کد خبر: ۲۶۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۹ - 2020December 24
اگر مشترکین خانگی در ماه‌های سرد سال جاری، بیش از 15 درصد نسبت به مدت مشابه در سال‌های 96 و 97 گاز بیشتری مصرف کنند، کل گازبهای آنها 15 درصد افزایش خواهد یافت.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، جزئیات طرح رایگان کردن گاز کم‌مصرف‌ها را تشریح کرد.
به گزارش شفاآنلاین:حسن منتظرتربتی در نشست مصرف بهینه گاز با‌ اشاره به افزایش تولید گاز در کشور، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که در جلسه سران قوا مطرح شد، حمایت از قشر مستضعف در شرایط اقتصادی فعلی بود. در این راستا دولت مصوبه‌ای برای اعطای آب، برق و گاز مجانی به دهک‌های پایین جامعه را در دستور کار قرار داد. مصرف گاز در سه دهک اول جامعه حدود 10 درصد، در سه دهک بعدی30 درصد و در سه دهک بالا 50 درصد از کل مصرف گاز است. در نتیجه ضرورت دارد برای کاهش مصرف دهک‌های بالای جامعه نیز برنامه‌ریزی کرد.
وی افزود:‌ در مصوبه هیئت دولت، الگوی مصرف بدین صورت تعریف شده است که در اقلیم‌های یک تا 3 جغرافیایی، مصارف گاز، کمتر از 200 متر مکعب در روز مشمول گازبهای رایگان می‌شود که حدود 33 درصد از جمعیت بخش خانگی هستند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: ساکنان اقلیم 4 در مصارف کمتر از 150 مترمکعب، مشمول تخفیف 100 درصدی گازبها می‌شوند که 35 درصد از جمعیت بخش خانگی هستند. در اقلیم 5 که 40 درصد جمعیت خانگی را دارند مصارف کمتر از 100 مترمکعب گاز در روز مشمول گازبهای رایگان می‌شود.
منتظرتربتی افزود: طبق مصوبه دولت اگر مصرف مشترکی در ماه‌های سرد سال نسبت به میانگین مصرف در سال‌های 96 و 97 در مدت مشابه 10 درصد کاهش یابد، کل گازبهای آن مشترک با تخفیف 15 درصدی محاسبه می‌شود. اگر مشترکین خانگی در ماه‌های سرد سال جاری، بیش از 15 درصد نسبت به مدت مشابه در سال‌های 96 و 97 گاز بیشتری مصرف کنند، کل گازبهای آنها 15 درصد افزایش خواهد یافت.
وی خبر داد:‌ البته طرح رایگان کردن گازبها تنها مربوط به ماه‌های سرد سال نیست. در ماه‌های گرم سال که از تاریخ 15 فروردین ماه تا 15 مهرماه را شامل می‌شود، اگر مشترکی کمتر از 45 مترمکعب گاز در روز مصرف کند، مشمول بخشودگی 100 درصدی می‌شود. در مجموع هزینه اجرای این دو مصوبه بین 400 تا 500 میلیارد تومان برآورد می‌شود. بخشودگی گازبها از اول دی ماه و تشویق و جریمه مشترکین از 16 آبان ماه اجرایی شده است.
کیهان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: