کد خبر: ۲۶۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 07
بر اساس برآوردها برای ارسال واکسن کرونا به سراسر جهان ۸ هزار هواپیمای جامبوجت (بوئینگ ۷۴۷) نیاز است و این میزان حمل‌ونقل، با فرض یک دوز برای یک نفر برآورد شده است.
شفاآنلاین>سلامت>در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان در حال تدارک امکاناتی هستند که بتوانند بعد از خرید واکسن آنها را سالم به مشتری‌ها تحویل دهند و فرودگاه‌های جهان اکنون درگیر ساخت موقت انبارهایی می‌شوند که بتوانند واکسن‌ها را نگهداری کنند.

به گزارش شفاآنلاین: بر اساس برآوردها برای ارسال واکسن کرونا به سراسر جهان ۸ هزار هواپیمای جامبوجت (بوئینگ ۷۴۷) نیاز است و این میزان حمل‌ونقل، با فرض یک دوز برای یک نفر برآورد شده است. انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی «یاتا» در حال کار بر روی یک طرح بین‌المللی است تا هماهنگی لازم را میان فرودگاه‌ها، ارگان‌های بهداشتی جهان و شرکت‌های دارویی ایجاد کند. به گفته این نهاد بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی ارسال و جابه‌جایی میزان مورد نیاز واکسن کرونا به سراسر جهان بزرگ‌ترین چالشی است که صنعت حمل‌ونقل هوایی در تاریخ خود با آن مواجه بوده است.
چالشی بزرگ برای حمل‌ونقل هوایی
الکساندر دو جونیاک، مدیر اجرایی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی تحویل این واکسن‌ها را «رسالت قرن» صنعت حمل‌ونقل هوایی می‌داند. او می‌گوید: «انجام این عملیات هوایی، بدون برنامه‌ریزی از قبل ممکن نیست و اکنون زمان این برنامه‌ریزی فرارسیده است.» با وجود اینکه شرکت‌های هواپیمایی به سبب رکود شدید پروازهای مسافری، تمرکز خود را بر روی تحویل بار معطوف کرده‌اند، حمل واکسن، جابه‌جایی بسیار پیچیده‌تری می‌طلبد.
البته همه هواپیماها برای انتقال واکسن مناسب نیستند زیرا برای انتقال داروها معمولا به هواپیماهایی نیاز است که محفظه داخلی در دمایی بین ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد قابل تنظیم باشد. علاوه بر این برخی از واکسن‌ها ممکن است برای نگهداری به دمای زیر صفر نیاز داشته باشند که در این صورت تعداد کمتری هواپیماها برای جابه‌جایی وجود خواهد داشت.
گلین هیوز، مسئول بخش کارگو و محموله‌های انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی هم می‌گوید: «پروازها به مناطق خاصی از جهان ازجمله برخی مناطق جنوب شرق آسیا حیاتی است، زیرا این کشورها توانایی تولید واکسن را ندارند.»
نیاز به استفاده از امکانات نظامی
رئیس انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی هم می‌گوید: «در حال حاضر توزیع واکسن در آفریقای جنوبی به علت کمبود محدودیت جا برای محموله‌ها، وسعت منطقه و همچنین پیچیدگی‌ها در گذرگاه‌های مرزی غیرممکن به نظر می‌رسد؛ بنابراین در این شرایط برای حمل‌ونقل نیاز است از امکانات نظامی بهره ‌گرفته شود.»
انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی از دولت‌ها خواسته تا با دقت شروع به برنامه‌ریزی کنند تا اطمینان یابند به محض تایید واکسن‌، برای توزیع هم آمادگی دارند. این سازمان تاکید کرده که در کنار حمل‌ونقل و دمای لازم برای جابه‎جایی واکسن، باید به مسئله امنیت نیز توجه شود.
آمادگی فرودگاه فرانکفورت برای ارسال واکسن‌
در این بین فرودگاه بین‌المللی بزرگ جهان نقشی انکارناپذیر در انتقال واکسن خواهند داشت. فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان یکی از این مکان‌‎ها است که با وجود افت قابل‌توجه شمار پروازها به دلیل محدودیت‌های مسافرتی و قرنطینه، برای ارسال واکسن کووید ۱۹ به سراسر جهان آماده شده است. به گفته کارشناسان بخش صادرات دارویی این فرودگاه از همین حالا به مصاف این چالش بی‌سابقه رفته است. کارکنان انبار داروی فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت، جایی که همین حالا هر روز صدها تن دارو را در دمای پایین نگهداری و آماده پرواز می‌کند، می‌گویند نگرانی از اجرای درست و دقیق ماموریت جدید پیشاپیش آنها را درگیر کرده است. با این حال، کارین کرستان، مدیر حمل‌ونقل (کارگو) شرکت لوفت‌هانزا معتقد است: «روند و برنامه‌ریزی اجرای این عملیات برای آینده نزدیک، تاکنون دقیق بوده است.» با توجه به اینکه واکسن‌های تولید شده برای مبارزه با ویروس کرونا به نگهداری در دمای بسیار پایین (منفی ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد) نیاز دارند، مقام‌های هوانوردی آلمان می‌گویند: «صادرات واکسن کووید ۱۹ دست‌کم تا پایان سال ۲۰۲۱، فرودگاه فرانکفورت را درگیر خواهد کرد.»
مکس فیلیپ کنرادی، مسئول زیرساخت‌های شرکت فراپورت فرودگاه فرانکفورت معتقد است: «همین حالا کارشناسان درباره ضرورت واکسن‌های یادآور صحبت می‌کنند. در این صورت باید مشابه همین عملیات را هرسال یا هر دو سال یک‌بار، تکرار کنیم.»
انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) به‌تازگی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که انتقال واکسن کووید ۱۹ از کشورهای تولیدکننده به اقصی نقاط جهان چالش تاریخی برای صنعت حمل‌ونقل هوایی خواهد بود. نتایج یک پژوهش علمی هم نشان می‌دهد که برای صادرات ۱۰ میلیارد دوز واکسن کووید 19 در دو سال آینده دست‌کم به ۱۵ هزار پرواز نیاز است. در این بین هر یک از کشورها نیز برای خود برنامه‌ریزی مشخصی دارند و در حال آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای انتقال واکسن‌ها هستند. در کشور ما نیز وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی اصلی این امر در حال تدارک برای حمل‌ونقل واکسن به کشور است و وزیر راه و شهرسازی از آمادگی شرکت‌های هواپیمایی خبر داده است.
آمادگی صنعت هوایی برای انتقال واکسن از کشورهای مبدا
محمد اسلامی با بیان اینکه صنعت هوایی آماده است تا واکسن‌های کرونای تامین شده را از نقاط مبدا وارد کشور کرده و در همه نقاط کشور توزیع کند، می‌گوید: «صنعت هوایی نه‌تنها پرچم‌دار ایمنی بوده است، بلکه توانسته با انتقال کالا و تجهیزات پزشکی به داخل کشور و تحویل به وزارت بهداشت پرچم‌دار سلامتی مردم نیز باشد.»
او می‌افزاید: «ده‌ها پرواز فری فلایت برای انتقال دارو و تجهیزات پزشکی از زمان شروع پاندمی کرونا انجام شده است و علاوه بر آن اکنون آماده انتقال واکسن‌های تامین شده به داخل کشور هستیم.»
اسلامی اضافه می‌کند: «در مبارزه با کرونا وزارت راه و شهرسازی و بخش حمل‌ونقل به‌ویژه صنعت هوایی کشور پیشتاز اجرای پروتکل‌های بهداشتی بوده است. البته در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا همواره از سوی دشمنان اعلام می‌شد که صنعت هوانوردی و حمل‌ونقل هوایی عامل انتقال و ورود ویروس کرونا بوده و این اتهام زنی‌ها را به‌صورت مرتب و پرتکرار در روزهای ابتدایی انتشار این ویروس شاهد بودیم، اما تلاش کردیم تا با عملکرد مناسب این اتهام را از اذهان پاک کنیم.»
جزییات انتقال واکسن کرونا به ایران
شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی هم با بیان اینکه اقدامات مربوط به تجهیز انبارها برای نگهداری واکسن کووید ۱۹ در یکی از فرودگاه‌ها آغاز شده است، می‌گوید: «به کمک دو ایرلاین، آماده تحویل و انتقال واکسن‌ها به کشور می‌شویم.» وی می‌افزاید: «آن‌طور که اعلام شده است واکسن‌های کرونای ساخت ۲ شرکت تایید شده باید در دمای نزدیک به یخ‌زدگی نگهداری شوند و برای همین حمل درست آنها به کار سخت دولت‌ها تبدیل شده است. البته بر اساس بررسی تازه انجمن باربری هوایی تنها ۱۵ درصد اعضای صنعت هوایی برای انتقال واکسن‌ها در دمای نزدیک به منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد آمادگی دارند.»
آدم‌نژاد درباره نحوه انتقال واکسن کووید ۱۹ به کشور و چگونگی آمادگی ایران برای تحویل این واکسن‌ها، می‌گوید: «در صورت تصمیم کشور برای خرید و واردات واکسن، قسمت عمده کار، انتقال آن به داخل کشور خواهد بود که عملیات لجستیک آن به معنای حمل، نگهداری و تحویل به گیرنده یعنی وزارت بهداشت، مهم‌ترین قسمت کار است.»
وی ادامه می‌دهد: «برای مثال نحوه نگهداری این واکسن تا انتقال آن به بیمارستان اهمیت بسیار زیادی دارد. واکسن‌ها وقتی به فرودگاه می‌رسد باید در دمای پایین نگهداری و منتقل شود.»
معاون وزیر راه می‌افزاید: «در حال هماهنگی با وزارت بهداشت هستیم و روز گذشته جلسه‌ای بدین منظور برگزار شد تا در صورتی که ستاد، تصمیمی برای واردات واکسن کووید ۱۹ به کشور گرفت سرعت انتقال واکسن به کشور توسط کمیته حمل‌ونقل با پیش‌بینی‌های صورت گرفته افزایش یابد.»
وی با بیان اینکه مراحل آماده‌سازی حداقل ٢٠ روز طول می‌کشد، عنوان می‌کند: «هواپیمای کارگو می‌توانند محموله واکسن کرونا را جابه‌جا کنند، البته هنوز زمان اولین پرواز مشخص نیست، اما اکنون به کمک دو ایرلاین، آماده تحویل و انتقال واکسن‌ها به کشور می‌شویم.» معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید می‌کند: «راه حل بسیاری وجود دارد که با کمترین هزینه و با همین ناوگان کهنه بتوانیم موفق به ورود درست و صحیح واکسن‌ها به کشور شویم که زمان نهایی آن را وزارت بهداشت و درمان تعیین می‌کند.»
همچنین وزارت راه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که در حال آماده‌سازی و تجهیز پنج فروند هواپیما برای حمل و انتقال واکسن کووید ۱۹ بوده و در حال بررسی است که در هر هواپیما با ایجاد مکانیزمی مانند به‌کارگیری چندین تن یخ خشک، امکان نگهداری از واکسن در طول پرواز را مهیا کند.
به گفته این وزارتخانه یک مشکل حمل واکسن توسط هواپیما، محدودیت مقدار دی‌اکسید کربن منجمد یا یخ خشک است، زیرا این ماده با گذشت زمان تبدیل به گاز شده و موجب کاهش هوای قابل تنفس در کابین هواپیما می‌شود.
بر اساس این اطلاعیه، در گزارش شرکت دی ا چ ال درباره حمل‌ونقل واکسن آمده است که همه هواپیماهای پهن‌پیکر می‌توانند حداکثر حدود یک‌تن یخ خشک در کانتینرهای منجمد عایق‌بندی شده، حمل کنند. شرکت پست آلمان به‌جای یخ خشک از کانتینرهای دارای کسپول کایروپورت برای حفظ نمونه‌های آزمایشی واکسن‌ها استفاده کرده که با نیتروژن مایع، کالاها را تا دمای منهای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد تا ۱۰ روز سرد نگاه می‌دارد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: