کد خبر: ۲۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۲ تير ۱۳۹۳ - 2014July 03
شفا آنلاین- بر اساس یک رتبه بندی بین المللی که میزان خدمات آموزشی، فرهنگی و بشردوستانه کشورهای جهان را نشان می دهد، ایرلند درمیان 125 کشور، مقام اول و لیبی مقام آخر را کسب کرده است.
به گزارش شفا آنلاین ازپایگاه فرانسوی زبان تاپ سانته، تاکنون در مطالعات زیادی کشورها را بر اساس اقتصاد و جمعیت رتبه بندی کرده اند اما تعداد کمی از این مطالعات به رتبه بندی کشورها از لحاظ سطح خدمات آموزشی، فرهنگی و بشردوستانه پرداخته شده است.

رتبه بندی Good Country Index که ابتکار «سیمون آنهولت» (Simon Anholt) مشاور مستقل سیاسی است کشورها و مناطق را از لحاظ بیشترین خدماتی که در زمینه صلح، علم و فناوری، آب و هوا و سلامت انجام داده اند، رتبه بندی کرده است.

طبق این گزارش سیمون آنهولت از انگلیس یک مشاور مستقل سیاسی است که برای کمک به توسعه و اجرای راهکارهایی برای تقویت کار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با سایر کشورها فعال است.

محور تمرکز این رتبه بندی بر خدماتی قرار دارد که یک کشور انجام می دهد و وضعیت اقتصادی آن کشور مد نظر قرار نگرفته است.

در این رتبه بندی کشورها از لحاظ خدماتشان در خصوص علم و فناوری، فرهنگ، صلح و امنیت، نظم جهانی، سیاره زمین ، آب و هوا، رفاه ، برابری و بهداشت و سلامت سنجیده شده اند.

پس از بررسی این شاخص ها، لیبی در کل حداقل امتیاز را کسب کرد و ایرلند در مجموع شاخص ها با کسب بیشترین امتیاز، 124 کشور را در پشت سر گذاشت.

اما ایرلند در برخی شاخص ها مثلا مشارکت در علم و صنعت رتبه 20، فرهنگی رتبه 7، صلح بین المللی و امنیت رتبه 33 و نظم جهانی رتبه 4 را کسب کرده است.

10 کشور اول این رتبه بندی عبارتند از ایرلند، فنلاند، سوییس، هلند، نیوزلند، سوئد، انگلیس، نروژ، دانمارک و بلژیک.

یمن، ونزوئلا، بنین (کشوری در غرب آفریقا)، اندونزی، زیمباوه، آنگولا، آذربایجان، عراق، ویتنام و لیبی نیز 10 کشور آخر این رتبه بندی هستند.

براین اساس انگلیس نیز در برخی شاخص ها مانندشاخص مشارکت در علم و فناوری رتبه اول را کسب کرد، ایسلند از لحاظ شاخص خدمات به سیاره زمین و آب و هوا در صدر قرار دارد و بلژیک نیز فرهنگی ترین کشور جهان شناخته شد.

علاوه براین آلمان در صدر فهرست شاخص نظم جهانی قرار دارد که در این فهرست به رشد جمعیت نگاه شده است، اسپانیا نیز بیشترین خدمات را از نظر مواد غذایی و کمک های بشردوستانه انجام داده است.

در این میان ایران نیز در مجموع کل شاخص ها رتبه 115 را به خود اختصاص داده است.

آنهولت این رتبه بندی را با استفاده از 35 مجموعه گزارش سازمان های بین المللی انجام داده است که سازمان ملل متحد، سازمان های غیر دولتی و دیگر سازمان های بین المللی برای پیگیری خدماتی که کشورها انجام می دهند آن را تهیه کردند.

این خدمات عبارتند از علم و فناوری، فرهنگ، صلح و امنیت بین المللی، نظم جهانی، سیاره و آب و هوا، رفاه و برابری، و سلامت و تندرستی.

این محقق حوزه سازمان های بین المللی می گوید: در این رتبه بندی تلاش شده است کشورها را از لحاظ خدماتی که برای سیاره زمین و نژاد انسان ها انجام داده اند نیز رتبه بندی شوند.

وی جهانی شدن و بی مرزی را از بزرگترین چالش های پیش روی بشر امروز عنوان کرد و گفت: تغییر آب و هوا، بحران اقتصادی، تروریسم، قاچاق مواد مخدر، برده داری مدرن، بیماری های همه گیر، فقر و نابرابری، رشد جمعیت، غذا و کمبود آب، انرژی، انقراض گونه ها، حقوق بشر، و مهاجرت از جمله عوامل جهانی شدن و بی مرزی است.

آنهولت توضیح داد: تمامی این مشکلات در سراسر مرزهای ملی گسترش یافته است، بنابراین تنها از طریق تلاش های بین المللی است که می توان این مشکلات را حل کرد.

وی افزود: مشکل اینجاست که بسیاری از کشورها صرفا بر راه حل های داخلی برای مشکلات خود تمرکز دارند و تا زمانی که این رویکرد تغییر نکند نمی توان به مناطق دارای مشکل کمک کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: