کد خبر: ۲۶۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۰۳ دی ۱۳۹۹ - 2020December 23
تجویز پروبیوتیک ها به عنوان فرآورده های دارویی باید درکنار پروتکل های رایج جهت درمان بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر استفاده شود
شفاآنلاین>سلامت>سندروم روده تحریک پذیر یک اختلال رایج در روده بزرگ است . نام‌های دیگر این سندروم عبارتند از: کولیت عصبی، کولیت فانکشنال، کولیت موکوسی و آی بی اس می‌باشد .
به گزارش شفاآنلاین:حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم جامعه دچار این سندروم می‌باشند. با اینکه این بیماری مشکلات آزاردهنده برای فرد ایجاد می کند، اما آسیبی دائمی به روده بزرگ نمی‌رساند. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی، مدیر عامل شرکت تک ژن زیست، رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران و دانشیار رشته میکروبیولوژی گفت و گو کرده است .
وی در این‌باره می گوید : سندروم روده تحریک پذیر در حقیقت اختلال گوارشی شایعی است که بر روی روده بزرگ تاثیرات
آزار دهنده ای دارد و اثراتی چون درد های شکمی، نفخ، اسهال، یبوست و یا هر دو با هم را حاصل می شود.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی ادامه داد: مدیریت این مشکل گوارشی به دلیل اهمیت آن در کیفیت زندگی بسیار حائز اهمیت است و هزینه های بسیار زیادی را نیز به بیمار تحمیل می کند و ممکن است با گذشت زمان فرد دچار سردرد، استرس، افسردگی و خستگی های مزمن دیگر نیز شود.
این دانشیار رشته میکروبیولوژی افزود: این افراد معمولا به دلایل التهابی آستانه تحمل درد پایینی دارند. به طور کلی یکی از دلایل کلی بیماری سندروم روده تحریک پذیر ، برهم خوردن تعادل سیستم گوارشی می باشد.
وی ابراز کرد : افراد مبتلا به بیماری سندروم روده تحریک پذیر دچار التهاب روده ای می باشند و این التهابات مزمن سبب ترشح و آزادسازی هیستامین می شوند .
دکتر تاج آبادی ابراهیمی عنوان کرد: افراد مبتلا به بیماری سندروم روده تحریک پذیر ممکن است به مشکلات روحی روانی و افسرگی نیز دچار گردند. در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر محور مغزی و روده‌ای تحت تاثیر قرار می گیرد و به دلیل بالا بودن سطح سایتوکاین های التهابی بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر ازبالا رفتن سطح التهاب در مغز،
رنج می برند لذا مشاهده شده است که یکی از راههای درمان سندروم روده تحریک پذیر استفاده از داروهای ضد افسردگی می باشد.
رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران می گوید : سندروم روده تحریک پذیر یکی از شایع ترین اختلالات گوارشی است که حدود 20 درصد از بزرگسالان در طول زندگی با این مشکل مواجه می شوند.
وی اظهار کرد : در حال حاضر پزشکان از داروهای بسیاری جهت کنترل علائم این بیماری استفاده می کنند. پروبیوتیک ها
مکمل هایی هستند که برای کنترل و مدیریت علائم بیماران سندروم روده تحریک پذیر بسیار هستند. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم ‌های زنده‌ای هستند که در صورت مصرف به تعداد کافی، اثرات سلامت بخش ‌دارند.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی عنوان کرد : بیماری سندروم روده تحریک پذیر در دسته بندی بیماری های عملکردی - فانکشنال سیستم گوارشی قرار می‌گیرد.
این متخصص توضیح داد که در مشکلات فانکشنال دستگاه گوارش، عملکرد و فانکشن دستگاه گوارشی بیمار مشکل دارد اما فیزیولوژی و فاکتورهای بیوشیمیایی فرد مشکلی ندارد به عنوان مثال در آندوسکوپی مشکل خاصی دیده نمی شود و صرفا با بررسی علامت های بیماری قابل تشخیص است.
وی تصریح کرد : علائم بروز بیماری سندروم روده تحریک پذیر عبارتند از دل درد، تغییر در فرم و تعداد دفعات دفع مدفوع، گرفتگی شکمی، درد قفسه سینه، مشکلات عملکرد دفعی سیستم گوارش، نوع دفع، شکل و فرم مدفوع ممکن است تغییر کند، نفخ، دفع موکوس.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که " سندروم روده تحریک‌پذیر چگونه درمان می‌شود"، بیان کرد: فعالیت ساده‌ای مثل غذا خوردن، خصوصاً خوردن غذاهای حجیم و پُرچرب می‌تواند انقباضات روده را تحریک کند بنابراین تغییر دادن عادت‌های غذایی یکی از معمول‌ترین راه‌های کنترل علائم سندروم روده تحریک‌پذیر می‌باشد.
رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران افزود : غذاها و نوشیدنی‌هایی که معمولاً برانگیزاننده‌ علائم سندروم روده تحریک‌پذیر هستند شامل مواردی مانند غذاهای چرب ، سبزیجات نفاخ ، نوشیدنی‌های گازدار ، شیرین‌کننده‌های مصنوعی ، کافئین و رژیم غذایی با فودمپ‌های کم .
وی مطرح کرد : رژیم غذایی که کربوهیدرات های قابل تخمیر شدنش کم باشد تحت عنوان رژیم غذایی با فودمپ‌های کم شناخته می شوند. از جمله مواد غذایی که در گروه فودمپ ها قرار می گیرند و در رژیم غذایی بیماران مبتلا به اختلال سندروم روده تحریک‌پذیر باید محدود شوند می توان به حبوبات، میوه ها، انواع شیرین کننده ها و لبنیات های حاوی قند لاکتوز اشاره کرد زیرا این کربوهیدرات‌ها می‌توانند ایجاد نفخ، گاستریت، شکم‌درد، اسهال و یبوست کنند.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی بیان کرد : مصرف فیبر به طور کلی بسیار توصیه می‌شود زیرا فواید زیادی برای سلامتی دارد و برای افراد مبتلا به بیماری سندروم روده تحریک پذیر می‌تواند دفع مدفوع را راحت‌تر کند.
این دانشیار رشته میکروبیولوژی توصیه کرد : برای کم کردن فشار وارده بر سیستم گوارش به افراد مبتلا به سندروم روده
تحریک پذیر توصیه می‌شود به‌جای سه وعده غذایی حجیم، وعده‌های غذایی کوچک‌تر و مکررتر بخورند.
وی توصیه کرد : انواع زیادی از داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک برای تسکین علائم گوارشی وجود دارند. هرچند شما بدون نسخه‌ پزشک هم می‌توانید به این داروها دسترسی پیدا کنید، اما بهتر است پیش از استفاده، با پزشک مشورت کنید.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی ابراز کرد : تجویز پروبیوتیک ها به عنوان فرآورده های دارویی باید درکنار پروتکل های رایج جهت درمان بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر استفاده شود تا بتواند با تصحیح و ترمیم ماکروبایوتای روده بیماران کمک به درمان و بهبود علائم بیماران کند. رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران مطرح کرد : شایع ترین عارضه ای که بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر از آن شکایت می کنند اول درد های شکمی و احشایی و دوم زیاد شدن گاز معده، ورم و نفخ و مشکلات مربوط به دفع مدفوع می باشد که قطعا پروبیوتیک ها با افزایش بیان گیرنده های ضد درد، کاهش زمینه های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی با تنظیم فلور میکروبی روده، می توانند تاثیر بسیار مهمی روی این دو عارضه اصلی بیماری داشته باشند.
وی اظهار کرد : طبق مطالعات پروبیوتیک ها به عنوان
فرآورده های دارویی طبیعی بر روی بهبود و افزایش خلق و خو و حالات روانی و اضطراب، افزایش دانسیته استخوان و تنظیم فلور میکروبی بدن تاثیر بسزایی دارند.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی می گوید : استفاده از مکمل های پروبیوتیک"BioIBS"به عنوان یک فرآورده دارویی طبیعی OTC، از درمان های موثر جهت کنترل علائم آزار دهنده اختلال آی بی اس اعم از درد و ورم های شکمی می باشد. این محصول حاوی میکروارگانیسم های زنده، معین و به تعداد مشخص
می باشند که سبب تعادل الگوی میکروفلور بدن شده و اثرات سلامت بخش خود را با مکانیسم‌های گوناگون اعمال می‌نمایند.
این متخصص افزود: محصول" BioIBS" گروه دانش بنیان تک ژن زیست با داشتن مقدار مناسبی از لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس ایدوفیلوس باعث کاهش عوارض ناشی از سندروم روده تحریک پذیر و بهبود نفخ و گاز و دردهای شکمی می شود.
وی در پایان گفت : عملکردهای محصول" BioIBS" عبارتند از کاهش علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر ، تغییر در حرکات روده ، کاهش درد و حساسیت احشائی ، کاهش تولید گاز و بهبود نفخ ، ارتقا و حفظ سلامت میکروفلور و اپیتلیوم روده ، تعدیل و تنظیم پاسخ های سیستم ایمنی و افزایش
کیفیت زندگی.
آفتاب یزد
برچسب ها: پروبیوتیک ، درمان ، سندروم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: