کد خبر: ۲۶۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۳ دی ۱۳۹۹ - 2020December 23
نکته دیگری را هم لازم است خدمت مردم عزیز بگویم و آن اینکه اگر دچار بیماری دیگری به جز کرونا هستند، نگران نباشند و با خیال راحت به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند
شفاآنلاین>سلامت>سخنگوی دولت گفت: «مردم بدانند که برای خرید واکسن، پول و ارز آن تمهید شده است و ما مشکلی از این نظر نداشتیم. مشکل موانع انتقال پول بوده است که راه‌هایی برای آن پیدا شده است قطعا ما به زودی خرید واکسن‌های تولید شده در خارج و تولیدات داخلی را دنبال خواهیم کرد و دولت از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نکرده است و این را یک مساله ملی می‌داند.»
به گزارش شفاآنلاین:وضعیت کرونا در کشور پرداخت و گفت: «با همراهی و تلاش مردم در یک ماه گذشته، ما شاهد کاهش تلفات ناشی از کرونا در روزهای اخیر می‌باشیم. در این مدت 40 درصد از بستری‌ها و 50 درصد مرگ و میر کاهش یافته است. رعایت پروتکل‌ها فقط در کاهش مرگ و میر افراد مبتلایان به کرونا تاثیر نداشته است. آمارها نشان می‌دهد که بر اثر رعایت مردم و کاهش ترددهای جاده‌ای و درون شهری، آمار تصادفات 38، تعداد متوفیان تصادفات 39 درصد و مجروحین 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.»
وی افزود: «همچنین در مدت اجرای دستورالعمل‌های جدید، ترددهای درون مرزی شبانه در تهران 80 درصد کاهش یافته است و 25 هزار و 811 واحد صنفی متخلف در سطح کشور پلمپ شده‌اند. ضمن تشکر مجدد از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم عزیز، باید همگان این موضوع را به نحوی نهادینه کنیم و در رفتارهای خود آن را منعکس سازیم و تا آخر از شیوع کرونا باید جلوگیری کنیم. مراقبت بهداشتی، مداومت در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حمایت اجتماعی از یکدیگر و به خصوص از کادر سلامت اصولی است که تا پایان کرونا باید به نحو شایسته استمرار یابد.»
سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: «متاسفانه این روزها با مشکل جدیدی در پیشگیری از شیوع مواجه شده‌ایم، وقتی تیم غربالگری و نیروهای بهداشتی به روستاها و محله‌ها مراجعه می‌کنند برخی مخالفت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند و می‌گویند آبروی ما پیش دیگران می‌رود اگر که نتیجه تست مثبت باشد و کرونا گرفته باشیم. اگر مردم اجازه هم ندهند از آنها تست گرفته شود نتیجه این می‌شود که ویروس بین مردم همچنان می‌چرخد و زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع نمی‌شود. بنابراین مردم عزیز توجه داشته باشند کرونا انگ و برچسب نیست و اگر فردی به هر دلیلی کرونا بگیرد، گناهکار نیست بلکه یک فردی است که دچار یک بیماری شده و که باید مثل بقیه بیماران درمان شود.»
وی همچنین عنوان کرد: «نکته دیگری را هم لازم است خدمت مردم عزیز بگویم و آن اینکه اگر دچار بیماری دیگری به جز کرونا هستند، نگران نباشند و با خیال راحت به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند و مطمئن باشند که تمهیداتی اتخاذ شده است که کرونا آنها را تهدید نمی‌کند. مردم مطمئن باشند کادر بهداشت و درمان ما، مراکز کووید۱۹ را از مراکز خدمات برای سایر بیماری‌ها جدا کرده‌اند. در واقع در بیمارستان‌ها، مسیرهای کرونا و بقیه بیماری‌ها جدا از هم هستند. بنابراین هر کسی که به هر بیماری دچار است، با خیال راحت برای درمان مشکلش مراجعه کند و پیگیر درمان بیماری‌اش باشد. ما نباید شاهد افزایش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های دیگر بخصوص بیماری‌های زمینه‌ای باشیم.»
مشکلی در تامین ارز برای خرید واکسن کرونا نداریم
سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای خرید واکسن کرونا و زمان آغاز واکسیناسیون عمومی گفت: «خرید واکسن هم در جلسات ستاد کرونا و هم در جلسات هیات دولت در حال پیگیری است. مسئولان وزارت بهداشت در هماهنگی کامل با سایر دستگاه‌های مربوطه تمام تلاش خود را از همان ابتدا اقدامات لازم برای خرید واکسن را انجام می‌دهند.» وی با تاکید بر اینکه قرارداد با سازمان جهانی بهداشت پابرجاست، گفت: «بخشی از علت این که به سرانجام نرسید واقعا ناشی از فشارهای تحریم و از طرف دیگر مشکلات انتقال پول بود. پولی که باید به سازمان جهانی بهداشت پرداخت می‌شد در انتقال آن مشکل ایجاد کردند. اما ما قراردادمان با سازمان بهداشتی پابرجا است. اخیرا هم تصمیم گرفتیم به هر ترتیبی که شده این خرید را حتی با ریسک پرداخت بالای پول انجام دهیم.»
وی ادامه داد: «البته ما فقط به سازمان جهانی بهداشت اکتفا نکردیم و با شرکت‌های مختلف هم مذاکرات و تفاهماتی صورت گرفته است و حتی همکاران ما در وزارت بهداشت و بخش خصوصی که مجوز واردات دارند در این زمینه فراخوان دادند و در کنار آن تولیدات داخلی را دنبال می‌کنیم.»

سخنگوی دولت سپس گفت: «در حال حاضر واکسن ساخت ستاد اجرایی به تست انسانی رسیده است. موسسه رازی هم در مرحله خوبی در این زمینه است. یکی از شرکت‌های دانش بنیان نیز در این زمینه به خوبی مشغول است. از جاهای مختلفی در مورد ساختن واکسن و تست واکسن وارد فاز انسانی می‌شویم و امیدواریم که این مرحله هم با موفقیت طی شود و هرچه سریعتر واکسن کرونای داخل را هم داشته باشیم. درباره خرید خارجی هم تمهیداتی صورت گرفته است و اجازه دهید وزارت بهداشت دقیقتر اعلام نظر کند.»
ربیعی افزود: «این مربوط فقط به واکسن‌های شرکت فایزر بوده است که دمای منفی ۸۰ درجه نیاز داشته است و وزیر راه در جلسه هیات دولت اعلام کرد که هواپیما برای انتقال آن تمهید شده است. اما این دما برای سایر واکسن‌ها نیست.»
وی خاطرنشان کرد: «مردم بدانند که برای خرید واکسن، پول و ارز آن تمهید شده است و ما مشکلی از این نظر نداشتیم. مشکل موانع انتقال پول بوده است که راه‌هایی برای آن پیدا شده است قطعا ما به زودی خرید واکسن‌های تولید شده در خارج و تولیدات داخلی را دنبال خواهیم کرد و دولت از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نکرده است و این را یک مساله ملی می‌داند.»
ربیعی درباره اظهارات اخیر علی مطهری درباره خرید واکسن کرونا و ارتباط آن با FATF نیز گفت: «در مورد واکسن قبلاً همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارائه دادند، در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو به رو بودیم. به طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد قبلا نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود.»
سپید
برچسب ها: خرید ، واکسن ، ریسک بالا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: