کد خبر: ۲۶۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۹ - 2020December 29
رئیس سازمان هلال احمر اعلام کرد: به‌زودی ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای شرکت فایزر بیوان‌‌تک از سوی خیرین خارج از کشور به ایران اهدا می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت>بالاخره پای واکسن فایزر به ایران باز می‌شود و به‌زودی هلال احمر ۱۵۰ هزار دوز از این واکسن را در اختیار می‌گیرد. این درحالی است که تا کنون حدود ۸۰ كشور، هفت ميليارد دوز واكسن فايزر را خريده‌اند و در اين فهرست اكوادور، پاناما، قزاقستان و حتي ونزوئلا هم حضور دارند اما خبري از نام ايران نيست. 


به گزارش شفاآنلاین:کریم همتی رئیس سازمان هلال احمر درباره این موضوع می‌گوید: «به‌زودی ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای شرکت فایزر بیوان‌‌تک از سوی خیرین خارج از کشور به ایران اهدا می‌شود.» او همچنین از شرایط خاص برای نگهداری این واکسن نیز سخن گفته، موضوعی که بارها از سوی مسئولان اعلام شد که به دلیل نگهداری این واکسن در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد، فرودگاه‌های کشور ما امکان نگهداری این واکسن را ندارند، در آذرماه مصطفی قانعی،‌ رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، مطرح کردند و گفتند ایران تصمیمش در این زمینه را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است. به عنوان مثال جهانپور گفته بود که «زنجیره سرد، فقط انتقال از مبدا به فرودگاه مقصد نیست بلکه زنجیره سرد کل مسیر تلقیح واکسن به گروه هدف تا یک شهر و روستای دورافتاده را شامل می‌شود»، اما همتی در‌باره این موضوع تاکید کرده که «این واکسن با هماهنگی وزارت بهداشت به کشور منتقل خواهد شد.» با توجه به اینکه هر فرد نیاز به تزریق دو دوز واکسن کووید دارد، ۱۵۰ هزار واکسن تنها برای ۷۵ هزار نفر کافی خواهد بود. رئیس هلال احمر پیش‌تر از خرید یک میلیون واکسن کرونای سینواک (ساخت چین) خبر داده بود. او در آخرین اظهارنظرش گفته است که «نیاز کشور در حال حاضر حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون دوز واکسن است که از این تعداد، یک میلیون دوز را هلال احمر وارد می‌کند.»

البته اين تنها خبر روز گذشته براي تامين واکسن نبود و شريف نظام مافي، رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و سوئيس در گفت‌وگويش با ايلنا، اعلام کرد که «آمريکا مجوز استفاده ايران از پول‌هاي بلوکه شده خود در خارج از کشور براي خريد واکسن کرونا را صادر کرده است.» وي در عين حال احتمال مي‌دهد اين پول‌ها مربوط به منابع بانک مرکزي باشد. تا لحظه تنظيم اين گزارش‌ هيچ مقام رسمي در رابطه با اين اظهار نظر، واکنشي نشان نداده است. شريف نظام مافي همچنين بر وجود امکان کانال سوئيس براي خريد واکسن کرونا تاکيد کرد و گفت در چارچوب کانال سوئيس، به بانکي به نام BCP مجوزهايي براي انجام کارهاي مربوط به خريد واکسن داده شده است. او همچنين معتقد است که خارج از کانال سوئيس ما براي خريد واکسن کرونا به علت قرار داشتن در ليست سياه FATF به مشکل برمي‌خوريم اما کانال سوئيس به همين منظور خارج از FATF ساخته شده است.

ساخت واکسن کرونا با يک کشور ديگر

با اين حال، بيگلري، رئيس انستيتو پاستور نيز از جزئيات تامين واکسن از طريق سبد کوواکس و توليد مشترک واکسن با يکي از کشورهاي ديگر خبر داد و گفت: قرار بود ايران از سبد کوواکس بخشي از واکسن کروناي مورد نيازش را تامين کند که مقدمات اين اتفاق انجام شد و رئيس بانک مرکزي اعلام کرد که پول مربوط به تامين واکسن از کوواکس، پرداخت شده است. به عنوان کسي که فني به اين موضوع نگاه مي‌کنم، پيش خريد واکسن کرونا از سبد کوواکس اقدام بسيار درستي بود؛ چراکه واکسن‌ها در سبد کوواکس تنوع دارند و اگر يک واکسن مناسب نبود، مي‌توان از نوع ديگر استفاده کرد.

کاهش 60 درصدي مرگ

در شرايطي که فرمانده کل سپاه پاسداران معتقد است که «ما فرمول‌هاي غلبه بر کرونا را پيدا کرديم، يعني رهيافت‌ها و رويکردهايي که مي‌تواند بدون اينکه فعلا به واکسن برسيم، بيماري را در روند نزولي قرار دهد»، آمارهاي دولتي نيز نظر حسين سلامي را تاييد مي‌کند و کارشناسان از کاهش ورودي 50 درصدي مردم به بيمارستان‌ها خبر مي‌دهند. طبق آمار رسمي وزارت بهداشت 5908 بيمار کوويد19 از يکشنبه (7 آذر) تا دوشنبه (8 آذر) شناسايي شدند که 798 نفر از آنها بستري شدند. همچنين در يک جهش خارق‌العاده، تعداد فوتي‌ها در يک روز اخير به 121 رسيد و تا کنون 960 هزار و 751 نفر از بيماران، بهبود يافته و يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. بر اساس آخرين تحليل‌ها، 108 شهرستان در وضعيت نارنجي و 340 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند. در اين بين سعيد نمکي، وزير بهداشت از کاهش حداقل 50 تا 60 درصدي مرگ و مير روزانه بيماران کرونا در کشور خبر داد و گفت: در طرح بسيار ارزنده شهيد حاج قاسم سليماني، کار مشترکي را از 20 آبان با سازمان بسيج در سراسر کشور آغاز کرديم و با گذشت حدود 40 روز از آغاز اين طرح با وجود اينکه هدف گذاري کرده بوديم که ميزان مرگ و مير روزانه بيماران 10 درصد و ميزان بستري بيماران 30 درصد کاهش پيدا کند، با افتخار مي‌گوييم که خدا به اين حرکت، برکت داد و امروز شاهد کاهش حداقل 50 تا 60 درصدي مرگ و مير بيماران و همچنين کاهش 60 تا 70 درصدي بستري بيماران هستيم. وزير بهداشت يادآور شد: خوشبختانه روند بيماري و مرگ و مير بيماران در کشور رو به کاهش و تنزل است و اين از افتخاراتي است که در اوج التهاب جهاني و سرکشي کرونا براي جهان اما در جمهوري اسلامي ايران با همدلي و وفاق بين وزارت بهداشت، بسيج، دستگاه‌هاي مختلف و همراهي مردم، به دست آمد و اميدواريم که با اين وفاق و همدلي و سرمايه‌گذاري عظيم ملي که شکل گرفته بتوانيم تا انتهاي مهار ويروس، گام‌هاي موثرتري را برداريم.آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: