کد خبر: ۲۶۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 20
در پي درج خبري با عنوان شما در اولويت واكسن آنفلوانزا نيستيد،وزارت بهداشت توضيحاتي در اين باره ارائه كرد.
شفاآنلاين:در پي درج خبري با عنوان شما در اولويت واكسن آنفلوانزا نيستيد،وزارت بهداشت توضيحاتي در اين باره ارائه كرد.

به گزارش شفاآنلاين در جوابيه وزارت بهداشت آمده:
در ارتباط با تأمین و توزیع واکسن آنفلوانزا به تعداد کافی، در کنار آثار تحریم های ظالمانه امریکا ، به دلیل شیوع بیماری کرونا، شرکتهای تولید کننده خارجی بخشی از ظرفیت های خود را به تحقیقات در خصوص واکسن کرونا اختصاص دادند ضمن آنکه  این کشور ها نیز با رشد تقاضا برای ایمن سازی جامعه تحت ریسک خود مواجه بوده اند درحالی که به دلیل محدود بودن ظرفیت تولید، قادر به تأمین آن نبودند.
  در این بین افزایش ناگهانی قیمت واکسن آنفلوانزا در دنیا به دلیل افزایش تقاضای جهانی آن و رصد بسیار سختگیرانه امریکا و اروپا، تأمین این واکسن از این منابع را دشوار نمود تا جایی که علیرغم تامین ارز مورد نیاز، شرکت واردکننده موفق به تأمین نشد. با این وجود حسب اعلام نیاز از جانب معاونت محترم بهداشت که بصورت سالیانه اعلام میگردد؛ در مجموع تعداد ۸ میلیون و ۸۸۰ هزار دوز برآورد و نیاز اعلام گردید که طی چهار فراخوان انجام شده به میزان بیش از 21میلیون دوز، مجوز واردات داده شد. ولی در نهایت به دلایل فوق الاشاره در نهایت سه شرکت بهستان (1.300.000 دوز)، اهران تجارت (200.000 دوز) و روژین دارو(600.000 دوز) تامین و وارد نمودند که از این میزان در مجموع یک میلیون و ۹۰۰ هزار  دوز حسب اعلام نیاز معاونت بهداشت برای گروههای پرخطر تحویل آن معاونت گردید و 200 هزاردوز الباقی مقرر شده است با توجه به نوع ارز تخصیص یافته (دولتی و نیمایی) طی دو مرحله و در هر مرحله به میزان ۱۰۰ هزار دوز بین داروخانه های سراسر کشور توزیع تا پس از ثبت کد ملی متقاضی در سامانه TTAC در دسترس بیماران قرار گیرد.
 اولویت بندی و مشخص نمودن گروههای آسیب پذیر نیز طی جلسه ای در تاریخ 31/06/99 تصمیم گیری و حسب موارد مطرح، مقرر شد در مرحله اول توزیع واکسن آنفلوانزا از طریق معاونت بهداشتی و در اولویت اول برای گروه های پرخطر شامل زنان باردار، بیماران خاص و صعب العلاج، کادر بهداشت و درمان بصورت رایگان صورت گیرد.
گفتنی است در حال حاضر همراه داشتن کارت ملی برای ثبت کد کلی در سامانه تیتک توسط داروخانه الزامی است و دارخانه های منتخب تهران برای عرضه واکسن ۱۳ آبان، ۲۹ فروردین، ۲۲ بهمن، ایثار، شهید کاظمی، هلال احمرمرکزی و شماره ۲ و هلال احمر شهرری می باشد.






نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: