کد خبر: ۲۶۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۰۸ دی ۱۳۹۹ - 2020December 28
بزرگانی که تنها وابسته به سنت ها نبودند و ارزش والایشان مقابله با سنت های دورانشان بود .

شفاآنلاین>سلامت>مدتی است مجددا مقابله با طرفداران روش شبه علمی طب سنتی به عنوان باری مظاعف بر دوش شاغلین طب  افزوده شده است   . آن هم در اوج بخبوحه کرونا ! اولین جرقه،  درخواست این گروه برای مداخله در کارهای تخصصی طب بود که به عنوان یک درخواست رسمی از طرف بخشی از وزارت بهداشت مطرح شد و پاسخ منطقی معاونت فن آوری همان وزارت را به دنبال داشت  . این درحالی بود که زمزمه ادغام طب سنتی در شبکه های بهداشتی پر افتخار شهر و روستا به گوش رسید و همه در جریان بودند که بخش دیگری از همین وزارت هم دستورالعملی رسمی برای مزارع زالو و کلینیک های زالو درمانی صادر کرده است .جوامع پزشکی با تحیر و اضطراب میپرسند تلفیق طب سنتی در شبکه هایی که در گذشته هایی نه چندان دور موفقیت هایی مثال زدنی در مراقبت های بهداشتی داشته اند دقیقا به چه معناست ؟ 
  متولیان طب سنتی و حامیان متنفذ ایشان و خیل عظیم لاادریانی که با هیچ چیز نه موافقند  و نه مخالفت جدی می‌کنند در حرف و در شعار صحبت از ارزش های والای سنت های ما می‌کنند .از ابن سینا و رازی که به روشن ترین بیان نه تنها فرزندان زمان خود که فی الواقع پیشروان راستین زمان خود بوده اند .بزرگانی که تنها وابسته به سنت ها نبودند و ارزش والایشان مقابله با سنت های دورانشان بود .
جایگاه سنت های والای ایرانی  ما در جای جای کار پزشکی روزمره واقعا خالیست 
-آنجا که پزشکان معالج نمیدانند از کدام بیان و کدام اصول در قطع دستگاه از بیماری که صد در صد امیدی به او نمیرود استفاده کنند تا از رنج یک بیمار  و خانواده اش بکاهند و تخت ای سی یو را به بیمار نیازمندی پشت در اختصاص دهند .
-به شدت نیازمند اصولی هستیم  برای برخورد با بیمار رو به مرگ مطابق با فرهنگ و و سنت های ما ، آیا بیمار در ای سی یو بماند با برای مرگی انسانی در کنار خانواده باشد .
-درد و بیماری در گویش های مختلف ایرانی کلمات گوناگونی را برای بیان خود استفاده می‌کند 
-کجاست فرهنگ بیان درد در گویش های گوناگون ایرانی "زرچه " در گویش گیلکی چه معنایی دارد .”بیژ بیژ " چه معنایی دارد .وقتی بیمار می‌گوید "حلامت " یا " استور بو " یا "دیشی " دقیقا منطورش چیست ؟ چه کسی مسیول تدوین فرهنگ "درد " در "طب ایرانی” بوده است؟ از کجا این فرهنگ را تهیه کنم کدام وب سایت ؟ کدام کتابخانه ؟ راستی چه کسی جز دفتر فرهنگ ایرانی یا سنتی (نامش فرقی نمیکند چون هر دو یکی هستند ) مسیول تالیف و تدارک آن بوده است ؟ 
-راستی کجاست آن تحلیل عمیق باستان شناسی تصورات پزشکی ایرانیان در مورد اسطوره زیبای ” سردی” و "گرمی " "؟ غذاهای سرد "و "گرم " که آشکارا ریشه در دوالیسم فرهنگ باستانی ایرانی دارد و در جایگاه آتش در تصورات باستانی ساکنان و مهاجران از فلات ایران  از هزاران سال قبل از میلاد مسیح و هجرت رسول اکرم (ص) ؟ 
  هیچ ! در عمل هیچ خبری از این امور نیست طب ایرانی و طب سنتی تنها در حرف و در شعار مطرح است تنها برای تصویب مقررات و قوانینی که اجازه دهد گروهی برای تجویز زنجبیل و باد رنجوبه و توجیهاتی از قبیل اخلاط چهارگانه (که معنای امروزیش نه روشن است و نه تلاشی برای تبیین آن صورت گرفته ) وتوصیه به رعایت سردی و گرمی غذاها (که آن هم معنای امروزیش روشن نیست ) بیماران را ویزیت کنند ! و متاسفانه مبالغی پول هم با تایید یا بیطرفی وزارت علیه رد و بدل شود .آری مثال طب سنتی در کشور ما همان مثال گندم نمای جو فروش است که در حرف سخنان فریبنده می‌گوید و‌چون به خلوت می‌رود آن کار دیگر می‌کند ! آری در حرف صحبت از ارزش های اخلاقی متعالی است ، از افتخارات ملی ، از حکمت طبیب و سو استفاده از وجود معاونتی در سازمان بهداشت جهانی که طبیعتا باید متولی این گونه امور و احیاناً استفاده از توصیه های بهداشتی مثبت آن در کشورهای محروم باشد اما در عمل چیزی نیست جز تجویز مستقیم رنجنیل و آب نمک و انواع درمان های اثبات نشده برای درمان بسیاری از بیماری هایی که در تمام دنیا درمان های شناخته شده ای دارند و امکان درمان آنها در کشور ما هم با خون و دل فراهم شده یا درمان شناخته شده ای ندارند و اگر ندارند هر درمان اثبات نشده ای تنها و تنها باید بر اساس یک پروتوکل تحقیقاتی بدون دریافت وجه و با اطلاع بیمار از نتیجه نامعلوم صورت بگیرد .
  اما نگرانی اصلی جامعه پزشکی تتنها از عدم برخورد با طب سنتی و عواقب اجتناب ناپذیر آن نیست نگرانی اصلی از آن است که اگر اولویت اصلی مسیولان و تصمیم سازان تنها بر یافته های عینی و علمی نباشد و تحت تاثیر عوامل ذهنی اثبات نشده مثل  طب سنتی و‌نظایر آن  باشند تکلیف کشور در مقابله با بحران های دورانسازی مثل کرونا که تنها و تنها دانش و علم آنها را حریف است چیست ؟
برچسب ها: گندم ، جو ، طب سنتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: