کد خبر: ۲۶۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 05
داوطلبان سلامت حلقه ارتباطی بین نظام سلامت و سطوح محیطی جامعه هستند

شفاآنلاین>سلامت>مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، داوطلبان سلامت را حلقه ارتباط بین نظام سلامت و سطوح محیطی جامعه دانست که نقش مهمی در پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ ایفا می کنند.


 به گزارش شفاآنلاین:دکتر شهلا قنبری  ضمن گرامیداشت روز جهانی داوطلب سلامت  به تشریح اهمیت نقش آنان در پیشگیری و شیوع کووید ۱۹ پرداخت.


 


وی با اشاره به فعالیت ۵۸۵۰ داوطلب سلامت در حوزه تحت نظارت دانشگاه ،  شعار امسال این روز جهانی را مشارکت همه جانبه جامعه در کنترل همه گیری بیماری کووید ۱۹ ذکر کرد.


 


داوطلبان سلامت حلقه ارتباطی بین نظام سلامت و سطوح محیطی جامعه هستند


 


مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت امور بهداشتی دانشگاه، داوطلب سلامت را فردی دارای مقبولیت و نفوذ اجتماعی و علاقمند به فعالیت های اجتماعي، خيرخواهانه و عام المنفعه عنوان کرد و گفت: داوطلبان سلامت درواقع حلقه ارتباطی بین نظام سلامت و سطوح محیطی جامعه هستند.


 


مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به وظایف رابطان سلامت خاطرنشان کرد:  داوطلبان سلامت با شرکت مستمر در برنامه های آموزشی پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت به یادگیری مفاهیم بهداشتی اولیه پرداخته و آموخته های خود را به خانوارهای تحت پوشش خود منتقل می کنند.این افراد همواره برای حفظ سلامتی خود و خانوارهای تحت پوشش تلاش می کنند.


 


دکتر شهلا قنبری از سایر وظایف داوطلبان سلامت می توان به جلب همكاري و مشاركت افراد محله براي رفع مشكلات مرتبط با سلامتي ، ارتقایسطحسوادسلامتجامعهبه ويژهمادران و تشويق خانوارهاي تحت پوشش برای  استفاده از تسهيلات بهداشتي موجودو قابل دسترس اشاره کرد.


 


به گفته وی پيگيري مراقبت هاي بهداشتي خانوارهایی كه نياز به مراجعه به پایگاه ها یا مراكز خدمات جامع سلامت دارند، همكاري در برنامه ها و طرح هاي بهداشتی ملي و منطقه اي  و مشاركت در پژوهش هاي كاربردي از دیگر وظایف داوطلبان سلامت است.


 


داوطلبان سلامت یکی از ارکان اصلی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت هستند


 


مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت امور بهداشتی دانشگاه در ادامه به طرح هر خانه یک پایگاه سلامت و نقش داوطلبان سلامت در اجرای آن اشاره کرد و گفت: برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت، مبتنی بر گسترش مشارکت آگاهانه مردم در عرصه تامین، حفظ و ارتقای سلامت در تمامی خانه های کشور است.


 


به گفته وی در طرح مذکور در هر خانواده یک نفر به عنوان سفیر سلامت خانواده آموزش های لازم را دریافت می کند تا برای مراقبت ازسلامت خود، خانواده و جامعه توانمند و آماده شود. آموزش و توانمندسازی سفیران سلامت خانواده، توسط داوطلبان یا رابطان سلامت محله و تیم سلامت پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت انجام می پذیرد.


 


دکتر قنبری داوطلبان سلامت را یکی از ارکان اصلی این برنامه برشمرد که وظیفه آموزش و توانمندسازی سفیر سلامت خانواده را بر عهده دارند و اظهار کرد: داوطلبان سلامت به تغییر نگرش و عملکرد مردم نسبت به توانایی بالقوه خود در راستای تغییر و بهبود شرایط کمک می کند و باعث افزایش اعتماد به نفس و اتکا به خود در خانواده های تحت پوشش می شوند.


 


وی افزود: دواطلبان سلامت زمینه های لازم را برای مشارکت فعالانه تر افراد در توسعه اقتصادی ، اجتماعی کشور فراهم می کنند.


 


نقش داوطلبان سلامت در پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ و طرح شهید سلیمانی


 


مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به  نقش داوطلبان سلامت در پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ گفت: در گام چهارم مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹  به شیوه محله و خانواده محور، همان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی،  داوطلبان سلامت به عنوان افرادی دارای نقش اصلی در برقراری ارتباط با جوامع به هنگام اپیدمی و جلب مشارکت اجتماعی مطرح هستند .


 


 


وی افزود: داوطلبان سلامت  از طریق مشارکت در تیم های مراقبت، نظارت و حمایتی به همراه تیم سلامت و نمایندگان سایر نهادها، سازمان ها و گروه های مردمی با اطلاع رسانی به موقع، آموزش جامعه در خصوص نحوه کنترل و پیشگیری از بیماری، به ارایه خدمات فعال و خانواده محور کمک می کنند.


 


مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت امور بهداشتی دانشگاه خاطرنشان کرد: داوطلبان سلامت با آموزش و رهگیری بیماران و افراد تحت پوشش خود به شناسایی زودهنگام بیماری و جلوگیری از شیوع بیماری کمک می کنند.


 


دکتر شهلا قنبری با اشاره به نقش دواطلبان سلامت در شناسایی اقشار آسیب پذیر جامعه گفت: داوطلبان سلامت با عضویت در گروه های نظارتی، به تشدید نظارت بر پروتکل های بهداشتی و با عضویت در گروه های حمایتی و شناسایی خانواده های نیازمند،امکان رساندن کمک های حمایتی، معیشتی به افراد آسیب پذیر جامعه را فراهم می کنند.


شفاآنلاین


برچسب ها: داوطلبان ، سلامت ، جامعه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: