کد خبر: ۲۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 02
فوق تخصص بیماری های کلیه و فشار خون در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- عضو انجمن جهانی نفرولوژی گفت: اصولا خوردن آب بیش از رفع تشنگی شاید مفید باشد ولی افزایش بيش ازحد مصرف آن حتی درا فراد کاملا سالم نیز بسیار نادرست وچه بسا خطرناك است.

دکتر فیروز فصیحی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار داشت:مصرف بيش ازحد آب در بیماران قلبی و باعث افزایش برون ده قلب شده و در بيماران كليوي نيز باعث تجمع آب در بدن می شود.

متخصص بیماری های کلیه و فشار خون افزود: در صورت ابتلا به هر دو بیماری مذکور فردبايد بلافاصله در بیمارستان بستری وتحت درمان قرارگيرد. پس توصيه مي شود هر چیز از جمله نوشیدن آب درحد تعادل باشد.

عضو هيات مديره انجمن نفرولوژي كشور تصریح کرد: افراد مبتلا به سنگسازی کلیوی به خصوص از نوع سیستمیک ،به دلیل یک اختلال متابولیسمی بدن اصولا کلیه های سنگ ساز دارند و اغلب دو طرفه است كه باید آب بیشتری بنوشند.

عضو انجمن جهانی نفرولوژی خاطرنشان کرد: دراین گونه افراد برای برقراری همیشگی جریان ادرار با این هدف که از رسوب مواد کریستالی و ایجاد سنگ بر حذر باشند باید و به طور مداوم در حال نوشیدن آب به صورت جرعه ای باشند.

وی ادامه داد: حتی امروزه این روش جرعه جرعه نوشیدن آب را به فرم آب خوردن مثلا دو لیوان هر 2 ساعت ترجیح می دهند تا سطح اسمولاریته در خون پائین و پالایش کلیوی با سرعت بیشتر و حجم مکفی تر برقرار باشد.

فصیحی به این بیماران توصیه کرد: از روزه داری اجتناب و به طور کلی آب بیشتری در طول روز، به ویژه شب مصرف نمایند.

وی افزود: برای نمونه هنگام خواب یک لیوان آب بنوشند و در صورتی که نیمه شب برای دفع ادرار بیدار شدند پس از آن دوباره" آب بنوشند که جریان ادرار برقرار و از رسوب مواد کریستالی نیز پیشگیری شود.

عضو هیئت علمی گروه نفرولوژی،دیالیز و پیوند کلیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خبرنگار شفا آنلاین گفت: اصولا یکی از تصورات غلط در بیماران کلیوی استفاده زیاد یا کم نوشیدن آب است. برخی آب زیاد را با هدف شستشوی کلیه هایشان و برخی آب کم را برای فشار نیامدن به کلیه هایشان می نوشند که هر دو کار غلط است.چراكه علم پزشكي مي گويد آب رابايد دردحد تعادل ونيازبدن نوشيد نه كم ونه زياد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: