کد خبر: ۲۶۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۳ دی ۱۳۹۹ - 2020December 23
یاسر مختاری
جامعه تاب‌آور با حرف زدن ایجاد نمی‌شود. وظیفه جمعیت هلال احمر فراهم کردن آموزش‌های همگانی برای گروه‌های مختلف مردمی است
شفاآنلاین>سلامت>دی‌ماه سال 82 بود که زمین‌لرزه‌ای مهیب شهرستان بم در استان کرمان را لرزاند، سالروز این زلزه که موجب جانباختن و مصدومیت شدید هزاران نفر شد به نام روز ایمنی در برابر حوادث و بلایا نام گرفت. اهمیت پیشگیری از اتفاقات ناخواسته، کم کردن مجروحیت در حوادث، امداد رسانی سریع به مجروحان، نیازمندان، افراد دارای معلولیت و بیماران در این گونه حوادث از اهمیت خاصی برخوردار است. 
به گزارش شفاآنلاین:این افراد بعضا در این گونه حوادث مورد غفلت یا فراموشی قرار می‌گیرند، این غفلت علاوه بر اینکه موجب بی‌عدالتی می‌شود، هزینه‌های ‌جانی و مالی بسیاری را بر جامعه تحمیل می‌کند. از سوی دیگر ارتقای تاب‌آوری و حمایت‌ از سلامت روان افراد متاثر از حادثه نیز در این شرایط داری اهمیت است. بر اساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، سازمان‌ بهزیستی در این شرایط مسئولی حوزه اجتماعی و توانبخشی و هلال احمر نیز مسئولیت حوزه امدادی را برعهده دارد. در همین راستا روزی سه‌ششنبه دوم دی‌ماه تفاهم نامه همکاری بین این دو نهاد حمایتی و امدادی به امضا رسید.
تاب‌آوری در جامعه و بیماران با حرف درست نمی‌شود
 کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه جمعیت هشت هزار نفری کارکنان هلال احمر میزبان دو میلیون نفر امدادگر و داوطلب در رسته‌ها و حوزه‌های مختلف است،گفت: «همکاری داوطلبانه سازمان بهزیستی و هلال احمر که از دیرباز وجود داشته با امضای این تفاهم نامه تداوم خواهد داشت و نیروهایی که با بهزیستی همکاری می‌کنند از جمله سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه می‌توانند داوطلب بخشی از فعالیت‌های هلال احمر در قالب گروه‌های امدادگر باشند.»
وی با تاکید بر اینکه باید جامعه تاب‌آور ایجاد کرد، اظهار کرد: «جامعه تاب‌آور با حرف زدن ایجاد نمی‌شود. وظیفه جمعیت هلال احمر فراهم کردن آموزش‌های همگانی برای گروه‌های مختلف مردمی است و یکی از گروه‌‎های در معرض خطر، افراد دارای مشکلات زمینه‌ای و بیماری هستند که بخش عمده آنها زیر نظر بهزیستی‌اند. اکنون نیز جمعیت هلال احمر بر آموزش‌های همگانی به روش‌های مختلف از طریق صدا و سیما گرفته تا آموزش چهره به چهره تمرکز کرده است.»
همتی ادامه داد: «جامعه تاب‌آور محدود به شهرها نیست و در روستاها این مسئله بسیار جدی است و در همان مناطقی که هلال احمر دفتر دارد، بهزیستی نیز مراکز نگهداری دارد. اکنون خانه‌های هلال در سه هزار و ۶۰۰ منطقه کمتربرخوردار ایجاد شده که می‌توانند با مراکز بهزیستی ارتباط نزدیکی داشته باشند و همکاری کنند.»
وی به همکاری خوب هلال احمر و بهزیستی در حوادثی مانند زلزله بم و سیل سال گذشته اشاره کرد و گفت: «جمع‌آوری کمک‌های مردمی و سلامت روان موضوعاتی است که دو نهاد در هر دو محور می‌توانند همکاری زیادی با هم داشته باشند. عدم ساماندهی نحوه جمع‌آوری کمک‌های مردمی مشکلات زیادی به وجود می‌آورد و در گذشته سلبریتی‌ها ورود کردند. مراکز بهزیستی می‌توانند در جلب اعتماد مردم و ساماندهی این مسئله کمک کنند. اعتماد عمومی بزرگ‌ترین سرمایه‌ هلال احمر و بهزیستی است که کل نظام به آن افتخار می‌کنند. مسئله مهم دیگر سلامت روان است که با توجه به وجود تیم‌های تخصصی آموزش‌دیده در بهزیستی و هلال احمر امیدواریم قبل از بحران درباره ساماندهی و تعیین چهارچوب‌های همکاری در این حوزه اقدام کنیم.»
رئیس جمعیت هلال احمربا بیان اینکه مسئله مهم دیگر زمینه همکاری بهزیستی و این جمعیت تبادل آمار نیازمندانی است که در حوادث و بلایا خدمات دریافت می‌کنند، اظهار کرد: «در بحران‌ها برخی از آسیب‌دیدگان خدمات بیشتر و برخی خدمات کمتری دریافت می‌کنند که تبادل اطلاعات این دو نهاد می‌تواند زمینه آرامش بیشتر مردم و رضایت الهی را در پی داشته باشد و ما امیدواریم با این همکاری توزیع متناسب و عادلانه‌ای بین نیازمندان انجام شود.»
وی یادآور شد: «بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی هلال احمر ظرف دو سال گذشته به مددجویان هلال احمر کمک شده است که بخشی از آن برای بیماران ضایعات نخاعی صرف شده است، ضمن اینکه حدود ۱۷ میلیارد این مبلغ نیز برای بازسازی خانه‌های مددجویانی بوده که در حین سیل و دیگر حوادث آسیب دیدند. جمع این کمک‌ها موجب آرامش در بخش آسیب پذیر جامعه بوده است و جمعیت هلال احمر به این نوع همکاری و تداوم این همکاری‌ها افتخار می کند.»
یکی از مشکلات کشور توانبخشی معلولان است
وحید قبادی‌دانا، معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، با بیان اینکه همکاری نزدیک دو دستگاه امدادی و حمایتی موجب ارتقای کیفیت خدمات به جامعه هدف هر دو مجموعه می‌شود و گفت: «بهزیستی بر اساس برنامه ششم توسعه، متولی سلامت اجتماعی است که در این حوزه‌ها ظرفیت خوبی دارد. وجود سه هزار مرکز مشاوره و روانشناسی این ظرفیت را به ما می‌دهد که در سوانح و بلایا به کمک جمعیت هلال احمر بیاییم و تیم‌های مشاوره روانی بهزیستی(محب) در کاهش آسیب‎های روانی در بلایا نقش‌آفرینی کنند.»
وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه توانبخشی معلولان اظهار کرد: «یکی از مشکلاتی که در کشور داریم و در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز این حس می شود در حوزه توانبخشی معلولان است که هر دو دستگاه هلال احمر و سازمان بهزیستی در این حوزه فعالیت‌ها و سوبق خوبی را دارند. جمعیت هلال احمر در ارتباط با اندام مصنوعی و فعالیتهای توانبخشی سابقه دیرینه ای دارد. با توجه به تخصص و سابقه خوبی که در سوانح و بلایا دارد می‌تواند در حوزه توانبخشی در سطح کشور کمک کند. سازمان بهزیستی نیز بیش از دو هزار و 500 مرکز توان بخشی به صورت مراکز روزانه و شبانه روزی دارد و فعالیت‌های مختلفی را در زمینه ارتقای وضعیت جسمانی افراد دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی در دستور کار دارد. این هم افزایی کمک بیشتری را برای مجموعه افرادی که نیازمند به خدمات توانبخشی در کشور هستند در کنار وزارت بهداشت ایفا کند .»
رئیس سازمان بهزیستی در ادامه با تاکید بر اینکه ارتقای مسئولیت اجتماعی و جلب مشارکت‌های اجتماعی که منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود و مسئولیت هر دو دستگاه است، اظهار کرد: «در سیل سال گذشته و در زلزله کرمانشاه همکاری نزدیکی را بین بهزیستی و هلال احمر شاهد بودیم که نشان می‌دهد همکاری این دو دستگاه می‌تواند منشا خیر باشد. معلولان و مددجویان بهزیستی جزء گروه‌های در اولویت ارائه خدمات در سوانح هستند. به همین دلیل به کمک GPS محل ۴۰ هزار مرکز بهزیستی که محل نگهداری معلولان، فرزندان بهزیستی و ... مشخص شده است. در سیل سال گذشته با وقوع سیل، مراکز توانبخشی، نگهداری و شیرخوارگاه‌ها را جابه‌جا و از آسیب احتمالی برای مددجویان پیشگیری کردیم و امیدواریم این امکان برای خانه‌های معلولان نیز فراهم شود.»
قبادی‌دانا با اشاره به ارتباط هلال احمر با صلیب سرخ جهانی و جایگاه این نهاد در عرصه بین‌المللی اظهار کرد: «جمعیت هلال احمر ظرفیت خوبی در تهیه واکسن و دارو دارد که اولویت قرار گرفتن مددجویان بهزیستی می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری باشد.»
وی ادامه داد: «در حوادث و بلایا نیز با همت مردم همه در کنار هلال احمر قرار می‌گیرند و نیاز است تاب‌آوری مردم قبل از حوادث افزایش پیدا کرده و آموزش‌های لازم به جوانان برای حضور به موقع در صحنه داده شود، زیرا تعامل مشترک در راستای ارتقای فرهنگ داوطلبی و افرایش کمی و کیفی و مشارکت در انسجام همکاری‌های مشترک می‌تواند موجب بهبود شرایط در این بخش‌ها شود.»
سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: