کد خبر: ۲۶۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 06
با اعلام خبر رسمی صدور مجوز استفاده از واکسن کووید ۱۹ شرکت‌های فایزر و بیوان‎تک از سوی دولت انگلیس، این کشور به‌عنوان نخستین محل برای آغاز تزریق واکسن کرونا نام گرفت و به‌این‌ترتیب واکسیناسیون عمومی برای مقابله با کرونا از هفته پیش‌ رو در این کشور آغاز خواهد شد.
شفاآنلاین>سلامت>این روزها مسابقه‌ای در جهان برای دسترسی بیشتر به واکسن کرونا شکل گرفته و دولت‌ها در رقابت هستند تا از بین واکسن‌های تولیدشده، محصول مورد نیاز را به‌وفور و رایگان به شهروندان خود عرضه کنند.
به گزارش شفاآنلاین: با اعلام خبر رسمی صدور مجوز استفاده از واکسن کووید ۱۹ شرکت‌های فایزر و بیوان‎تک از سوی دولت انگلیس، این کشور به‌عنوان نخستین محل برای آغاز تزریق واکسن کرونا نام گرفت و به‌این‌ترتیب واکسیناسیون عمومی برای مقابله با کرونا از هفته پیش‌ رو در این کشور آغاز خواهد شد.
انگلیس نخستین کشور آغازکننده لقب گرفت
دولت بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که توصیه آژانس مستقل نظارت بر دارو و محصولات بهداشتی این کشور مبنی بر تایید استفاده از واکسن ضد کرونای تولید شده توسط دو شرکت آمریکایی و آلمانی بیوان‌تک و فایزر را پذیرفته است. در بیانیه دولت بریتانیا تاکید شده است که این واکسن از هفته آینده در این کشور در دسترس قرار خواهد گرفت.
سخنگوی وزارت بهداشت و امور اجتماعی دولت بریتانیا روز چهارشنبه با اعلام این خبر یادآور شد: «سرویس سلامت همگانی (NHS) دهه‌ها تجربه در ارائه برنامه‌های واکسیناسیون در مقیاس بزرگ دارد و به‌زودی خود را برای مقدمات لازم جهت خدمات درمانی و حمایت لازم از افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن مهیا خواهد کرد.»
سخنگوی وزارت بهداشت بریتانیا با اعلام اینکه به‌زودی جزئیات بیشتری از نحوه توزیع و برنامه‌ریزی واکسیناسیون اعلام خواهد شد،‌ تصریح کرد: «برای کمک به موفقیت برنامه واکسیناسیون، بسیار مهم است که همه همچنان به وظیفه خود خوب عمل کنند و به رعایت محدودیت‌های وضع شده در مناطق خود ادامه دهند تا بتوانیم در مقابله با ویروس توفیق بیشتری داشته باشیم و به سرویس سلامت همگانی NHS اجازه دهیم بدون اینکه تحت فشار بیشتر قرار گیرد کار خود را انجام دهد.»
مت هانکوک، وزیر بهداشت بریتانیا نیز با انتشار توییتی در این خصوص اعلام کرد: «کمک درراه است.» وزیر بهداشت بریتانیا در این پیام از تایید رسمی واکسن فایزر/بیوان‌تک توسط آژانس مستقل نظارت بر دارو و محصولات بهداشتی خبر داده و تصریح کرده که کشورش آماده است تا واکسیناسیون کرونا را از اوایل هفته آینده آغاز کند.»
راستا آلبرت بورلا، رئیس شرکت داروسازی فایزر نیز با انتشار بیانیه‌ای خبر تایید استفاده از واکسن تولیدی مشترک این شرکت با شرکت بیوان‌تک آلمان را «لحظه‌ای تاریخی در مبارزه با بیماری کووید ۱۹» توصیف کرد.
بدین ترتیب با صدور نخستین مجوز رسمی استفاده از واکسن کرونا در بریتانیا، دوزهای سفارش داده شده طی روزهای آینده برای واکسیناسیون عمومی به این کشور ارسال خواهد شد. گفته می‌شود که بریتانیا ۴۰ میلیون دوز واکسن فایزر-بیوان‌تک را برای استفاده در ماه‌های پایانی سال جاری و نیز سال ۲۰۲۱ میلادی سفارش داده است.
با آغاز این ماراتن در جهان، بلافاصله کشورهای دیگر نیز به این رقابت پیوستند و اعلام کردند که واکسیناسیون عمومی‌ در آنها هم طی هفته‌های آتی آغاز خواهد شد و تلاش خواهند کرد تا واکسن را به‎صورت رایگان بین شهروندان خود توزیع کنند. در ادامه گزارش سعی می‌کنیم مروری کوچک بر این روند داشته باشیم.
واکسن کرونا برای همه رایگان خواهد بود
ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه یکی از مقامات بلندپایه کشورهای اروپایی بود که بعد از اعلام دولت انگلیس، به این جرگه پیوست و اعلام کرد: «این کشور واکسن کرونا را برای تمام کسانی که در سیستم تامین اجتماعی این کشور هستند، به‌صورت رایگان تامین می‌کند.» به گفته آقای کاستکس، قرار است یک و میلیارد و پانصد میلیون یورو از بودجه سال آینده تامین اجتماعی این کشور برای این امر تخصیص داده شود.
کاستکس که این اظهارات را روز پنجشنبه ۳ دسامبر (13 آذر) مطرح می‌کرد، افزود: «کمپین واکسیناسیون در فرانسه طی چند هفته آینده آغاز می‌شود و این روند پس از کسب مجوزهای لازم از آژانس دارویی اروپا در دستور کار قرار می‌گیرد.»
به گفته نخست‌وزیر فرانسه، طبق این طرح قرار است در ماه ژانویه ابتدا یک‌میلیون نفر از آسیب‌پذیرترین افراد واکسن دریافت کنند. در این طرح افرادی که در خانه‌های سالمندان هستند در اولویت قرار دارند. در مرحله بعدی و از ماه فوریه نوبت به افرادی می‌رسد که نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر ابتلا فرار دارند. این گروه از افراد حدودا چهارده میلیون نفر هستند.
مقامات فرانسه اعلام کردند که ۲۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونا را به شرکت‌های مختلف سفارش داده‎اند و واکسیناسیون برای همه در این کشور رایگان خواهد بود. البته طبق نظرسنجی‌های تنها ۵۹ درصد فرانسوی‌ها اعلام کردند حاضر خواهند بود واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند که این عدد در ایالات‌متحده ۶۷ و در بریتانیا ۸۵ درصد بوده است.
واکسن از دسامبر در دسترس است
ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان هم خبر از توزیع سریع واکسن کرونا در این کشور داد. اشپان همچنین خبر از سفارش ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا داده و گفته است که با احتساب این موضوع که هر شهروند آلمانی دو دوز واکسن دریافت کند، میزان واکسن سفارش داده شده بیش از نیاز این کشور بوده و می‌تواند در اختیار دیگران نیز قرار گیرد.
به باور او مردم آلمان می‌توانند تا پایان ماه دسامبر سال جاری بر روی دریافت واکسن کرونا حساب کنند و نیاز نیست برای دریافت واکسن کرونا تا پایان سال ۲۰۲۱ به انتظار بنشینند.
وزیر بهداشت آلمان گفته است: «می‌توانیم نسبت به صدور مجوز برای یک واکسن کرونا در اروپا خوش‌بین باشیم و پس از آن توزیع این واکسن می‌تواند خیلی سریع روی دهد.» او گفته است: «تزریق واکسن کرونا می‌تواند خیلی سریع صورت گیرد. نباید فراموش کنیم که در آلمان همه‌ساله ظرف چند هفته ۲۰ میلیون نفر واکسن آنفلوانزا دریافت می‌کنند.»
وزارت بهداشت آلمان هم از همه ایالت‌های این کشور درخواست کرد تا اواسط ماه دسامبر اقدام به برپا کردن مراکز تزریق واکسن کرونا کنند.
اعلام اولویت‌های دریافت واکسن در آمریکا
کمیته مشورتی مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیردار آمریکا نیز روز سه‌شنبه توصیه کرد: «اولویت در تزریق نخستین واکسن‌های کرونا می‌بایست با سالمندان در خانه‌های سالمندان و کارکنان بهداشت و درمان کشور (این دو گروه ۲۴ میلیون نفر از جمعیت ۳۳۰ میلیونی آمریکا را تشکیل می‌دهند) باشد.» به گزارش آسوشیتدپرس، در رای‌گیری در این کمیته ۱۳ نفر به اولویت سالمندان و کارکنان کادر درمانی رای دادند و تنها یک نفر به این طرح رای مخالف داد. طبق این گزارش انتظار می‌رود در ماه جاری میلادی در حدود ۲۰ میلیون واکسن کرونا توزیع شود و در نخستین مرحله تزریق واکسن، نوعی سهمیه‌بندی اجرا خواهد شد.
بر اساس این گزارش، معلمان، پلیس، کارکنان آتش‌نشانی و دیگر کارکنان بخش‌های ضروری، کارگران بخش‌های تولید و توزیع مواد غذایی در مراحل بعدی واکسینه خواهند شد. البته این کمیته منتظر خواهد ماند تا سازمان غذا و داروی ایالات متحد ایمنی و موثر بودن واکسن‌ها را تایید کند.
انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا هم اعلام کرد: «با گروه‌بندی افراد متقاضی واکسن کرونا به ترتیب اولویت، فرآیند واکسیناسیون سراسری در این کشور تا آخر دسامبر انجام می‌شود.» البته کارشناسان امور بهداشت آمریکا نیز گفته‌اند که به‌احتمال‌زیاد تا آغاز بهار واکسن برای عموم در امریکا در دسترس نخواهد بود.
توزیع رایگان واکسن بین 25 میلیون استرالیایی
اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا هم از قرارداد برای دستیابی به واکسن کرونا در کشور و ارائه آن به‌صورت رایگان به همه ۲۵ میلیون استرالیایی خبر داد. موریسون افزود: «طبق توافق با شرکت آسترازنکا، ما دسترسی زودهنگام به واکسن را برای هر استرالیایی فراهم کرده‌ایم.»
استرالیا همچنین قرارداد ۱۵.۲ میلیون یورویی با یک شرکت آمریکایی برای تهیه سرنگ و سوزن که هنگام تزریق واکسن استفاده خواهد شد امضا کرده است.
البته نخست‌وزیر استرالیا روز سه‌شنبه گفت که کشورش با همه طرف‌هایی که در حال ساخت واکسن هستند گفت‌وگو کرده است. او همچنین تاکید کرد که استرالیا از پژوهشگران محلی برای تولید و ساخت واکسن ضد کرونا حمایت می‌کند.
نکته قابل‌توجه در قرارداد استرالیا با شرکت آسترازنکا این است که به موضوع قیمت پرداخته نشده است. همچنین تاکنون نامی از هیچ تولیدکننده محلی برای تهیه واکسن به میان نیامده است.
دستور پوتین برای تولید انبوه واکسن
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم اعلام کرد که کشورش ظرف چند روز آینده دو میلیون دوز واکسن کرونا آماده خواهد کرد. وی به مقامات این کشور دستور داده است که از هفته آینده تزریق گسترده واکسن به داوطلبان را آغاز کنند و معلمان و پزشکان را در اولویت قرار دهند.
وزیر بهداشت روسیه نیز گفت: «این کشور تاکنون به ۱۰۰ هزار نفر واکسن کووید ۱۹ تزریق کرده است.» گفتنی است روسیه ماه پیش اعلام کرده بود که طبق نتایج مقدماتی، این واکسن در محافظت کردن از مردم در برابر کووید ۱۹ به میزان ۹۲ درصد اثربخش است.
به گزارش الجزیره، اسپوتنیک وی، یکی از دو واکسن ساخت روسیه است و با آنکه هنوز آزمایش‌های بالینی آن به اتمام نرسیده، به تایید نهاد نظارتی خود این کشور رسیده و باید در دو نوبت بین داوطلبان تزریق شود.
تب توزیع رایگان واکسن در بین کشورهای آسیایی هم بالا گرفته و بسیاری از آنها به این روند پیوسته‌اند. البته هنوز خبر رسمی از توزیع رایگان واکسن در ایران منتشر نشده است، اما شنیده‌ها حاکی از تصمیم دولت برای این منظور است.
توزیع رایگان و اختیاری واکسن در کویت
کویت نخستین کشور عرب منطقه بود که به این جرگه پیوست و شیخ صباح الخالد، نخست‌وزیر کویت از اختیاری و رایگان بودن واکسن کرونا برای شهروندان و اتباع خارجی مقیم این کشور خبر داد. به گزارش روزنامه القبس، الخالد با اعلام این خبر گفت: «کویت سهم بسزایی در تامین واکسن کرونا برای همه جهانیان داشته‌ است.»
وزارت بهداشت این کشور نیز اعلام کرد: «محموله اول واکسن کرونا 5 درصد از ساکنان این کشور را پوشش خواهد داد و اولویت با افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای خواهد بود.» رسانه‌های کویتی نیز اعلام کردند که وزارت بهداشت این کشور با شرکت فایزر و بیوان‎تک درباره واردات یک‌میلیون دوز از واکسن ضدکرونا به ارزش حدودی ۷.۶ میلیون دینار به توافق رسیده‌اند.
توزیع رایگان واکسن در عربستان
همان‌طور که انتظار می‌رفت عربستان هم خبر از توزیع رایگان واکسن کرونا داد و وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد: «واکسن کرونا به‎صورت رایگان در اختیار شهروندان داوطلب و افراد مقیم این کشور قرار داده خواهد شد.» بر اساس اعلام این نهاد، هدف وزارت بهداشت عربستان این است که تا پایان سال آینده میلادی ۷۰ درصد از جمعیت این کشور واکسن کرونا را دریافت کرده باشند.
به گفته مسئولان وزارت بهداشت عربستان، آن دسته از شهروندانی که تاکنون به ویروس کرونا آلوده نشده‌اند در اولویت دریافت واکسن در ماه‌های آینده قرار دارند. همچنین شهروندان زیر ۱۶ سال واکسن دریافت نمی‌کنند، مگر اینکه نتیجه تحقیقات بین‌المللی ضرورت واکسیناسیون این گروه سنی را تایید کند.
توزیع رایگان واکسن در عراق
برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق هم خبر از تصمیم دولت این کشور برای توزیع رایگان واکسن کرونا داد. به گزارش روسیاالیوم، رئیس‌جمهوری عراق در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با محوریت مقابله با کووید ۱۹، عنوان کرد: «عراق با وجود شرایط مالی و اقتصادی بسیار دشوار خود ازجمله کشورهایی است که در آن واکسن کرونا به‌صورت رایگان میان شهروندان توزیع می‌شود.»
رئیس‌جمهوری عراق با هشدار نسبت به اینکه ادامه همه‌گیری کرونا در هر شهر و روستایی در جهان به این معنا است که تمامی جوامع بشری در معرض تهدید این ویروس قرار دارد، بر اهمیت در نظر گرفتن تفاوت شدید در امکانات اقتصادی و مالی کشورها و اتخاذ تدابیر لازم برای تسریع در ارائه واکسن به بسیاری از کشورهای دارای توانایی محدود نیز تاکید کرد.
آغاز واکسیناسیون در ترکیه از 24 آذر
دولت ترکیه نیز اعلام کرد واکسیناسیون کووید 19 در این کشور رایگان خواهد بود. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه با اعلام این مطلب، از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشورش از هفته بعد خبر داد. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، وی اعلام کرد: «فاز نخست واکسیناسیون سراسری ترکیه از تاریخ 14 دسامبر (24 آذر) با واکسیناسیون کادر درمان این کشور آغاز خواهد شد.»
کوجا با اشاره به اینکه طی 3 ماه آینده (دسامبر، ژانویه و فوریه) 50 میلیون دوز واکسن خریداری شده از شرکت سینوواک چین وارد ترکیه خواهد شد، افزود: «در ماه دسامبر نیز 1 میلیون دوز واکسن بیوان‌تک آلمانی خریداری شده قرار است وارد ترکیه شود و مذاکرات برای خرید 25 میلیون دوز دیگر از این واکسن با شرکت آلمانی در جریان است.»
وزیر بهداشت ترکیه با بیان اینکه قرار است واکسیناسیون کادر درمانی ترکیه با واکسن آلمانی آغاز شود، گفت: «درمجموع قرار است در سال آتی میلادی 75 میلیون دوز واکسن چینی و آلمانی وارد ترکیه شود و برای واکسیناسیون عمومی و بر اساس اولویت‌بندی افراد دارای ریسک بالا و دیگر شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.»
وی اضافه کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت، تولید انبوه واکسن تولید داخل ترکیه نیز از ماه آوریل سال 2021 آغاز خواهد شد و این واکسن نیز در روند واکسیناسیون عمومی شهروندان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»
همچنین بنابر اعلام وزیر بهداشت ترکیه 16 پروژه تولید واکسن با پشتیبانی وزارت بهداشت این کشور در دست مطالعه و طی مراحل آزمایش‌های بالینی است که برخی از این واکسن‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.
تلاش پاکستان برای تامین واکسن رایگان
منابع رسمی پاکستان هم گزارش دادند که دولت اسلام‌آباد ۱۵۰ میلیون دلار بودجه اختصاصی برای سفارش واکسن کرونا و دریافت به‌موقع اعلام‌ کرده و در گامی جدید قرار است این واکسن‌ها به‎صورت رایگان برای بیماران و سایر شهروندان تامین شود.
نوشین حامد، دبیر پارلمانی وزارت بهداشت پاکستان در این خصوص گفت: «دولت اسلام‌آباد در حال تامین بودجه بیشتر برای خرید به‌موقع واکسن کرونا است و پیش‌بینی می‌شود ظرف چهار تا پنج ماه آینده ارائه آن برای شهروندان آغاز شود.»
وی با اعلام شروع مرحله سوم و نهایی آزمایش واکسن چینی کرونا در پاکستان افزود: «این ‌کشور با طرف‌های آمریکایی و شرکت‌های چندملیتی نیز در تماس است و از این طریق آسان‌ترین مسیر را برای خرید واکسن انتخاب خواهد کرد.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: