کد خبر: ۲۶۸۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 11
در مرحله نخست این واکسن روی موش مورد ارزیابی قرار گرفت که میزان بالای آنتی بادی ایجاد شده در موش‌ها نشان از ایمن سازی موفق آن بود.

شفاآنلاین>سلامت>عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: نتایج تحقیقات واکسن کووید ۱۹ بر روی موش و میمون موفقیت آمیز بود.

 به گزارش شفاآنلاین: آقای دکتر مسعود سلیمانی عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه تولید واکسن کرونا در کشور گفت: واکسن ایرانی همزمان با فناوری mRNA که فناوری مورد استفاده در واکسن مادرنا و فایزر است در حال طی کردن مراحل تحقیقاتی است که نتایج آن تاکنون موفقیت آمیز بوده است.

وی افزود: در مرحله نخست این واکسن روی موش مورد ارزیابی قرار گرفت که میزان بالای آنتی بادی ایجاد شده در موش‌ها نشان از ایمن سازی موفق آن بود. در مرحله بعدی این واکسن روی میمون مورد آزمایش قرار گرفت و توانستیم نتایج خوبی را از فعال شدن سیستم ایمنی میمون‌ها و ترشح آنتی بادی‌های لازم بگیریم. امیدواریم ظرف یک ماه آینده مجوز کارآزمایی بالینی آن را بگیریم و بتوانیم با حمایت‌های لازم، واکسن را به مرحله تولید صنعتی و انبوه برسانیم.

آقای دکتر سلیمانی در ادامه تأکید کرد: تولید واکسن در مرحله صنعتی از مرحله تحقیقاتی نیز مهم‌تر است؛ زیرا کار بسیار حساسی است و نیاز به زیرساخت‌های لازم دارد و بحث نگهداری و پایدار واکسن نیز بسیار حائز اهمیت است که ما توانستیم در این زمینه نتایج خوبی را کسب و واکسن را به مدت ۱۰ روز در دمای ۴ درجه سلسیوس نگهداری کنیم.


تولید داروی کرونا

همچنین آقای دکتر زهیر صراف حسن عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تولید داروی کرونا با همکاری تیم تحقیقاتی متشکل از محققان و پژوهشگران کشور

گفت: این دارو در بیماران بدحال کرونایی بستری در بیمارستان نتایج مطلوبی داشته و در بهبود وضعیت ریه و میزان اکسیژن خون آن‌ها تأثیرگذاری خوبی داشته است که در مرحله آزمایش بالینی در چند بیمارستان کشور مورد استفاده قرار گرفت و طی صحبت‌های صورت گرفته با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تأمین اعتبار از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمک دانشگاه برای تولید انبوه آن، ان شاءالله در سطح گسترده تولید شود و در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد.

در ادامه خانم دکتر منصوره موحدین رییس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس از فعالیت‌های این دانشکده در زمینه مقابله با کرونا خبر داد و افزود: علاوه بر اقدامات ذکر شده از سوی تیم تحقیقاتی آقایان دکتر مسعود سلیمانی و دکتر زهیر صراف حسن، دو طرح دیگر نیز در راستای تولید واکسن کووید ۱۹ از سوی آقایان دکتر رسایی و دکتر رهبری زاده در حال انجام است. همچنین در گروه ویروس شناسی با همکاری آقای دکتر سلیمان جاهی آزمایشگاه مورد تأیید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جهت ارزیابی محصولات ضدعفونی کننده برای پیشگیری از ابتلا به کرونا راه اندازی شد تا محصولاتی را که در این خصوص وارد بازار می‌شود مورد ارزیابی قرار دهد.

برچسب ها: تولید ، واکسن ، کویید19
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: