کد خبر: ۲۶۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 13
طرح به موقع
مردم نباید با سهل‌انگاری و خودخواهی طولانی‌ترین شب سال را به مرگبارترین شب سال تبدیل کنند چرا که الان ویروس کرونا از خانواده‌ها بیشتر منتقل می‌شود تا از محل کار بنابراین باید بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی در خانواده‌ها توجه داشت.
شفاآنلاین>سلامت>یک ماه از تشدید محدودیت‌های کرونایی در سطح کشور می‌گذرد. در این مدت بالاخره تعداد مبتلایان و فوتی‌ها به نصف رسید اما باز هم خطر در کمین مردم است؛ خطری که نگرانی‌های زیادی را برانگیخته. دورهمی شب یلدا یکی از اساسی‌ترین نگرانی این روزهای ستاد مقابله با کروناست. طی گذشت ۱۰ ماه از گسترش کرونا در کشور با وجود قرنطینه و مرگ عزیزان، افسردگی در بین مردم حاد شده و مسوولان از خسته شدن آنها و ادامه زنجیره انتقال بیماری با شکستن محدودیت‌ها نگران هستند. با این اوصاف دیروز رییس ستاد اجرایی فرمان امام از آغاز تست انسانی واکسن کرونا در هفته نخست دی‌ماه خبر داد.
طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر فقط ۱۲ شهر قرمز هستند. در گیلان چهار شهر آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش قرمز هستند. در مازندران پنج شهر آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا نیز قرمز هستند. در عین حال شهر زرین‌دشت در فارس، بافت در کرمان و گمیشان در گلستان نیز در وضعیت قرمز به سر می‌برند که هنوز روند نزولی نداشتند و مابقی شهرستان‌های کشور یعنی ۲۳۱ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۰۵ شهرستان در وضعیت زرد بیماری قرار دارند.
به گفته معاون وزیر بهداشت ۵۱ درصد ابتلا در موارد بیمارستانی و بستری ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است که مردم خیلی این موضوع را جدی نمی‌گیرند به ویژه در شب‌های منتهی به شب یلدا لازم است به این موضوع بسیار توجه شود. اگر غفلتی صورت گیرد تمام دستاوردها را از بین می‌برد.
همچنین حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم در این خصوص واکنش نشان داد و اعلام کرد: نگرانی اصلی آنها دورهمی شب یلدا و افزایش سرمای هواست که طبیعتا باعث افزایش کرونا در جامعه می‌شود. اکثر مسوولان از مردم خواستند از دورهمی شب یلدا چشم‌پوشی کنند و تصور نکنند اوضاع عادی است و می‌توانند مانند گذشته معاشرت داشته باشند.
در این رابطه توصیه‌های بهداشتی هم تاکید می‌کند مراقب رفتارهایی که باعث افزایش شیوع بیماری کرونا در جامعه می‌شود، باشیم. این توصیه‌ها می‌گویند لغو دورهمی‌های کوچک با ضریب افزایشی ۸۳ درصد در جلوگیری از شیوع کرونا بسیار موثر است و یکی از مهم‌ترین دورهمی‌های مناسبتی ما ایرانیان یعنی شب یلدا در پیش است و ممکن است بلندترین شب سال تبدیل به مرگبارترین شب سال شود.
از همین رو سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده پیشنهاد دادیم در شب یلدا منع تردد از ساعت ۱۸ آغاز شود و همه کسب‌و‌کارها در آن روز تعطیل باشند اگرچه احتمال تعطیلی یک روزه اصناف و اعمال محدودیت تردد از ساعت ۱۸ در شب یلدا وجود دارد. همچنین پیشنهاداتی هم برای وزارت ارتباطات مطرح است تا طرح‌هایی مانند اینترنت رایگان را در شب یلدا ارائه کند. البته این گفته در حد پیشنهاد بوده و ستاد باید تصویب کند.
پرهیز از برگزاری دورهمی‌های یلدا
در همین راستا مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تشدید محدودیت‌های شب یلدا  گفت: تقریبا کرونا یک سال است که در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است. در تمام کشورها محدودیت‌ها و جریمه‌های گزافی برای ناقضان قانون تعیین شده است. در کریسمس پیش‌رو هم با وجود ساخت واکسن کرونا در کشورهای اروپایی اما هنوز برای دورهمی‌ها هشدار دادند زیرا تا به طور کامل این بیماری ریشه‌کن نشود مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. مردم نباید فکر کنند چون واکسن ساخته شده، پس می‌توانند به روال عادی زندگی خودشان برگردند. در ایران هم این امر صدق می‌کند. هنوز واکسن کرونای ایران راه طولانی را در پیش دارد. پس تا آن زمان همچنان مردم باید از حضور در تجمعات پرهیز کنند. متاسفانه هنوز باور نکرده‌ایم این ویروس حالا حالاها با ما خواهد بود و معلوم نیست چند سال دیگر کرونا باشد. علت اصلی موج‌های ممتد کرونا، عدم پایبندی شهروندان به دستورالعمل‌های بهداشتی و برگزاری تجمعات و مسافرت‌های غیرضروری است.
وی افزود: مردم نباید با سهل‌انگاری و خودخواهی طولانی‌ترین شب سال را به مرگبارترین شب سال تبدیل کنند چرا که الان ویروس کرونا از خانواده‌ها بیشتر منتقل می‌شود تا از محل کار بنابراین باید بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی در خانواده‌ها توجه داشت. چه‌بسا کادر درمان ۱۰ ماه است در خط‌مقدم بدون امکانات می‌جنگد. حالا با برگزاری مراسم یلدا انگار مردم به کادر درمان دهن‌کنجی می‌کنند. تشدید محدودیت‌های کرونایی در شب یلدا تنها راهکار کارآمد برای قطع زنجیره انتقال کرونا است. قطعا اگر رییس ستاد تصویب کند ما هم از آن استقبال خواهیم کرد.
واکسن در راه است
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص اولویت تزریق واکسن به کودکان اظهار کرد: کودکان درگیری شدیدی به این بیماری ندارند و واکسن کرونا قرار است برای پیشگیری از بروز نوع شدید این بیماری در بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد و در حال حاضر کودکان در اولویت واکسیناسیون برای این بیماری نیستند.
وی با بیان اینکه افراد آسیب‌پذیر، بیماران زمینه‌ای و افراد مسن در اولویت تزریق واکسن قرار دارند گفت: پس از تزریق این واکسن برای گروه‌های مذکور افراد عادی واکسن کرونا را تزریق خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه ایمنی بدن افراد مبتلا به کرونا حدود سه ماه در نظر گرفته می‌شود افزود: از آنجایی که ایمنی بهبودیافتگان در مقابل کرونا پایدار نیست و بعد از سه ماه از بین می‌رود، این افراد نیاز به واکسینه شدن در مقابل ویروس کووید۱۹ دارند.
محرز گفت: برای مرحله اول ۵۶ نفر در نظر گرفته می‌شود و در مرحله بعدی باید روی حدود ۱۰۰ نفر کار شود. این مرحله آزمایش روی گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال انجام می‌شود و واکسن به کودکان و زنان باردار تزریق نمی‌شود. یعنی مقاوم‌ترین گروه سنی و آنهایی که به شکل بدون علامت ویروس را پخش می‌کنند، تست می‌شوند.
او افزود: برای داوطلب‌ها یک رضایتنامه درست شده است، هرکسی که داوطلب باشد به شرطی که کووید نگرفته باشد، انتخاب می‌شود. آنها را تست می‌کنیم که کووید آنها منفی باشد و سلامتشان به طور کامل بررسی می‌شود.
این پزشک توضیح داد: این افراد در یک هتل نگهداری می‌شوند که در مدت تزریق واکسن کووید نگیرند و باید تحت نظر باشند. یک بیمارستان سیار هم کنار هتل قرار می‌گیرد که پزشک با تمام تجهیزات در آن حضور داشته باشد و این واکسن در دو نوبت تزریق می‌شود. بعد از تزریق نوبت اول داوطلبان توسط من و همکارانم کنترل می‌شوند، به علاوه اینکه یک پزشک در بیمارستان سیار آماده است.
محرز عنوان کرد: معمولا در این شرایط برای داوطلبان جایزه‌ای هم در نظر گرفته می‌شود، اگر مشکلی برایشان پیش بیاید بیمه هستند و خدای ناکرده اگر مساله حادتری پیش بیاید دیه داده می‌شود.
محقق پروژه ساخت واکسن کرونا توضیح داد: ممکن است این اتفاق رخ بدهد، الان در حال چیدن مقدمات هستیم و اگر بهمن شروع کنیم و سه مرحله آزمایش انسانی را اجرا کنیم و ان‌شاءالله موثر باشد ساخت آن تا اردیبهشت یا خرداد زمان می‌برد. زمان رسیدن واکسن خارجی هم زودتر از تیرماه نخواهد بود. پس به نظر من با توجه به پولی که برای آن واکسن باید بدهند که تازه تیر به دست ما برسد این کار خیلی به درد نمی‌خورد. چون آن واکسن به این زودی که نمی‌آید و گفتند ارسال آن به ایران تا تیرماه طول می‌کشد.
او افزود: ببینید برای مثال درباره واکسن آنفلوآنزا که هرسال از فرانسه و هلند خریداری می‌کنیم، دو سال است که کمبود داریم و اینها با سختی تحویل داده می‌شوند. به همین دلیل ما باید خودکفا باشیم، ما باید واکسن‌هایمان را در ایران تولید کنیم، دانش این کار را داریم و می‌توانیم.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: