کد خبر: ۲۶۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۹ - 2020December 21
رئیس سازمان نظام پزشکی مطرح کرد؛
ظفرقندی با بیان اینکه ما جزو ۵ کشور دنیا از نظر مرگ و میر کرونا در جهان بودیم، اظهار کرد: در حال حاضر با این رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وضعیتمان بهبود یافته است. اگر از ابتدا دستورالعمل درستی داشتیم، نتایج بهتری می‌گرفتیم.
شفاآنلاین>سلامت>ظفرقندی گفت: برای قطع زنجیره انتقال کرونا باید ۶۵ درصد مردم کشور واکسن بزنند.

به گزارش شفاآنلاین:محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری اظهار کرد: با تمهیداتی که انجام شد و همراهی مردم، شیب نزولی بیماری کرونا در کشور را شاهد هستیم؛ این نشان می‌دهد که اگر تصمیمات درست گرفته شود و مردم هم همکاری کنند، نتایجی رخ می‌دهد.

او افزود: پس از اوج گیری کرونا دو هفته تعطیلی داشتیم و از اواسط آبان محدودیت‌هایی برای برخی شهر‌ها اعمال شد. آنچه در حال حاضر می‌بینیم نتیجه همین محدودیت‌ها و رعایت مردم است. خوب بود که این تمهیدات به عنوان تصمیمات راهبردی از مدت‌ها قبل گرفته می‌شد؛ در واقع اگر به این نتیجه می‌رسیدیم که تعداد مبتلایان و تعداد مرگ و میر در هر شهر، نسبت به جمعیت برای اعمال محدودیت‌ها تعیین کننده باشد، در پیک‌های قبلی هم نتایج بهتری را به دست می‌آوردیم. امیدواریم در ادامه هم شرایط طوری باشد که مردم و کادر درمان آسیب کمتری ببینند.

ظفرقندی با بیان اینکه ما جزو ۵ کشور دنیا از نظر مرگ و میر کرونا در جهان بودیم، ادامه داد: در حال حاضر با این رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وضعیتمان بهبود یافته است. اگر از ابتدا دستورالعمل درستی داشتیم، نتایج بهتری می‌گرفتیم.

او تصریح کرد: طبق آمار، دیروز میزان فوت ناشی از کرونا در آمریکا ۱۲۶۲ نفر، روسیه ۵۸۵ نفر، انگلیس ۵۳۴ نفر، ایتالیا ۵۳۳ نفر، مکزیک ۷۶۲، آلمان ۳۳۳ نفر، ترکیه ۲۴۱ نفر و هند ۳۴۲ نفر بود؛ براین اساس ایران دیگر جزو ۱۰ کشور اول از نظر میزان مرگ نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی در پاسخ  درباره اجباری یا اختیاری بودن واکسیناسیون کرونا گفت: برای قطع زنجیره انتقال کرونا باید ۶۵ درصد مردم کشور واکسن بزنند. 

او افزود: نباید وارد جوسازی مسموم شویم، رسانه‌های خارجی به دنبال جوسازی هستند و اینجاست که نهاد‌های مدنی مانند نظام پزشکی باید ورود کنند. همچنین انجمن علمی عفونی باید درباره واکسن توضیحات لازم را بدهد تا آگاهی مردم در این باره افزایش یابد.

تامین واکسن برای مردم یک اولویت حیاتی است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره تامین واکسن کرونا گفت:  تامین واکسن برای مردم یک اولویت حیاتی و قطعی است. این تامین باید در ابعاد وسیع و در بازه زمانی مشخص و محدود برای مردم فراهم شود. تامین ۵۰ میلیون واکسن در طول هشت ماه خیلی موثر نیست، بلکه این تعداد باید در عرض سه ماه تامین و تزریق شود، زیرا اگر فاصله بیفتد، زنجیره ویروسی قطع نمی‌شود.

او افزود: واکسیناسیون در دنیا شروع شده و باید به سرعت به میزان کافی و در مدت زمان مشخص برای مردم ایران با اولویت اقشار آسیب پذیر و کادر درمان واکسن تامین شود، البته طبیعی است که در این بخش همه امکانات کشور باید بسیج شوند. فقط بخش دولتی نمی‌تواند در این حوزه اقدام کند، بلکه بخش خصوصی هم باید در تهیه و توزیع واکسن ورود کنند. پیشنهاد سازمان نظام پزشکی هم در این زمینه به صورت کتبی به وزیر بهداشت داده شده است.

ظفرقندی ادامه داد: اگرچه محدودیت‌های اقتصادی وجود دارد، اما با تامین واکسن، اقتصاد و معیشت مردم به شرایط عادی باز می‌گردد. مسابقه‌ای که در حال حاضر در جهان راه افتاده است و بسیاری از کشور‌ها تلاش می‌کنند تا زودتر تمام مردم را واکسینه کنند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن تبریک مجدد به مناسبت روز پرستار، تصریح کرد: تیم درمان اعم از پزشک و پرستار باید باهم دیده شوند و رشد کنند. خوشحالیم در روز پرستار مطالبی برای حمایت از جامعه پرستاری مطرح شد. طبیعتا باید این ابعاد اقتصادی به صورت پایدار از سوی مجلس و دولت فراهم و طوری برنامه ریزی شود که این فعالیت‌ها ادامه یابد.

ظفرقندی درباره شهدای سلامت، گفت: این مسیر ایثارگرانه در جامعه پزشکی همچنان ادامه دارد و امیدواریم بحث‌هایی که از ابتدا با عنوان شهدای سلامت مطرح بوده، به نتایج عملی و با خروجی‌هایی برسد که خانواده شهدای سلامت از آن بهره‌مند شوند و افرادی که همچنان ارائه خدمت می‌دهند، از این حمایت، اطمینان حاصل کنند.

او درباره بودجه سلامت ۱۴۰۰ بیان کرد: بودجه سلامت در مجلس رشد خوبی داشته است و امیدواریم این رشد خوب با تخصیص خوب همراه شود. گاهی یک بودجه مصوب می‌شود، اما عملیاتی نمی‌شود که مثال‌های آن در سنوات گذشته فراوان است. امیدواریم این بودجه‌ها پایدار باشد تا افزایش کیفیت خوبی در بخش سلامت ارائه شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: ۷۰ درصد مراجعین سرپایی کرونا در بخش خصوصی هستند و ۳۰ درصد در بخش دولتی. در حوزه بستری هم وضعیت پنجاه پنجاه شده است، بنابراین حمایت از هر دو بخش ضروری است.

هر واکسنی که مورد تایید مراجع قانونی  باشد را تهیه می‌کنیم

ظفرقندی درباره علت تاخیر در تامین واکسن کرونا و منابع پیشنهادی برای تامین این واکسن و در عین‌حال ورود نظام پزشکی جهت کمک به واردات این واکسن، گفت: هر واکسنی که مورد تایید مراجع قانونی علمی مانند WHO و FDA قرار بگیرد، طبیعتا باید آن را تهیه کرد و ربطی به شرکت یا کشوری ندارد. وظیفه کشور ما هم تامین واکسن مورد اعتماد است. پیشنهاد ما به دلیل مشکلات تبادل ارزی در همین زمینه است. در حال حاضر دولت عمدتا از سبد WHO یعنی کوواکس، واکسن تامین خواهد کرد.

او یادآوری کرد: عمدتا دو واکسن آکسفورد و چین در دستور کار تامین از طریق کوواکس است که هر زمان تاییدیه دریافت کنند، واکسن تهیه می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: پیشنهاد سازمان نظام پزشکی هم به وزیر بهداشت داده شده و نامه‌ای به دبیر کل سازمان جهانی بهداشت امروز ارسال می‌کنیم. در این نامه اعلام کردیم که ایشان باید به وظیفه بین المللی و انسانی و قانونی خود در زمینه تسهیلات تبادل ارزی و جلوگیری از محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا کمک کند تا واکسن از طرق مختلف و هم از مسیر دولتی و خصوصی وارد شود.

او گفت: ساز و کار تهیه واکسن در بخش خصوصی در برخی موارد محدودیت‌های دولتی را نخواهد داشت و می‌تواند کمک کند تا در زمان زودتری واکسن را تامین کنیم. در عین حال انواع مختلف واکسن کرونا ارائه شده؛ مانند واکسن فایزر و مدرنا که بر مبنای mRNA هستند. همچنین واکسن‌های مدل‌های نوترکیب یا غیرفعال مورد تایید هستند و بسیاری از کشور‌های ثروتمند جنوب خلیج فارس هم از این واکسن‌ها از کشور‌های مختلف استفاده می‌کنند. به نظرم قبل از اینکه به این بپردازیم که کدام واکسن را تهیه کنیم، اولویت این است که هر واکسن مورد تایید علمی با حجم مورد نیاز و در زمان مشخص تامین کنیم.

برای کشور۵۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم

ظفرقندی ادامه داد: کشور ما برای تهیه ۲۰ میلیون واکسن با کوواکس قرار داد بسته است، اما به نظر ما کافی نیست؛ چراکه هر واکسن باید در فاصله سه هفته تا یک ماه با یک دوز تکرار داشته باشد و این میزان واکسن برای ۱۰ میلیون نفر جمعیت است. در حالی که ما حداقل برای کشور۵۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. کشور‌هایی که منابع بیشتری دارند، چندین برابر جمعیتشان واکسن پیش خرید کردند. برای مثال کانادا ۷ برابر جمعیت کشور واکسن پیش خرید کرده است. ۲۰ میلیون واکسن کافی نیست و باید مسیر‌های دیگری برای تامین واکسن پیدا کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره جهش کرونا در انگلیس، گفت: همه نگران جهش ویروس در انگلیس هستند و بسیاری کشور‌های اروپایی از امروز رفت و آمد به انگلیس را متوقف کرده اند. ارزیابی علمی نشان می‌دهد که این جهش، مانع مسیر واکسن‌های تهیه شده نیست. واکسن‌هایی که اکنون تهیه شده، روی ویروس جهش یافته هم موثر است. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که واکسن‌ها با وجود جهش ویروس، همچنان اثربخش هستند.

ظفرقندی درباره واکسن کرونای تولید داخل گفت: واکسن تولید داخلی بسیار ارزشمند است. در گذشته خط تولید واکسن را در موسسه رازی داشتیم که سال‌ها بود که تعطیل شده و هیچ حرکت دیگری هم در کشور نداشتیم. در حال حاضر به طور مشخص هفت خط دانش فنی برای ایجاد واکسن در کشور راه افتاده است. برخی از آن‌ها روی ویروس غیرفعال عمل می‌کنند و حداقل دو مرکز هم روی واکسن MRNA دارند کار می‌کنند که به جا‌های خوبی رسیده اند. یک مورد که به مطالعه انسانی رسیده و دو مورد دیگر هم تا یک ماه آینده به فاز انسانی می‌رسد که بسیار خوب است.

برای نجات جان انسان‌ها باید واکسن را وارد کنیم

او تاکید کرد: کسی نمی‌گوید که نباید واکسن وارد کنیم. فوت یک نفر هم زیاد است. اینکه باید واکسن را در زمان مشخص وارد کنیم، قطعی، پزشکی، انسانی و اقتصادی است. آسیب اقتصادی اینکه کشور را با همین شرایط به تابستان بکشانیم، به امید تولید مکفی واکسن در کشور بسیار بیشتر است. باید برای نجات جان انسان‌ها واکسن را وارد کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره عوارض واکسن‌های ایرانی گفت: شرکت‌ها فعلا فاز حیوانی را طی کردند. صد‌ها میمون را وارد کردند و روی میمون و موش آزمایشات انجام شده و به لحاظ علمی نتایج خوب بوده است. فاز یک انسانی بر روی ۵۰ تا ۶۰ نفر است که نتایج آن باید بررسی شود تا بعد وارد فاز دوم شوند. فاز سوم هم باید طی شود که انجام و ارزیابی هر یک از این‌ها حدود دو ماه وقت می‌برد. هنوز فاز انسانی نداشتیم و امیدواریم فاز انسانی واکسن‌ها مانند فاز حیوانی با موفقیت انجام شود.

ظفرقندی درباره اینکه آیا حاضر است واکسن داخلی را تزریق کند، گفت: واکسنی که با ضوابط علمی تولید شود تزریق می‌کنم البته من به کرونا مبتلا شده ام و فعلا کسانی که مبتلا شده اند، تزریق برای آنها ممنوع است.

او درباره اینکه به نظر می رسد بین ستاد ملی مقابله با کرونا و سایر نهادها مانند نظام پزشکی تعامل خوبی وجود ندارد، گفت: یکی از ایرادات سازمان نظام پزشکی در ساماندهی کرونا موضوع ضعف تعامل ستاد ملی کرونا با سایر نهادهاست. مدیریت و کنترل کرونا یک عزم ملی و جمعی با کمک همه رسانه‌ها و نهادهای مدنی و ملی را می‌طلبد. اگر بخواهیم اقدام موفقی انجام شود، باید این تعامل‌ها صورت بگیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: متاسفانه نگرش حل همه مشکلات از طریق دولت، سالهاست که نهادینه شده است. واقعیت این است که در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا سازمان نظام پزشکی حضور نداشت و اکنون هم حضور ندارد اما ما در مقاطع مختلف عقب نشینی نکردیم و پیشنهادات خود را مکتوب و رسانه‌ای اعلام کردیم.

ظفرقندی بیان کرد: به طور رسمی از طرق مختلف توانستیم در جاهایی که فکر می‌کردیم، آسیب‌هایی وارد شده است از آسیب ها با بیانیه و مصاحبه جلوگیری کردیم.

او افزود: برای مثال در ابتدای شیوع کرونا در اسفند اعلام شد که هفته آینده مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی می‌شوند و ما همان زمان مکاتبه کردیم و بیانیه دادیم و جلوی این اقدام گرفته شد یا در ابتدا مسئولیت ستاد ملی کرونا با وزارت بهداشت بود در حالی که بسیاری از تصمیمات کلان اقتصادی باید در سطوح بالای کشوری گرفته شود؛ در این زمینه بیانیه دادیم که در راس ستاد ملی باید رئیس جمهور قرار گیرد و این موضوع در شورای امنیت ملی تصویب شد.اگرچه تعامل ها دوطرفه نبود اما ما نظرات خود را اعلام کردیم.

شرایط انتقال واکسن فایزر را برای تزریق نداریم

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره اینکه گفته می‌شود شرایط انتقال و خرید واکسن فایزر را نداریم گفت: انتقال واکسن فقط بحث هواپیمایی نیست. سازمان هواپیمایی فقط می‌تواند واکسن را به اقصی نقاط کشور منتقل کند؛ این واکسن زنجیره انتقال منفی ۷۰ درجه را می‌خواهد، اما این امکانات در داخل کشور وجود ندارد. این موضوع را ما اعلام نمی‌کنیم بلکه این‌ها اظهارات دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کروناست که شرایط انتقال واکسن فایزر را برای تزریق نداریم.

او درباره اینکه چرا وضعیت شهدای سلامت تعیین تکلیف نشده است، گفت: ما اختلاف نظر جدی درباره معیار‌ها و سرعت کار داریم. نزدیک به یکسال است که از شیوع کرونا می‌گذرد، اما هنوز به صورت قطعی پرونده برخی شهدای سلامت هنوز بررسی نشده است. اخیرا ۴۰ شهید مدافع سلامت تایید شدند و کمیته شهدای سلامت اعلام کرده است که فقط کادر درمان در بخش کووید ۱۹ و آی سی یو شهدای سلامت محسوب می‌شود، در حالیکه یک پزشک عمومی در بخش سرپایی هم با بیمار کرونایی در ارتباط است و اگر جان خود را ازدست بدهد باید شهید محسوب شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: باید توجه داشت که ۷۰ درصد مواجهه پزشکان با کرونا در بخش خصوصی و سرپایی اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آن‌ها را در نظر نگرفت، مکاتباتی انجام دادیم و جلساتی با وزیر بهداشت هه در این زمینه داشته ایم.

تنها راه ایمنی گله‌ای واکسیناسیون است

ظفرقندی بیان کرد: از مسئولان علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ کس به ایمنی گله‌ای تاکید نداشته است؛ تنها راه ایمنی گله‌ای واکسیناسیون است. در بیماری که مرگ و میر بالا دارد هیچ پزشکی که در ابعاد علمی قابل قبول باشد به ایمنی گله‌ای جز از طریق واکسیناسیون اعتقاد ندارد. باید توجه داشت برخورد‌های ناموفق در زمینه کنترل رفت و آمد و تامین ماسک و اقلام حفاظتی بوده است، اما اینکه ایمنی گله‌ای در سیاست‌ها تاثیرگذار بوده باشد، ما چیزی ندیدیم.


رئیس سازمان نظام پزشکی درباره ایمنی واکسن کرونا و برخی هجمه ها به آن تصریح کرد: در برخی بیماری ها مانند فلج اطفال ایمنی دائمی است اما در بیماری مانند آنفلوانزا ایمنی کوتاه مدت است.کرونا یک بیماری نوپدید است و سابقه ای درباره نحوه مقابله با آن وجود ندارد. 

ظفرقندی درباره ادعاهای درمان کرونا با داروهای گیاهی و نامه نگاری با وزارت بهداشت هشدار داد و گفت: روش علمی با فرضیه قابل قبول نیست و نمی توان با جان انسان ها با فرضیه بازی کرد و درمان باید با شواهد علمی باشد. ما با داروی گیاهی مخالف نیستیم و اگر کسی ادعای درمان کرونا با داروی گیاهی دارد، باید مراحل علمی و فازهای بالینی را طی کند و اگر به نتیجه رسید مورد استفاده قرار گیرد.

تاکنون هیچ داروی شیمیایی و گیاهی برای کرونا تایید نشده است

او افزود: تنها راه ورود دارو به چرخه درمان مطالعات بالینی است و هر دارویی مبتنی بر شواهد علمی تاییدیه بگیرد ما با آن موافق هستیم؛ تاکنون هیچ داروی شیمیایی و گیاهی برای کرونا تایید نشده است.

ظفرقندی درباره چهار داروی گیاهی مورد تایید وزارت بهداشت برای کرونا گفت: ما این چهار دارو را تایید نمی‌کنیم؛ درباره این داروها با وزارت بهداشت مکاتبه‌ای کرده و اعلام کرده ایم شواهد علمی این داروها را به ما بدهید اما تاکنون پاسخی به ما  نداده اند.

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: این سازمان از داروهای گیاهی با شواهد علمی حمایت می‌کند، مهم این است که بسیاری از موارد با فرضیه اثبات نشده مطرح می شود و موجب به تعویق افتادن درمان بیماران می شود. yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: