کد خبر: ۲۶۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 09
مریم اکبری نوشاد
از شروع و شیوع کرونا در کشور سکوت نکرده و طبق رسالت اجتماعی خویش نوشتم. خیلیها مثل من دغدغه مند گفتند و نگاشتند اما چه فایده؟!
شفاآنلاین>سلامت>اپیزود اول: دختر بســیار زیبا و خــوش بیان در حــال تمرین متن یا نوشتهای برای مقام مادر است. بیان شیوا و قابل تحسینی دارد. دانش آموزی ده یازده ساله است. در پایان اشــتباهی در خواندنش اتفاق میافتد و خود را جلو دوربین میزند. 
اپیزود دوم: صدایی ضبط شده از تمرین سوره عصر توسط مادر و فرزند. مادر خشمگین است و مرتب فریاد میزند. دانشآموز از ترس زیاد بغض کرده اســت و با وحشت آیه ها را تکرار میکند. این روزهــا در فضای مجازی بســیار از آمــوزش آنلاین و مشــکلاتش میبینیم و اکثرا مواردی مانند آنچه ذکر گردید برای خنده و دلخوشی دست به دست میشود. اما اگر از ســمت و سویی دیگر به مســئله بنگریم تمام این موارد درد دارد. از شروع و شیوع کرونا در کشور سکوت نکرده و طبق رسالت اجتماعی خویش نوشتم. خیلیها مثل من دغدغه مند گفتند و نگاشتند اما چه فایده؟! هر روز بدتر از دیروز. دختــر بچه ای که حــال در بهترین ســنین عمرش از فرط اســترس آنگونه محکم بر ســر و صورتش میکوبد در آینده مشکلات روانی زیادی را تجربه خواهد کرد. مادری که از هر طرف تحت فشار است و حال معلم سرخانه هم شــده؛ اگر کرونا پایان یابد از بعد روحی و روانی ســالم نخواهد بود. کودکــی که با آن بغض و ترس مجبور به حفظ کردن آیاتی اســت که شــاید هنوز معنی آنها را نمیدانــد بعدها دچار دین زدگی هم نشود مبتلا به استرس و اضطراب خواهد شد. آقایان مسئول که خود را کنار کشیده اید! چقدر در حال رصد روند آموزش آنلاین و محتوایی هستید؟ آیــا میدانید همانگونه که خودتان رســانهای کردید نه هزار دانش آموز از فرصت تحصیل به دلیل نداشتن گوشی و تبلت محرومند؟ آیا میدانید که برنامه سراسری شــاد کیفیت و کارایی لازم را ندارد؟ آیا میدانید که آموزش آنلاین مدارس غیرانتفاعی تبدیل به عرصه رقابت بین معلمان و اولیا و مدارس شده است؟ آیا باخبر هســتید که هم اولیا و هم معلمــان و از همه مهمتر دانش آموزان در معرض آسیبهای جدی روحی هستند؟ طلب کاردستی و فعالیتهای اضافی که قبلها در قالب هم آموزی کلاسی انجام میگرفت حال بر دوش والدین افتاده است. مادر شــاغل یا خانه دار نمیداند معلم باشد یا معلم کاردستی و ورزش. معلمین از صبح تا شب درگیر مسائل آموزشی هستند و اگر به زودی کانون خانواده این عزیزان بپاشد نباید تعجب کرد چرا که ساعت کارشان به ۲۴ ساعت تغییر کرده است.
از طرفــى دانش آموزان كه همه حصــر در محيط خانه ها مجبورند تا با اين روش آموزشــى كناربياينــد درمعرض خطراز بعد روحى هســتند.ازديدگاه نويسنده ابلاغ طرح درسى ها به مدارس و روشن نمودن موارد آموزشى در شرايط خاص فعلى؛ ضرورت اساسى دارد. در شــرايط كنونى همين كه دانش آموزان سرفصل هاى اصلى را به بهترين نحو بياموزند مدينه فاضله است.اضافه نمودن كتب متعدد كمك درسى و فعاليتهاى غير ضرورى در شرايط حاضر بيش از سود ضرر خواهد داشــت.اگر اين بلاى كرونا تمام شود مجددا تمام اين موارد به بهترين نحو در كلاسهاى حضورى برقرار خواهد شد. تمام آنچه گفته شد فرآيندى سخت وغير قابل اجرا نيست و با بررسى و مطالعه ســريع مى تواند اجرايى شــود. اميد آن داريم كه كل دنياو كشورمان هر چه زودتر ازدام تلخ اين بيمارى نجات يابد و معلمان، اوليا ودانش آموزان مانند سابق از روند تعليم و تربيت لذت ببرند.
آفتاب یزد
برچسب ها: آموزش ، مجازی ، اپیزود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: