کد خبر: ۲۶۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۹ - 2020December 23
در سیستم نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک احتمال هک شدن و درز و نشر اطلاعات بیماران وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت>رئیس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان ایران گفت: در روش فعلی نسخه الکترونیک، محرمانه نگاه داشتن اطلاعات بیماران و نیز حریم خصوصی آنها رعایت نمی‌گردد.
 به گزارش شفاآنلاین:مهدی زارعی، رئیس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان ایران اظهار داشت: طبق قوانین موجود فقط پزشکان ، داروسازان و پرستاران دخیل در درمان ، حق دسترسی به اطلاعات بیماران را دارند ، ولی در روش فعلی اجرای نسخه الکترونیک  ، اپراتورهای کامپیوتر و سایر افرادی که مسئول پیشتیبانی سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری هستند نیز امکان دسترسی به اطلاعات بیماران را دارندکه بر خلاف قوانین است.

وی افزود: در سیستم نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک احتمال هک شدن و درز و نشر اطلاعات بیماران وجود دارد، پیش نیاز  نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک "تدوین قوانین و دستورالعمل های مختص این فرایند " است که متأسفانه در حال حاضر وجود ندارد.

زارعی خاطرنشان کرد: در نسخه نویسی و نسخه‌ پیچی الکترونیک  باید شرح وظایف و مسئولیت پزشک تجویز کننده ، پاراکلینیک و داروخانه  معین و مشخص باشد ، تا براساس آن عمل شود  که در حال حاضر هیچ دستورالعمل قانونی تبیین نشده است.

به گفته وی، زمانی که نسخه کاغذی پزشک امضا و مهر می شود  یک سند رسمی است ولی نوشته پزشک معالج در فضای وب هنوز رسمیت قانونی و حقوقی ندارد مضاف بر اینکه متاسفانه امکان دسترسی افراد فاقد صلاحیت به آن نیز وجود دارد.

رئیس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان ایران افزود: رویه و روش فعلی سازمان های بیمه گر از منظر صیانت از اسناد مالی و حریم خصوصی بیماران  فاقد ضمانت‌های قانونی است. متاسفانه بیمه سلامت به جای استقرار نسخه الکترونیک ، داروخانه‌ها  را ملزم به تبدیل نسخ کاغذی پزشکان به الکترونیک نموده است که خطایی اشکار است.
فارس
برچسب ها: محرمانه ، اطلاعات ، بیمار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: