند و از نمایندگان مجلس خواستند تا به این مسئله رسیدگی کنند؛ تا جایی که در پایان این تجمع، بیانیه‌ای از سوی بازنشستگان در رابطه با تخلفات دولت در اجرای کامل متناسب‌سازی قرائت شد. در این بیانیه آمده است: ما بازنشستگان سالخورده و مستمرى‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، حرف‌های ناگفته و به‌دل‌مانده زیادى از تبعیض‌ها، بی‌مهری‌ها و بى‌عدالتی‌ها داریم و در اینجا جمع شدیم تا به طریقى دیگر صداى مظلومیت خود را به گوش نمایندگان مجلس و دیگر مسئولین برسانیم چرا که با وجود انعکاس خواسته‌هایمان به انحاء مختلف از جمله ارسال مکاتبات فردى و گروهى و حتى در قالب پتیشن با امضاى تعداد کثیرى از بازنشستگان به مسئولان و برگزارى جلسات متعدد به منظور پیگیری مکاتبات، تاکنون نتیجه اى حاصل نشده است.ما بازنشستگان تامین اجتماعى که اکثریت قریب به اتفاق از خادمین 8 سال دوران دفاع مقدس بوده‌ایم و نیز وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم و سالهاى سال با همه مشکلات و سختی‌ها کنار آمده و همه نوع همراهى را چه در دوران جبهه و جنگ و پس از آن و چه در دروه تحریم‌ها داشته‌ایم و با وجود همه مشکلات معیشتى دم بر نیاورده و با سیلى خود را سرخ نموده‌ایم، امروز وضعیت معیشت اکثریت ما به زیر خط فقر رسیده و در این تبعیضات مشهود در معرض مخاطره شدید روحی و روانی و تنگناهای مالی فراوان قرار گرفته‌ایم
و این اقدامات غیر منصفانه و ظالمانه، فشارها و لطمات سنگینى بر پیکر
نحیف مان که جوانی خود را صرف خدمت به کشور و انقلاب کرده‌ایم، وارد کرده است. ما بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی مدت 14 سال است
چشم انتظار اجرای همسان‌‌سازی حقوق خود هستیم.با توجه به کاهش مستمرى بازنشستگان و مستمرى بگیران تامین اجتماعی، مجلس شوراى اسلامی به جبران کاستی‌ها و شکاف شدید مستمرى با تورم، با تصویب بند "الف" ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه و به جبران کاستی‌های ناشی از عدم اجرای صحیح ماده 96 قانون تامین اجتماعى، دولت را موظف کرده تا از سال 96 هر ساله 10 درصد از بدهی‌هاى خود را که بالغ بر 300 هزار میلیارد تومان است به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و از طرف دیگر سازمان تامین اجتماعی را نیز مکلف به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کرده است. لیکن از
سال 96 تا مرداد ماه 99 این قانون عملی نشده است و حتی دولت در مرداد ماه سال 99 بر اساس برنامه شش که باید سالانه 10درصد از بدهی خود را که بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان می‌شود را نیز پرداخت نکرده و تنها به پرداخت 17 هزار میلیارد تومان اکتفا کرده است.
لذا ما بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی تقاضاى تکمیل مرحله اول متناسب‌سازی حقوقمان را که در مردادماه سال1399 بصورت ناقص اجرا شد، داریم. موضوع "متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان" که مدتهاست نقل محافل و تیتر خبرهاست، گرچه به مذاق بسیاری خوش آمد اما به کام بازنشستگان تامین اجتماعی شرنگی بیش نبود! آنها در این بیانیه خواسته‌هاى خود را اعلام کردند که بخشهایی از آن به شرح زیر است:
•بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان اجرای صحیح ماده 96 قانون تامین اجتماعی هستیم. بر اساس این ماده سازمان مکلف است میزان تمام مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد. بهترین تعبیر از افزایش هزینه‌های زندگی نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی است. عدم اجرای صحیح مواد قانونی 96 تامین اجتماعی و 41 قانون باعث شده که طی 14 سال گذشته درآمد بازنشستگان تامین اجتماعی حدوداً 45 درصد از نرخ تورم رسمی کشور عقب بماند که این امر نه تنها فشار زندگی را بر بازنشستگان و مستمری بگیران
دو چندان کرده بلکه با تورم چند برابری سال جدید توان زندگی را از این جامعه زحمتکش گرفته است
•بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان اجرای کامل و دقیق بند "الف" و "ب" ماده 12 برنامه ششم توسعه هستند. با توجه به کاهش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی مصوبه سال ٩۶ مجلس شورای اسلامی، ما خواهان پرداخت بدهی دولت و اجرای متناسب‌سازی از ابتدای برنامه ششم توسعه و در عین حال خواهان اجرای این قانون در سالهای آتی و تمدید این بند در قانون هفتم توسعه هستیم.
•بازنشستگان و مستمری بگیران با وجود اینکه سازمان در مرداد ماه سال 99 اقدام به متناسب‌سازی کرده خواهان اجرای دقیق متناسب‌سازی از سوى سازمان تامین اجتماعی هستند و اشکالات زیر را بر آن وارد دانسته اند: در اجرای
متناسب سازی، سنوات مشاغل سخت و زیان‌آور محاسبه نشده هر چند که صاحبان این مشاغل حق بیمه زمان مشمول سخت و زیان‌آور خود را به میزان 4 و 8 درصد
نسبت به آخرین حقوق دریافتی به صورت یکجا پرداخت کرده‌اند؛ متناسب‌سازی از مرداد ماه سال 99 اجرا شده لذا تمام کسانی که در چهار ماهه اول سال 99 در زمره بازنشستگان و مستمری بگیران درآمده‌اند باید از این مزایا بهره مند شوند. ولی متاسفانه افزایش حقوق این افراد از طرف سازمان نادیده گرفته شده است؛ افزایش کمک هزینه مسکن و کمک به تامین معیشت جزء متناسب‌سازی شمرده شده و از مرداد ماه 99 برقرار شده در حالی که این موارد ارتباطی با متناسب‌سازی نداشته و باید معوقات آن از ابتدای سال پرداخت شود که سازمان در این زمینه نیز کوتاهی کرده و معوقه‌ای پرداخت نکرده است؛ فرمول متناسب‌سازی وارد شده در بخشنامه شماره 76 مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی کاملاً نامتعارف است. مبنای متناسب‌سازی بر اصل ایجاد عدالت اجتماعی است. همزمان با متناسب‌سازی در صندوق تامین اجتماعی دو صندوق استخدام کشوری و لشکری نیز اقدام به همسان‌سازی کردند. در این فرایند حداقل حقوق مبنای بازنشستگان دو صندوق مذکور به ترتیب 3.5 و ۴ میلیون تومان است، در حالی‌که حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعى ٢ میلیون و ٨00 هزار تومان است؛ اجرای ناقص متناسب‌سازی باعث شده ماده 111 قانون تامین اجتماعی تحقق پیدا نکرده و عدم محاسبه سنوات ارفاقی برای از کار افتادگان کلی و بازماندگان موجب شده این گروه از رسیدن به حداقل حقوق اشاره شده در متن قانون باز بمانند.
•بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان اصلاح ارکان سازمان تامین اجتماعی بر اساس سه جانبه‌گرایی هستند.
ساختار نامتناسب ارکان سازمان باعث شده تا دولت بر این سازمان اعمال نفوذ کرده و هدف اصلی آن را به انحراف بکشاند. به طوریکه سازمان را به عنوان صندوق مالی پشتیبان خود دانسته و صاحبان اصلی سرمایه‌های آن را از حقوق خود باز دارد. لذا ما بازنشستگان خواهان احیای ماده 73 برنامه پنجم توسعه در برنامه هفتم توسعه هستیم.
•خواهان رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار سازمان تامین اجتماعی و غیرهمکار هستیم. با تصویب آیین نامه درون سازمانی در تاریخ 1386/12/28 و گنجاندن ماده 69، هر نوع افزایش حقوق و فوق العاده‌های مستمر کارکنان شاغل به کارکنان بازنشسته، ازکار افتاده کلی و بازماندگان کارکنان شاغل متوفی با لحاظ افزایش سالانه مستمری‌ها طبق ضوابطی که به تصویب هیئت مدیره می‌رسد؛ پرداخت می‌شود. هر چند که با تمام بازنشستگان چه شاغل سازمان و چه غیرشاغل در زمان پرداخت حق بیمه یکسان رفتار می‌شود ولی پس از بازنشستگی تبعیض در افزایش حقوق و مزایای بازنشستگان همکار سازمان و غیرهمکار باعث رنجش عموم بازنشستگان و عدم رعایت عدالت بین بیمه پردازان شده است. لذا ما خواهان ابطال ماده 69 قانون تامین اجتماعی و برقراری عدالت در بین تمام مستمری بگیران سازمان هستیم.
و البته چند بند دیگر که اجرای کامل و صحیح خدمات درمانی از طرف سازمان تامین اجتماعی؛ دریافت مزایای شغلی متناسب با شاغلین؛ واگذاری سهام ترجیحی شستا به آنان؛ اجرای تبصره ماده 112 برنامه ششم توسعه؛ اجرای افزایش حقوق‌ها مطابق با قانون و رفع تبعیض‌های مشابه که برداشت سقف حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از جمله آنهاست و به زعم معترضان این امر موجب اختلاف حقوق قابل توجهی بین بازنشستگان تامین اجتماعی با دو صندوق دیگر شده و در آینده نیز تفاوت‌های زیادتری را در تعیین مستمری موجب می‌شود را می‌توان برشمرد. این که تا چه اندازه از این مطالبات گوش شنوا خواهد یافت و سرنوشت بازنشستگان امروز و نسل جوان امروز که بازنشستگان فردا هستند چگونه نوشته خواهد شد دردنامه‌ای است که برخی به حل آن خوشبین هستند و برخی بدبین!آفتاب یزد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: